• Utvecklare: Sports Interactive
  • Utgivare: SEGA
  • Genre: Sport | Simulator
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-32 Online
  • Finns till: Android | iOS | Windows
  • Släpps: 2018-01-01

Idag lanseras det fotbollsspel så som FIFA och Pro Evolution Soccer ungefär lika ofta som Zlatan Ibrahimovic byter klubbadress. Samma sak gäller Football Manager, ett spel som utvecklas av Sports Interactive och ges ut av SEGA och som varje år levererar en pålitlig spelupplevelse och som jag tenderar att fastna i varje år. Spelserier som däremot upprepar sig eller lanseras, som ovannämnda spel, varje år tenderar till att hamna i en ond cirkel och att spelarna ibland kan bli irriterade på att spelen erbjuder för få uppdateringar. Frågan är om Football Manager 2019 skiljer sig jättemycket gentemot sin föregångare som exempelvis Football Manager 2017 som vi recenserade. Här nedan ska jag försöka bena ut lite vad vi spelare får uppleva i årets upplaga.

Football Manager är ett enda stort rollspel för alla spelarna och ledare som finns representerade i spelet besitter alla olika egenskaper

2005 lanserades det första Football Manager-spelet och det utvecklades av Sports Interactive som än idag utvecklar spelserien. Hittills har vi fått se hela 14 spel i den långt gående serien varpå årets upplaga blir lite av ett 15-års firande. Personligen har jag spelat dom alla och har varje år spenderat flera timmar i det som till ytan ser ut som ett helt vanligt management-spel där du som spelare tar över rollen som manager för ett lag som du själv väljer. Till en början valde jag alltid lag som jag själv höll på som exempelvis Arsenal, Inter eller Bayern Munchen, tre välkända lag för de som kan sin fotboll. Men ju längre in i spelserien jag har kommit och ju närmare nutid vi kommer har det till synes självklara valet på vilket fotbollslag som får äran att ha mig som en stenhård manager vacklat. Jag söker mig längre ner i divisionerna till de lite mer okända lagen så som GUSK i Svenska Division 2, Oldham eller Crewe ifrån Engelska andra divisionen eller varför inte Zwickau ifrån tyska tredje-ligan. Ja, ni förstår, i dagens Football Manager-spel får jag personligen ut mycket mer av spelet genom att ta mig an okända lag då de verkligen behöver bygga upp allt från början.

Managementspel i allmänhet är något som jag älskar, att visualisera en redan färdig idé ifrån huvudet till spelet är helt underbar och precis det har jag en möjlighet att uppleva i Football Manager 2019. Ta Gamla Uppsala SK (GUSK) till exempel, vid starten av en ny säsong där jag valt att ta över klubben som manager besitter de ingen som helst ekonomi, knappt någon träningsplan att utföra träningar på och framförallt har de 20-25 i publiksnitt på hemmamatcher, då blir jag lite exalterad och känner av hur utmaningen kommer förfölja mig flera timmar in på natten innan jag kan känna mig nöjd. Football Manager-serien låter spelaren att själva välja hur stor utmaningen ska vara och vad exakt jag ska styra över eller hur mycket av allt arbete som ska läggas över på den anställda assisterande managern. Jag själv väljer alltid att styra laget med järnhand vilket gör att jag styr träningar, kontraktsförhandlingar, snack med styrelsen om klubbens framtid, alla taktiska funktioner och framför allt, se till att klubbens alla spelare och ledare är nöjda och glada med sitt arbete och självklart gäller det att vinna fotbollsmatcher.

Själva matchsituationerna spelar även de in en stor roll i hur du för ditt lag till framgång. Matcherna går att titta på i detalj genom att följa spelarnas statistik vad gäller passningar som går rätt, skott på mål, tacklingar som utförts och hur det går rent allmänt för spelaren. Genom detta perspektiv kan jag som manager när som helst korrigera både spelarnas roll i taktiken eller byta ut dem mot någon som kanske är mer motiverad till att visa framfötterna. Sett till att vi ändå har kommit relativt långt vad gäller grafik och spelmotorer väljer SEGA att köra på en gammalmodig grafikmotor som påminner om International Superstar Soccer till Nintendo 64, finns alltså ingen som helst fysikmotor utan spelarna rör sig som stela pinnar i matchen, men vad spelar det för roll när det är spelarnas olika parametrar som gör matchen.

Laget som jag kommer att ställas inför kan jag på förhand välja att scouta

Det är något alldeles underbart med att helt styra över vilka utmaningar -jag själv vill ställas inför, men Football Manager är ett enda stort rollspel för alla spelarna och ledare som finns representerade i spelet besitter alla olika egenskaper. Låt säga att mitt GUSK har tre olika anfallare, den ena är bra på att skjuta långskott, en annan är bra på att slå hårda passningar medan den tredje är en riktig måltjuv och har en spelförståelse utöver dess like. Det gäller att välja den eller de anfallare som passar bra ihop med övriga lagdelar, för har jag en måltjuv som anfallare så behöver jag ha någon som kan slå hårda inlägg eller möjligheten att skapa målchanser. Hela tiden måste jag som manager ständigt överväga vilka spelare som kommer få chansen för inte nog med att hela mitt egna lag är ett stort pussel, de ska fungera mot motståndarna också. Laget som jag kommer att ställas inför kan jag på förhand välja att scouta med hjälp av mina anställda scouter, och det ger mig en liten bild över hur de kommer att ställa upp sitt lag, deras olika lagdelars styrkor och svagheter, och utefter det ska jag försöka skapa ett pussel som på pappret är starkare än deras.

Inför varje år av en upprepande spelserie så som FIFA, Pro Evolution Soccer eller Football Manager så behövs det presenteras något nytt, något som kan locka in spelarna till spelet och får dem att vilja spela vidare. Trots Football Managers komplexitet känner även jag att det behöver presenteras nya saker och inte bara finjusteringen av spelares klubbyten. I år har hela tränings-delen gjorts om, hur lagen tränas och hur jag som manager kan gå in i detalj kring varje spelare och hur jag vill att de ska utvecklas. Om jag har en supersnabb och kreativ back så kan jag försöka skola om honom till en yttermittfältare eller liknande, och hela träningsdelen känns nu gedigen och intressant att handskas med. Däremot är det här den enda egentliga förändringen, visst har det gjorts förbättringar i spelmekaniken och sättet som spelet fungerar i grund och botten men inga andra funktioner har lagts till utan mest bara förfinats. Visserligen reagerar spelarna mer på hur de blir behandlade och om en spelare som är lovad A-lags fotboll hamnar i reservlaget två matcher i rad kommer den spelaren att börja snacka med resterande spelare i laget och en dålig stämning sprider sig snabbt. Mitt jobb som Manager blir då att släcka branden genom att exempelvis samla hela laget och prata om det som hänt och framförallt varför det hände.

I år har hela tränings-delen gjorts om, hur lagen tränas och hur jag som manager kan gå in i detalj kring varje spelare

Varje år kan jag se fram emot ett nytt fotbollsspel vare sig det handlar om manager-delen eller spelar-delen i form av Football Manager och FIFA/Pro Evolution Soccer. Men efter att har spelat de senaste sju spelen i serien börjar jag känna att det år efter år blir lite samma sak. Varför inte lägga till ett helvrickat spelläge där allt möjligt är tillåtet till viss del, ge mig möjligheten att betala tusenlappar för att muta domaren i seriefinalen eller varför inte få styra ett fotbollslag som styrelsemedlem? Jag har fortfarande kul med Football Manager 2019, men frågan är om 2020 blir lika intressant om de bara tänker göra om en enda liten del av spelet även då.

Football Manager 2019

8

5/10