• Utvecklare: Rockstar Studios
  • Utgivare: Rockstar Games
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-32 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2018-10-26

Rockstar har väl egentligen aldrig misslyckats med ett spel enligt mig, ta bara Table Tennis som exempel. De tog sig an en spelgenre som tillhör ovanligheten och fick det att bli riktigt lyckat. Men att få uppleva Red Dead Redemption II är något utöver dess like. Att leka cowboy i all ära, men att uppleva en magisk och levande värld är något utöver det vanliga. Under de många timmarna som spenderats i vilda västern har det tagits väldigt många skärmdumpar på diverse miljöer, djur i naturen och annat otroligt snygga saker. Ibland känner jag mig som en fotograf som arbetar för National Geographics. Rockstar har lyckats skapa en levande värld där det inte bara är jag som påverkar omgivningen utan när som helst kan det hända något oförutsägbart, några män får en kvinna att känna sig besvärad och obekväm i staden, en äldre herre blir rånad av en tjuv eller en häst som plötsligt skenar iväg då något skrämt livet ur det stackars djuret.

Det finns även människor som jag stött på som blivit bitna av exempelvis ormar.

Jag minns så tydligt när jag dödade en gigantisk björn mitt ute i skogen och var på väg tillbaka till staden för att visa upp min jakttrofé för befolkningen. På vägen dit galopperar jag i full fart då det plötsligt dyker upp en annan häst med ryttare, också galopperandes i full fart, och det resulterar i en rejäl krasch. Den andra ryttaren ansåg att jag gjorde fel och kommer fram för att mucka gräl varpå jag drar min revolver och sköt ihjäl honom. Under tiden jag försöker gömma undan kroppen och alla bevis möts jag av ett gäng ryttare som blir vittne till hela händelsen och försöker fly därifrån för att meddela sheriffen, även dessa fick gå döden till mötes. På platsen där jag nu står finns det alltså totalt fyra döda kroppar, min häst med en gigantisk björnpäls hängande över sadeln och en blodig Arthur Morgan och allt som hände hade med slumpen och den levande världen att göra. Det finns även människor som jag stött på som blivit bitna av exempelvis ormar och är i behov av ett motgift för att överleva, eller som blivit attackerade av vargar i skogen och om jag ignorerar dom kommer de att avlida. Väljer jag dock att hjälpa de som är i nöd kan jag senare stöta på igen i en by eller stad och få en gentjänst för den tjänsten jag gjorde dom, som att exempelvis få ett vapen eller värdefullt föremål.

Berättelsen både engagerar och är riktigt intressant vilket är något vid det här laget Rockstar skämt bort oss med i deras titlar. Men ett spel som Red Dead Redemption II där en hel värld finns rakt framför fötterna på mig och min häst så tar det inte många minuter innan jag börjar utforska allt annat än vad jag egentligen ska göra. Det ena leder till det andra och helt plötsligt har jag tagit mig över hela kartan till en annan plats där det troligen är tänkt jag ska befinna mig flera timmar in i spelet, men där står jag nu spenderar tid på att jagar änder, rådjur och tjuvar. Utöver berättelsen finns det olika utmaningar att ta sig an. Det kan handla om allt ifrån att leta rätt på olika djur att jaga till blommor som ska plockas och vid varje unik blomma eller djur som jag upptäcker kan jag bocka av ytterligare en avklarad utmaning. Men det tar inte stopp där för i grund och botten har du tillsammans med ett gäng andra människor ett litet läger där du inför olika expeditioner kan fylla på hästsadeln med diverse råvaror och vapen. Jag som spelare kan även bidra med både pengar, djurpäls och andra ägodelar som jag plockat på mig ute i världen och på så sätt ges jag möjligheten att uppgradera delar av lägret för att senare även kunna uppgradera och skapa ny utrustning och liknande.

Rockstar har lyckats skapa en levande värld.

I början tog jag upp hur mycket jag känt för just cowboy temat och att mitt intresse för det svalnat rejält sedan min barndom, men Red Dead Redemption II lyckas ändå väcka intresset till liv oavsett vad jag väljer att göra när jag hoppar in i spelet. Att utforska är kul men minst lika mycket tid och underhållningsvärde finner jag i de små minispelen som finns lite överallt i världen. I mitt läger kan jag ställas emot olika utmaningar i Five Finger Fillet där det gäller att vara kvick med knapptryckningar och hugga en kniv snabbt mellan fingrarna. I alla spelets minispel går det att tjäna pengar genom att vinna mot de andra motståndarna. Förutom Five Finger Fillet går det att spela ett par rundor Poker, Black Jack och Dominos. Arthur Morgan spelets huvudkaraktär, klär sig tidsenligt och för mig blir upplevelsen unik när jag märker av hur tiden faktiskt rör sig framåt och att dagar som passerar inte bara är en cool effekt. Att tiden rör sig framåt syns på Morgans skäggväxt då den ständigt växer ju längre tid i spelet som passerar. I lägret går det även att trimma skäggväxten eller vara rebellisk och bara låta det växa. När jag begav mig ut för att utforska den fantastiska miljön stötte jag på en far med två äldre söner som skulle bygga ett hus vilket inte gick något vidare då alla tre saknade någon som helst utbildning och kunskap som snickare. Efter att ha varit iväg på andra uppdrag och återvänder till platsen två veckor senare mätt i spelets tid så hade de lyckas bygga en ram av huset och berättar för mig att de börjar komma någon vart men att det varit mycket bråk dem emellan innan de lyckats ta sig såhär långt.

Musiken är stämningshöjande och bidrar till ett fantastiskt soundtrack som sätter ytterligare färg på både miljön och händelser som sker.

När allt i Red Dead Redemption II känns så oerhört fantastiskt blir det istället väldigt svårt att se de småsaker som faktiskt gör mig irriterad. Varför går det till exempel inte att springa snabbt i sitt läger utan där tvingas Morgan till att promenera i snigelfart. Det här är dock något som snabbt slätas över då resten av spelet nästan suddar ut problemet, och så fort jag lämnar området är problemet som bortblåst och jag tänker inte på det igen fören jag är återvänder till samma plats. Musiken är stämningshöjande och bidrar till ett fantastiskt soundtrack som sätter ytterligare färg på både miljön och händelser som konstant pågår i världen. I stridens hetta hörs det passande musik som får adrenalinet att pumpa i kroppen samtidigt som de längre resorna på hästens rygg ute i naturen ackompanjeras av lite lugnare och trivsammare musik. Kontrollen kräver en viss finess för att hantera och påminner en hel del ifrån den som används i GTA V. Det klassiska vapenhjulet är tillbaka som gör varje byte av arsenal enkel med några få knapptryck.

Berättelsen engagerar och är riktigt intressant.

Trots min skepticism inför lanseringen av spelet och om det skulle bli ett givet köp eller inte så förändrades allt redan vid det första uppdraget. Miljöerna och atmosfären är magiska och ingenting som jag någonsin har upplevt tidigare. Karaktärerna är råa och några som jag knyter an till desto längre in i berättelsen jag tar mig, men framförallt så lyckas Rockstar skapa ett spel som känns oerhört modernt på alla sätt trots att det handlar om en tidsepok som ligger 100 år bakåt i tiden. Precis som i andra spel från Rockstar så känns det som att det alltid finns något att spendera sin speltid på. Oavsett om det handlar om att ta sig vidare i berättelsen, klara av utmaningar, jaga rätt på djurpäls och kött eller bara ge sig ut på ett äventyr och se vart vägarna tar dig. Jag är blåst av stolen och hänförd till tusen, det här är ett spel som bjuder mig på en upplevelse som jag aldrig tidigare upplevt, ett spel som ingen får missa! Kanske till och med 2018 bästa spel!

En Andra åsikt:

Jag gillar Westworld, alltså filmen från 1973 även om HBO serien också är bra når den inte upp till filmen och dess Sci Fi magi. Spaghetti westerns har tilltalat mig enda sedan jag var liten och jag kan minnas minst en handfull gånger jag lekt cowboy och indian med kompisarna. Många av er kanske tycker det är otroligt konstigt och dåligt av mig att jag inte upplevt det första Red Dead Redemption på tidigare generationens plattformar, men så är livet ibland och även om jag känner mig nyfiken har det inte dragit mig att starta upp det på någon av mina konsoler. Jag vet att ALLA som spelade det älskade det, jag hörde aldrig något negativt förutom buggarna med åsnehuvud och flygande invånare. -det berättades om hur musiken byggdes på med olika instrument, hur vacker världen var och hur otroligt bra spel det faktiskt är. När jag nu äntligen fått spela förstår jag exakt vad alla menade! Red Dead Redemption II är i topp klass, och om vi ska räkna sådana spel 2018 får de plats på en hand. Goty material utan tvekan! Det enda återkommande bekymret jag har nu är som alltid vid denna årstiden; Tiden räcker knappt till. Det magiska jag fått uppleva under de 30 timmar jag spenderat med spelet ger mig en mersmak och det enda negativa gameplaymässigt är det som Robert nämnde om lägret. Red Dead Redemption II är ett spel ingen får missa, det är ett mästerverk. Den enda farhågan jag hade vat att det skulle finnas för mycket att göra vid sidan om själva huvudstoryn och att detta skulle dra mig åt ett annat håll. Exempel på detta titlar som är precis så är Skyrim, The Elder Scrolls Online, Fallout 4 m.flera det finns liksom så mycket annat som lockas på gott och ont. Men jag tycker Red Dead Redemption II lyckas att hålla mig kvar i själva huvudstoryn, kanske är jag äldre, kanske har Rockstar gjort ett bättre jobb, oavsett är detta ett av årets absolut bästa spel. Punkt. 9/10 – Studio23

Red Dead Redemption 2

10

10/10