• Utvecklare: Traveller’s Tales
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-10-16

Vid det här laget har jag besökt de allra flesta spelvärldar i legoformat. TT Games underbara tolkningar av populär fiktion där de använder sig av ett redan färdigt format och gör om det till ett barnvänligt, mysigt och färgglatt äventyr för hela familjen. Lego DC Super Villains är absolut inget undantag, det är precis lika underbart som de tidigare spelen, men frågan vi måste ställa oss är hur länge TT Games ska låtas komma undan med legofieringen av diverse fantasi-universum.

I Lego DC Super Villains tas vi återigen tillbaka i Gotham där de tidigare tre Batman-spelen ifrån TT Games utspelar sig. Den stora skillnaden den här gången är dock spelets huvudkaraktärer, för nu handlar det inte om att spela som Batman, Robin eller diverse snälla superhjältar. Här kommer vi att få ta oss an rollen som superskurkarna Joker, Lex Luthor och Harley Quinn bara för att nämna några. Utifrån det perspektiv att vi för första gången i ett Lego-spel tar oss an rollen som skurk är riktigt intressant och kanske kan fler utvecklare ta sig an detta för att bidra till en djupare nivå i deras spel, vi får ju aldrig spela som de onda annars.

Visst känns det extra speciellt att springa runt som Lex Luthor och hans stav eller Scarecrow för att det är just han

Rent spelmässigt bjuder inte Lego DC Super Villains på något direkt nytt, det handlar fortfarande om att ta sig igenom ett antal linjära banor där det finns lite gömda skatter som inte går att nå fören en viss karaktär har låsts upp som har den där alldeles speciella egenskapen som att till exempel ta sönder väggar. Alla karaktärer är speciella och säregna på sitt eget lilla vis och visst känns det extra speciellt att springa runt som Lex Luthor och hans stav eller Scarecrow för att det är just han.

Förresten, det finns ju faktiskt en nyhet och det är när jag som spelare startar ett nytt spel så får jag skapa min alldeles egna superskurk. Det finns en hel del vrickade skurkar vi kan skapa genom att välja ansikte, kläder, vapen, personlighet och egenskaper. Mycket av alla saker att välja på finns tillgängligt redan vid starten medan de lite coolare grejerna låses upp genom att klara banor, låsa upp skatter eller klara utmaningar på banorna. När jag har spelat tillsammans med min son har jag sprungit runt som en gubbe i majskolvs-dräkt och ett gigantiskt svärd, samtidigt som sonen skapade sig ett skelett med fackla som vapen. Det här är en riktigt roligt tillägg att spendera ett par minuter i och framförallt när de lite coolare grejerna låses upp och jag kan skapa den ultimata skurken on the go, för det krävs inte att jag spelar om för att få skapa en ny karaktär.

För den som vill plocka samlarobjekt så finns det en hel öppen värld att utforska utanför banorna

Spelets berättelse engagerar inte speciellt mycket utan känns väldigt klyschig. Justice League har blivit bortskrämda av Crime Syndicate vilket nu lämnar jorden oskyddad och ger mer eller mindre tillåtelse för Superskurkarna fritt fram att härja på gatorna. Det tar dock inte lång tid innan Superskurkarna ledsnar på Crime syndicates härskarfasoner och de beslutar sig snabbt för att sätta stopp för dem. Den skurken jag skapar spelar en relativt central roll i berättelsen och jag blir ständigt kallad för ”rookie” och karaktären säger inte ett enda ord i hela berättelsen, för det finns ingen som har gjort en eventuell röst för den egna superhjälten. Det här trollas dock bort helt magiskt när de andra superskurkarna säger att de nya skurkarna sällan pratar, så var det problemet löst för TT Games.

Men precis som alla andra Lego-spelen så dominerar den stora charmen och den något knasiga humorn på ett gott skratt och en trevlig spelstund varje gång vi har satt oss ned med Lego DC Super Villains. Inte nog med det så har TT Games lyckats knyta till sig stora namn som Mark Hamill (Jokern), Tara Strong (Harley Quinn) och Kevin Conroy (Batman) bara för att nämna några. De bjuds på riktigt bra dialoger och berättelsen förs fram med stora och starka steg trots att den är så linjär och klyschig.

Utifrån det perspektiv att vi för första gången i ett Lego-spel tar oss an rollen som skurk är riktigt intressant

För den som vill plocka samlarobjekt så finns det en hel öppen värld att utforska utanför banorna, en värld som jag upplevde inte var lika rolig att undersöka fören hela berättelsen var avklarad då jag inte hade tillgång till alla egenskaper för att ta mig till diverse skatter eller att områden är rent av låsta tills det att spelets end credits rullar på skärmen. Konceptet är den samma som det har varit de senaste fem-sex åren och som startade med Lego Batman 2. Klara banor, samla skatter och pengar, hitta gömda skatter som låser upp roliga egenskaper, and that’s it.

Jag har alltid gillat Lego-spelen och framför allt sedan jag blev pappa och har en son som är galen i lego. Att uppleva Lego DC Super Villains som en 30-åring som annars spelar spel som Destiny, Call of Duty och Guild Wars 2 så är det upprepande konceptet förlegat för länge sedan. Men att uppleva det tillsammans med den yngre generationen som blir hänförd över spelets atmosfär, uppbyggnad och hur coolt det är att se legogubbar springa runt på skärmen, samma legogubbar som annars finns i barnrummet, är fantastisk.

Lego DC Super-Villains

8

8/10