• Utvecklare: SEGA CS3
  • Utgivare: SEGA
  • Genre: Strategi | Actionrollspel
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-09-25

Claude Wallace tillsammans med sina barndomsvänner Kai Shulen och Raz anmäler sig till militärtjänst i Federationens arme för att strida mot imperiet i det andra Europeiska kriget, både för att försvara sitt hemland Gallia och för att hämnas den attack som förstörde deras by Hafen. Men under militärträningen försvinner Kai mystiskt och lämnar hennes syster Leena som får ta hennes plats. De tre klarar av utbildningen och ansluter sig till Elitförbandet där Claude blir tilldelad kommandot över E truppen. E truppen blir informerade att imperiet har övertaget och har tagit över en stor del av federationens territorium samt planerar en stor invasion av Gallia. Federationens ledare tar därför beslutet att lägga alla sina resurser på operation ”Northern Cross”, en massiv offensiv attack där objektet är att pusha igenom imperiets territorium. Operationen lyckas med trupp E på frontlinjen och lyckas ta sig in i den i imperiets huvudstad Schwartzgrad. På vägen träffar de även på Riley Miley som är en annan vän från deras barndom. Till en början litar inte Riley på Claude eftersom han la benen på ryggen och sprang under den attack som dödade Rileys familj, men accepterar till slut hans kommando och börjar lita på honom igen då han bevisar sig som soldat. E truppen fortsätter sin offensiv genom att ta sig igenom Siegval vilket är Schwartzgrad’s sista försvarslinje. Under resans gång blir det strider mot pansarvagnar, elitsoldater och massa intriger som kanske inte slutar som du tänkt eller lyckligt.

Karaktärerna ser ut som levande tavlor målade på vattenfärg.

Valkyria Chronicles är en spelserie som startades för 10 år sedan av SEGA och som vi recenserade. Nu har det fjärde spelet i serien lanserats; Valkyria Chronicles 4. Efter att ha introducerats till en mängd olika funktioner för nybörjare av genren och spelet, karaktärer samt starten av storyn kastas vi in i spelets första strid och tankarna går mot andra strategiska titlar som Xcom, Fire Emblem, Advance Wars med flera, fast i detta fall rent grafiskt mer som en vattenfärgs målad 3D-värld. miljöerna sprudlar av färger och karaktärerna ser ut som levande tavlor målade på vattenfärg vilket kanske inte är så konstigt då all grafik är skapat för hand. Varje soldat har en egen personlighet och det dröjer inte länge innan jag börjar fästa mig för den ena efter den andra och deras vänskapsband gentemot varandra. Hoppandet mellan det allvarliga kriget och de lugna stunderna i militärbasen där du kan bygga delar till din pansarvagn och vapen samt uniformer till dina karaktärer är välbalanserat och fantastiska.

Berättelsen utspelas i olika kapitel ur en bok som utgör spelets huvudmeny. Det går att hoppa över delar av mellansekvenserna och berättelsen om det bara är själva striderna du är ute efter, men det är i boken som jag kan komma åt hela berättelsen i sin helhet upp till den punkt jag nu befinner mig i spelet. Det är även via bokens olika flikar jag kan uppgradera mitt förbands utrustning och vapen eller träna dem till riktiga soldater med hjälp av den erfarenhetspoäng som erhålls efter strider. Boken är spelets hjärta så att säga, för det är här jag bestämmer vad nästa drag blir, planerar inför nästkommande strid och så vidare. Sist men inte minst kan nya uppdrag låsas upp om du spelar tillsammans med karaktärer som formar relationen, detta ger en djupare inblick i deras förhållanden och är underhållande och spännande att följa.

Boken är spelets hjärta så att säga.

Striderna i Valkyria Chronicles 4 är väldigt stämningsfulla. Banorna börjar alltid med att du får avgöra vilka soldater som ska tas med ut i på stridsfältet. Här handlar det inte bara om att plocka de som är bäst, för alla karaktärer har upp till 4 olika egenskaper som behöver passa in med andra karaktärer för bästa resultat. Ett exempel är min ena scout vid namn Britanny. Hon har egenskaper så som höjd pricksäkert, tål mer skada men lider av scenskräck så länge hon inte är i närheten av sina två bästa vänner. Sådant här behöver jag som spelare hela tiden väga över, är det värt att använda Britanny utan sina vänner? Är risken att hon varken kommer kunna röra eller skjuta på hela matchen fastlaget eller kan jag ändra det genom att välja andra karaktärer som strider vid hennes sida? I de bästa världar när du listat ut vilka som passar bäst med vilka kommer detta även bidra med co-op attacker som är både kraftiga och har mer eldkraft.

Utöver de individuella personernas egenskaper behöver jag även välja karaktärer utefter den klass de spelar som. De olika klasserna utgörs av Scouts, Snipers, Shocktroopers, Lancers, Grenadiers samt Engineers där varje klass har olika för och nackdelar. Snipers håller sig långt bak i striderna och levererar understöd till de resterande soldaterna. Lancers specialitet är att spränga olika fordon i luften med hjälp att raketgevär. Scouts och Shocktroopers är de som befinner sig på frontlinjen där Scouts med sitt gevär letar rätt på motståndare som eventuellt gömmer sig i högt gräs eller bakom hus och har den störta mobiliteten av alla klasser, medan Shocktroopers utrustade med sina automatvapen gör slarvsylta av fienderna men har mindre mobilitet än scoutsen. Engineers använder sina verktyg för att reparera fordon, laga sandsäck skydd och annat som kan erbjuda skydd mot eldstrider som sprängts bort samt oskadliggöra fientliga land och fordonsminor på fältet. Sist men absolut inte minst är Grenadiers, en klass som kan utplåna både fordon och marktrupper med sin granatkastare. På ett långt avstånd kan han eller hon skicka iväg kraftiga granater och bomber som spränger fienderna i luften, dock tål de själva inte speciellt mycket vilket känns logiskt.

Är det värt att använda Britanny utan sina vänner?

Om någon av dina karaktärer skulle bli besegrade under en strid kommer dom att försvinna ifrån spelet, så det gäller att använda spelets sparfunktion flitigt både inför och efter strider. Du har dock en runda på dig att skicka in sjukvårdare som hämtar upp dessa till säkerhet, men sen är det kört. Detta gäller oavsett om du spelar igenom spelets Story-läge eller de olika Skirmishes som låses upp efter varje avklarat kapitel. Det finns så mycket att spendera sin tid på i Valkyria Chronicles 4. I nämnda Skirmishes tar vi oss an små men mer utmanande uppdrag. Det första uppdraget som blir tillgängligt belönar dig med både pengar och erfarenhetspoäng beroende på hur bra du gör ifrån dig under uppdraget. Här handlar det om att ta kål på alla motståndarna och ta över fiendens bas på så få rundor som möjligt om du vill uppnå spelets högsta rank. Förutom Valkyria Chronicles 4 story är det här något som driver mig till att fortsätta spela, att försöka få S-ranken på alla uppdrag. Om uppdraget klaras av med den högsta ranken belönas du med massvis av erfarenhetspoäng och pengar du kan använda använda till att lära dig nya orders som underlättar för soldaterna ute på fältet eller levla upp klasserna och på så sätt låsa upp nya potentialer.

Under varje runda får jag flytta runt mina karaktärer nästan helt fritt. Varje soldat har ett visst antal förflyttningspoäng (AP) och alltid möjlighet att attackera motståndare en gång innan soldatens tur är slut, så länge du är inom räckhåll för detta. Till vår fördel går det att gömma soldater bakom sandsäcks skydd, träd eller krypandes i gräs. Även fiendesoldaterna kan göra samma sak så det gäller att planera. Varje runda får jag förflytta eller utföra handlingar med mina karaktärer minst fem gånger, detta kan sedan utökas förutsatt att jag har satt ut karaktärer som erbjuder extra-rundor. Efter att mina rundor/drag är slut är det motståndarens tur. Det roliga med Valkyria Chronicles 4 är att alla val jag gör även har konsekvenser. Låt säga att jag väljer en av mina snipers och springer iväg mot ett skydd men att rörelsepoängen tar slut innan jag är framme, då har jag alltid valet att välja samma soldat en gång till under min runda för att flytta fram denne till skyddet. Men eftersom det kostar AP för varje gång jag väljer samma soldat så får den halverad rörelsepoäng då de blir trötta och till slut inte kan röra sig alls och är då kanske utsatta på fel plats mitt i en eldstrid.

De tre klarar av utbildningen och ansluter sig till Elitförbandet där Claude blir tilldelad kommandot över E truppen.

Allt bygger på ett strategiskt och taktiskt tänk i Valkyria Chronicles 4 och jag tror att SEGA valt att använda sig av en konst atmosfär tillsammans med roliga strider och engagerande story skapar en titel som faktiskt går hem hos många. Det finns något alldeles extra i spelets karaktärer som gör att jag blir som uppslukad och vill veta mer och drive E truppen framåt samt få slut på kriget och det är svårt att stänga av, ofta blir det ursäkter som ”bara en sista runda sen ska jag stänga av”. Valkyria Chronicles 4 är ett spel som även går att ladda hem som demo för att besluta om det är något för dig eller inte. Dessutom följer din sparfil och framgång från demot med i hela spelet så du slipper spela om allt från början. Smart!

Valkyria Chronicles 4

9

9/10