• Utvecklare: Project Soul
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-10-19

När jag gick i nian, närmare bestämt 20 år sedan, släppte SEGA sin Dreamcast som skulle bli deras sista konsol. Dreamcast var häftig på så många olika sätt. Jag minns tydligt när jag gick över till min kusin för att sova över och spela hela helgen. Han hade Resident Evil: Codename Veronica, Power Stone och Soulcalibur. Det sistnämnda imponerade stort med grafiken och ljudet men även att vapen spelade en stor roll. Serien blev ganska snabbt en favorit och när del två kom började det användas gästkaraktärer till de olika plattformarna spelet släpptes till. PlayStation 2 hade Heihachi Mishima ifrån Tekken, Xbox fick serietidnings antihjälten Spawn och Gamecube  Link från The Legend of Zelda. Efter dess har det kommit flera gästkaraktärer genom åren och genom seriens gång.

Nu är vi inne på del sex av spelserien och Soulcalibur VI bjuder på gästkaraktären Geralt från The Witcher med sina två svärd och magi-kastande. Som tur är blir det inga exklusiva gäster till varje plattform spelet släpps till, istället blir det något lite mer negativt tyvärr. För att få tillgång till karaktären Tira måste du ha förbokat spelet och har du inte det så blir du utan (Det kommer säkerligen DLC character packs inom kort för en mindre slant) Men ändå? Varför välja bort en av de coolaste karaktärerna i spelet? Grafisk är Soulcalibur VI otroligt snyggt och det kanske inte är så konstigt med tanke på att det är Unreal 4-motorn som drar spelet. Tekken 7 använder sig av samma motor och det syns på små detaljer som svett, ljuseffekter, skuggor med mera men även vatten och arkitekturen på de olika banorna.

En ny funktion som kallas ”Reversal Edge”

De nio olika banorna är även dom otroligt vackra och kameran som följer med i striden laggar aldrig. Jag blir snabbt påmind om att det är fruktansvärt viktigt att både sidesteppa och blocka. Striderna är intensiva och plötsligt sparkar mitt muskelminne igång och jag minns några av karaktärernas specialattacker. Dessa hjälpte mig dock inte att vinna för i Soulcalibur VI har det även lagts till en ny funktion som kallas ”Reversal Edge”. Denna funktion låter dig som spelare eller datorns AI att läsa av ett inkommande slag eller spark och följer upp med en counter-attack vilket är en förbättring av seriens ”Guard Impact” men som nu inte kräver att en mätare ska fyllas upp för den ska kunna användas. Sist men inte minst har även spelet ett Soul Charge-läge som fungerar lite som V-Triggers gör från Street Fighter V och när du aktiverar den får du tillgång till nya specialare och attacker under en kortare stund.

Soulcalibur-serien har alltid försökt upprätthålla en story och del 6 utspelar sig under 1600 talet och vi får återbesöka händelser från tidigare delar i serien. I storyläget har alla karaktärer olika historier du får följa och vartefter låses även artwork och annat du kan samla på upp. Detta är en funktion som fightingtitlar aldrig verkar tröttna på. Visst krävs det lite tid för att få ihop poäng att låsa upp allt, men om jag hade varit en helt ny spelare till serien hade jag absolut velat göra detta då mycket av det låsta innehållet är från titlar längre bak i serien och därmed även ger nya spelare lite information om vad som hänt fram tills nu. Det hela känns förvirrande men om jag har förstått det rätt så kör del 6 en helt ny tidslinje helt från början.

”Welcome back to the stage of history”

De tre nya karaktärerna i serien är Geralt of Rivia som många vet är från The Witcher serien och använder sig av två svärd och bemästrar magi, Azwel som använder sig av vapnet Palindrome som kan framkalla olika vapen som han använder. Han är även spelets antagonist. Sist men inte minst har vi Grøh som är från Norge och tillhör den hemliga organisationen Aval Organization. Grøh använder sig av ett dubbelsvärd som han även kan separera till två vapen istället för ett. De andra karaktärerna känns igen och gamla favoriter har aldrig känts så roliga att spela med som nu. Taki, Ivy och Maxi är bara några av dom och jag tycker att det är lite som att träffa de där gamla vännerna jag inte sett på flera år, ett kärt återseende helt enkelt. Totalt finns det 21 olika karaktärer att välja mellan plus möjligheten att själva skapa karaktärer. Detta görs antingen genom att modifiera en redan färdig karaktär eller starta om helt från början. Olika raser, utseenden samt kön går att välja. Dock är det fortfarande otroligt tråkigt att Projekt Soul inte verkar ha lärt sig av vad spelare världen över tycker och att det fortfarande går att ändra storlek på de kvinnliga karaktärernas byst. Det hade inte varit konstigt om du även hade kunnat ändra manens storlek på könet men nu osar det gubbsjuka lång väg. Kläder, masker, hattar, tillbehör och annat krimskrams går att sätta på dina karaktärer. Det kommer säkerligen nedladdningsbart material som ökar på det redan ganska stora biblioteket för en slant.

Förutom storyläget som heter Soul Chronicle finns även läget Libra of Soul där du med egenskapad karaktär tar dig runt i världen i ett slags äventyr/rpg där du kan levla din karaktär och utrusta denne med olika vapen. Du ställs inför val som påverkar hur god eller ond du blir/vill bli. På världskartan tar du tar dig runt på olika expeditioner och utforskar men förlorar du mot en motståndare tar expeditionen slut och du åker tillbaka till början. Varken Soul Chronicle eller Libra of Soul är anledningarna till att jag spelar Soulcalibur VI och tycker det är kul. Det roliga i alla fall enligt  mig är att slåss mot andra, att vinna över polare, att vinna över andra spelare online och där levererar Project Soul och Bandai Namco Entertainment ett klockrent fighting spel. Ett fighting spel som är nostalgiskt för flera gamers men ändå intressant nog för nya spelare som kanske är trötta på konkurrenterna och vill testa något annat istället för eldbollar. Fokuset i Soulcalibur VI ligger på vapen och det råder ingen brist på den varan.

Visst krävs det lite tid för att få ihop poäng att låsa upp allt.

När det kommer till musiken är den top notch, stycken jag känner igen från tidigare blandat med nya melodier som verkligen passar in. Rösterna däremot presenterar ett ganska stort problem då Geralt röstas av originalet Doug Cockle varpå resten av karaktärslistan är väldigt ojämn och inte alls är lika bra vilket får mig att vilja byta till japanska men då hör jag inte Dougs lena stämma. Berättarrösten ger mig dock gåshud och verkar vara samma som det alltid varit. ”Welcome back to the stage of history” är otroligt nostalgiskt och jag åker tillbaka 20 år i tiden.

Soulcalibur är en fighting serie som inte bör missas av någon som tycker om fighting spel, är tävlingsinriktade eller uppskattar en utmaning. Min dröm hade varit ännu mer story som höll mig kvar längre och tillsammans med en vän online så hade det blivit fullpott i betyg, men det är fortfarande ett otroligt bra spel som jag tycker är värd en chans trots floppen med Lost Swords känns det som serien är tillbaka på sina fötter och redo för en andra rond i ringen!

Soulcalibur VI

8

8/10