• Utvecklare: Epic Games
  • Utgivare: Epic Games
  • Genre: Battle Royale
  • Antal spelare: 1-100 Online
  • Släpps: 2018-10-19

Jag valde att sätta mig längst bak i bussen trots att jag föredrar och sitta längst fram. Bredvid mig på den ena sidan satt det en discoåsna som frustade och ville dra igång det här äventyret direkt, och på andra sidan satt min bästa vän, båda nya på Fortnite-lägret. Vi hade ingen aning om vad vi hade gett oss in på, inte ens när bussen helt plötsligt börjar flyga och ber oss hoppa handlöst ned mot den stora ön mitt ute i ingenstans. Samma sekund som vi kastar oss ut ur bussen  störtdyker redan alla medlemmar mot marken och öppnar upp sina fallskärmar. Det här var inget lyckligt äventyr där vi skulle få utforska nya områden som vi planerat, utan det här handlade om liv och död, det här är Fortnite: Battle Royale.

Efter att ha spelat över 200 matcher har jag börjat förstå hur spelarna fungerar

Utvecklarna Epic Games har tidigare legat bakom några av mina absoluta favoritspel, Unreal Tournament och Gears of War. Det är två spelserier jag håller varmt om hjärtat och förhoppningarna var på förhand skyhöga över vad jag kunde förvänta mig av Fornite. Det tog ett tag innan jag faktiskt gav spelet ett försök och det berodde främst på att alla pratade om spelet precis överallt. Ungdomarna i kön på McDonalds, barnen i förskoleklassen. Till och med kompisarna som jag aldrig trodde skulle pröva på ett Battle Royale-spel, precis alla pratade om det. Till slut var det inte längre ett alternativ att stå över Fornite. Både jag och min son satte oss ned för att utforska detta fenomen som låg på allas läppar och fastnade direkt.

Det som Epic Games har gjort fasansfullt bra och smart med Fornite är att det ständigt uppdateras. Ena dagen kan det finnas ett nytt spelläge som delar upp spelets 100 spelare i två lag, varpå dagen därpå slåss ni inte längre mot varandra utan istället ska ni ta över discogolv tillsammans med spelets knasiga danser. Som spelare kan du knappast klaga på att det inte finns något att göra i Fornite för det är snarare så att det finns för mycket. Var tredje månad släpps ett så kallat ”Season Battle Pass” som är fullt med olika danser, emotes och nya kläder till din karaktär. För att låsa upp dess behöver du som spelare klara av olika uppdrag, alltifrån att ta död på motståndare med pistoler till att hitta gömda skatter utplacerade på den gigantiska ön där spelet äger rum. Dessa Battle passes kostar en mindre slant, men jag kan tänka mig att de säljer som smör i alla fall om tjatat här hemma är någorlunda likadant hos andra familjer.

Var tredje månad släpps ett så kallat ”Season Battle Pass” som är fullt med olika danser, emotes och nya kläder

För lite mer än ett år sedan lanserades Fortnite: Battle Royale och det var många som snabbt kallade det för en förskönad version av PUBG eller DayZ. Jag kan inte annat än hålla med om detta, däremot tror jag att Fortnite vinner en större publik med tanke på sitt lite ljusare, gladare och spralligare upplägg. Tanken med Battle Royale titlar är att spelarna som deltar slåss om att vara den sista överlevaren kvar  och fram till det handlar det om att samla på sig både vapen, ammunition, byggmaterial och eventuella bandage samt sköldar om det skulle behövas. Sen är det bara att gå banans och försöka ta död på motståndare vilket kan göras på lite olika sätt. Antingen håller du dig gömd så länge det bara går, samlar på dig massa legendariska vapen och hoppas på att kunna få kills när de andra motståndarna slåss mot varandra (Det här är min spelstil), eller så är du lite mer hands on och söker upp motståndare för att fightas. De första matcherna i spelet försökte jag agera lite som i PUBG och DayZ, att strategiskt använda mig av skydd och försöka slå ut fienderna på detta sätt. Men i Fortnite finns möjligheten att själv bygga skydd och höga torn till sitt försvar komplett med vad din fantasi och spelet sträcker sig till, en egenskap som måste anammas om du vill slåss mot de bättre spelarna.

Efter att ha spelat över 200 matcher har jag börjat förstå hur spelarna fungerar och vilka strategier jag kan använda mig av för att besegra dom. När du startar en match i Fornite kastas du ned ifrån en buss i jakten på vapen som är utspridda i olika hus eller skattkistor. Det som stör mig något så otroligt är dock hur spelets olika vapen fungerar. Vilket vapen och raritet du erhåller avgörs helt åt slumpen där rariteterna varierar från vita vapen som är absolut sämst, till legendariska gula vapen som är bäst. Rariteten avgör även hur mycket skada och hur snabbt vapnet kommer att skjuta vilket i sin tur bestämmer hur många träffar du behöver få in på motståndaren för att vinna. Det absolut populäraste vapnet är shotguns då de gör otroligt mycket skada vid närstrider och framför allt om det blir en kamp där ni båda försöker bygga in varandra med hjälp av golv, väggar och tak som med enkla knapptryck byggs ut i världen.

Som spelare kan du knappast klaga på att det inte finns något att göra i Fornite

Förutom det jag nämnde tidigare angående vapnens raritet upplever jag även att de känns väldigt obalanserade och oprecisa. En klockren träff på motståndaren av min shotgun gör minimalt med skada samtidigt som ett skott som jag förväntar mig ska missa gör maximalt med skada. Och det är inte bara ibland det händer utan varje gång, varje strid. Om detta är ett medvetet val ifrån Epic Games, där alla vapens träffsäkerhet avgörs lite av slumpen har jag ingen aning om, men jag drar ofta iväg skott på långt håll bara för att jag kan och det ibland kan de även träffa. Snipers däremot är ruskigt träffsäkra vilket märks på spelare som matematiskt räknar ut spelarnas hastighet och skottets dykning med minsta lilla marginal och sätter headshot efter headshot.

Fornite är spelet som slog sig in lite som en underdog när spelmarknaden dominerades av DayZ och PlayerUnknowns BattleGround. Fortnite är ett spel som jag allt eftersom lärt mig att gilla och spelar än idag. Det som får mig att vilja fortsätta är all den belöning som finns, alla de danser och skins som går att låsa upp genom att utföra olika uppdrag och tvinga mig som spelare till att exempelvis använda mig av dubbla pistoler eller snipers som jag i vanliga fall inte gör. Den ständigt föränderliga världen gör det även intressant och roligt att komma tillbaka vecka efter vecka. Hoppas kan man alltid göra och i mitt fall hoppas jag att det snart ska gå att skjuta med spelets olika vapen på ett någorlunda normalare sätt vilket skulle förhöja spelupplevelsen markant, för som det är lönar det sig och slänga iväg några slumpmässiga skott hit och dit och hoppas på det bästa. Fortnite är ett spel som kommer gå varmt ett bra tag framöver.

Fortnite: Battle Royale

8

9/10