• Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Genre: Plattform | Action
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-10-02

8 år har gått sedan den blåa hjälten, Mega Man förgyllde vår vardag på skärmarna runt om i världen. Nu gör den blåa hjälten en comeback i ett försök att modernisera spelserien till den nuvarande konsolgenerationen. Capcom har arbetat hårt för att bjuda oss på en en genuin spelupplevelse och resultatet imponerar.

Mega Man 11 fortsätter berättelsen om den onde professorn Dr. Wilys vilja att ta över världen. Den här gången får vi veta att Dr. Light och Dr. Wily studerade tillsammans på ett robotuniversitet där Dr. Light skapade robotar, medan Dr. Wily skapade kraftfulla verktyg som kunde användas tillsammans med robotarna. Dr. Wily snodde med sig åtta robotar som Dr. Light byggt och utrustade dem med Double Gear System. Vi det här laget vet vi att det bara är Mega Man som kan stoppa Dr. Wilys framfart och så är även fallet här. Dr. Light hittar en gammal prototyp av Double Gear System och utrustar Mega Man med verktyget för att stoppa Dr. Wily.

Double Gear System ger spelaren möjligheten att antingen sakta ned tiden eller göra attackerna mer kraftfulla

Det dyker upp så mycket känslor när vi möts av den klassiska menyn där vi väljer bana samt boss. Musiken utgörs av en modern variant av glad och trallvänlig bitpop som förhöjer hela atmosfären och hajpen under varje bana, dock är den inte lika trallvänlig som de tidigare spelen utan här blir det istället som en låt på tre minuter som loopar in i sig själv och ingenting som jag egentligen börjar nynna på. Det är absolut ingenting fel på musiken för den gör precis det den ska, men i del 11 hade jag hoppats kunna bjuda på mer än glad bitpop.

Många små och välkomna förändringar har gjorts med vår blåa hjälte, bland annat kan hans uppladdade skott bedöva större fiender vilket öppnar upp möjligheten att dela ut mer skada. Men spelets Double Gear System ger spelaren möjligheten att antingen sakta ned tiden eller göra attackerna mer kraftfulla. Oavsett vilket du väljer görs det med ett enkelt knapptryck mitt i striderna och håller i tre sekunder. Efter att du använt ditt Double Gear System måste du vänta ett par sekunder innan du återigen kan aktivera dessa egenskaper. Jag har haft stor nytta av det nya systemet främst vid bossar som oavsett svårighetsgrad är riktigt underhållande och svåra.

Banorna är fantastiska och bjuder på många precisionshopp

Banorna är fantastiska och bjuder på många precisionshopp men även spelarens bedömning att läsa av dess design för att ta sig vidare. Mega Man 11 (utspelar sig) är gjort i ett 2.5 perspektiv som blandar platform med 3D-renderade bakgrunder och effekter vilket gör att spelet får ett väldigt speciellt djup. Både Mega Man 9 och 10 gjorde ett försök till att gå tillbaka till rötterna med en grafikstil som var stilrena och platta, men den här gången har Capcom gått mot det lite mer nyare och fräschar där det händer mycket både i förgrunden och bakgrunden. Bandesignen passar perfekt in med musiken men ibland kan det kännas lite töntigt och barnsligt rent ut sagt. Det finns en bana speciellt; Bounce Man, som ser ut som en stor rosa ballong, vars bana känns som en enda stor cirkus, ackompanjerad av väldigt glad musik. Det här är även den enda banan i spelet som jag verkligen avskyr då det finns en hel del svåra hopp och hinder där jag självklart ska använda mig av olika ballonger för att ta mig vidare.

Gamla klassiska spel har vi nog alla någon typ av anknytning till. Mega Man var den första hjälten jag kom i kontakt med när jag var 5 år gammal och självklart finns det en hel del känslor kopplade till spelserien. Men för att de ska kunna knyta upp nya spelare och göra sig till klassiker för andra generations spelare så behöver det anpassas till spelen som de är idag. Capcom har valt att inte bara låta oss välja svårighetsgrad i Mega Man 11 utan även lagt till olika typer av utmaningar. En funktion som gör comeback och som älskats av speedrunning-community är Time Attacks, du tar dig an spelets olika banor på tid som i sin tur placerar dig på spelets leaderboard om du är tillräckligt snabb. Det finns även möjlighet att tävla om poäng, men en av de absolut roligaste funktionerna som jag har spenderat många timmar med är spelets olika Missions. Små uppdrag som tvingar dig till att försöka klara banor genom att använda så få skott som möjligt eller så få antal hopp som möjligt, och för detta finns det även en leaderboard. Kom igen, jag älskar er Capcom!

Många små och välkomna förändringar har gjorts med vår blåa hjälte, bland annat kan hans uppladdade skott bedöva större fiender

En sak jag har märkt med spelutvecklare som försöker blåsa liv i gamla titlar och spelserier är att de ibland kan kännas tafatta och tråkiga, eller att jag gärna jämför de på tok för mycket med de tidigare spelen i serien och de känslor jag faktiskt haft för dem. Mega Man 11 är absolut inget undantag då jag ständigt jämför känslan med att höra Mega Man 3-temat för första gången, eller hoppa in på banor så som Spark man, Metal man eller Dive man. Men misstolka mig inte, Mega Man 11 är ett ruskigt bra spel både sett utifrån perspektivet att de olika banorna är väldigt kreativt skapade och bossarna likaså, samt att det bjuder på en riktigt bra utmaning även om du väljer att spela på den enklaste svårighetsgraden.

Det är svårt att kunna tillfredsställa alla spelare och framför allt när utvecklare försöker blåsa liv i sina gamla juveler. Det krävs så mycket mer än att bara bjuda oss på ett bra spel, för om spelet får ett spelnamn vi alla känner igen så sätts ribban rätt högt eller lågt redan där. Mega Man 11 är ett spel som faktiskt fungerar riktigt bra med den moderna standarden på både grafik och spelkontroll. Det krävs oerhört mycket av spelaren för att klara av banorna. även på de lägre svårighetsgraderna där Mega Man tar mindre skada och gör mer är utmanande. Musiken är kanske spelets lågvattenmärke för det är ingenting som direkt imponerar jämfört med tidigare spel i serien, men det finns där och gör sitt jobb. Capcom, en stor eloge till vad ni åstadkommit med Mega Man 11 och framför allt hur de mindre och obefintliga uppdragen som att använda få antal skott på en bana eller boss förhöjer spelupplevelsen, och framför allt viljan att vilja spela om och om igen.

Mega Man 11

8

9/10