• Testad plattform: Text
  • Utvecklare: EA Sports
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-22 Online
  • Släpps: 2018-09-28

Tiden är återigen kommen och EA lanserar årets upplaga av det omåttligt populära fotbollsspelet FIFA. Inför tidigare lanseringar av spel i serien har det gjorts reklam lite överallt på nätet eller på tv:n men inför årets release har jag upplevt att denna reklam lyst med sin frånvaro. Är det för att Zlatan har flyttat över till USA eller Ronaldo till Roma, två gigantiska fotbollsnyheter som bryter upp hela det mönster de flesta av oss växt upp med. FIFA är hur som helst en långt gående spelserie med en trogen fanbase, men frågan vi alla måste ställa oss är, finns det egentligen något mer som kan läggas till i fotbollsspelet för att år efter år släcka törsten på spelarna.

Stadigt och långsamt har FIFA-serien gått ifrån att vara ett spel som spelas ensam eller med kompisen i soffan till att nästan uteslutande använda sig av en internetuppkoppling och precis allt du gör förs det statistik över. Generellt är det inga gigantiska nyheter, vi får återigen bekanta oss med flertalet olika möjligheter att spela fotboll på nätet, ta sig an karriärsläget eller jaga drömmen i ”The Journey”. Men oavsett om du som spelare är den där typiska ensamma spelaren som föredrar att lira igenom karriären med ditt favoritlag så kommer ändå statistik över hur många matcher du vunnit och förlorat, poäng genom träningar och liknande direkt att laddas upp och jämföras inte bara mot dina kompisar utan mot världens alla gamers. Som den statistiknörd jag är ser jag bara massa roliga saker i detta, men samtidigt börjar nu FIFA-serien nischa sig in på den typ av spelare som gärna tävlar mot varandra, visar upp sin statistik och rätten att skryta. Att jag tar upp just den här punkten är för att spelet utformas då efter att fungera smärtfritt på nätet och spelets karriärsläge blir lidande, ytterligare ett år till.

Champions League och Europa League är två stora och tunga fotbollstitlar

I karriärläget antar du rollen som antingen en manager eller enbart spelare. Rollen som manager gör det möjligt för dig att driva din klubb med järnhand och bestämmer vilka spelare som tar en plats i startelvan och vilka som reas bort på spelarmarknaden. Väljer du däremot att börja karriären som spelare så kommer du senare ges möjligheten att gå i pension och i efterhand ta på dig kostymen och kliva in som manager. Med tanke på hur många olika manager-spel som finns där ute inom diverse sporter så finns det en hel del att sakna här. Visst, att styra över lagets taktik och vem som spelar vart i all ära men jag saknar fortfarande möjligheten att gå in mer i detalj kring vilken spelare som tar vilken roll i det defensiva till exempel. Nytt för i år är dock möjligheten att ställa in Game plans, hur ska mitt lag och mina spelare agera om de tar ledningen med 1-0 eller om en av mina spelare blir utvisade. I Game plans väljer jag om det ska bytas formationer och instruktioner till spelarna och kan med ett enkelt knapptryck använda mig av dessa mitt under matchen.

Champions League och Europa League är två stora och tunga fotbollstitlar som alla spelare trånar efter att få vinna. Dessa licenser har nu EA roffat åt sig och de två prestigefyllda fotbollsturneringarna går att njuta av till fullo. Till och med de engelska kommentarerna till Champions League har lagt ned ett stort arbete till att skapa den där speciella atmosfären som bara en stor fotbollsturnering kan. Det är klart jag blir besviken när det här är de absolut två största nyheterna i årets FIFA. Sen har det självklart hänt en hel del bakom kulisserna, för spelet känns riktigt välgjort och aldrig har jag njutit så mycket av att spela ett fotbollsspel som jag faktiskt gör i FIFA 19.

Det blir en lite magisk och speciell atmosfär över det hela

Att ta emot en boll med fötterna kan rent allmänt vara svårt men som fotbollsstjärna förväntas du kunna detta i sömnen med tanke på de höga lönerna spelarna har. Bollmottagningar och möjligheten att föra bollen framåt känns än mer verkligt idag. Många av ändringarna som har gjorts gör att varje match och matchsituation känns än mer verklighetstrogen och aldrig förr har jag känt att en fotbollsmatch i FIFA varit så rolig att genomföra. Mina lagkamrater och motståndarna gör felpassningar, missbedömer både tacklingar och offsidefällor, men främst av allt så går fotbollen lite som en flipperkula mellan spelarna om spelarna börjar bli stressade och bara försöker göra sig av med bollen. Det här är min upplevelse och jag vet inte om det ligger någon direkt tanke bakom att det ska vara på det här sättet men varje match är så sjukt mycket mer intressant och engagerande nu än tidigare. Inför i år har EA arbetat mycket med ”Sweet Spots” vad gäller passningar och skott. Nu handlar det om att tajma passningen så att när foten närmar sig bollen, då ska du trycka på X för att genomföra passningen. Missar du är det större chans att passningen inte går dit du tänkt dig vilket kan leda till ett friläge för motståndarna. Samma sak gäller vid skottchanser. Tajma rätt med knapptryckningen gentemot vart i animationen din spelare är så kommer skottet med större sannolikhet att lyckas.

För mig blir det svårt att rättfärdiga FIFA 19 som ett nytt spel i spelserien, det känns mer eller mindre som en stor uppdatering till FIFA 18. Mycket är sig väldigt likt sin föregångare och påstå att två licenser för prestigefyllda fotbollsturneringar, Tottenham Hotspurs nya hemmaarena och de ”diamantliknande” Fotbollskorten i Ultimate Team är bra uppdateringar ljuger nog bara för sig själv. Jag uppskattar verkligen matcherna och matchtempot, det blir en lite magisk och speciell atmosfär över det hela där varje match bjuder på olika utmaningar beroende på vilket lag och taktik du ställs emot. Jo juste, The Journey fortsätter precis där det senast avslutade och beroende på hur du presterad i FIFA 18 kommer både resultat och vänner/fiender att behandla dig på ett visst sätt. Vi kommer här att få följa med Alex Hunter på hans nya resa i Real Madrid, men nytt för i år är de två andra spelbara karaktärerna i Journey, nämligen Alex syster Kim Hunter som försöker slå sig in i landslaget samt Alex bästa vän Danny Williams. Det är fullt fritt för dig som spelare att välja vem av spelarna du tar dig an rollen som. Men allt eftersom kommer deras berättelser att vävas in i varandra som exempelvis Alex och Dannys fotbollslag ställs emot varandra, vem vill du spela som?

Att ta emot en boll med fötterna kan rent allmänt vara svårt

FIFA 19 är helt klart ett populärt och gediget spel, det är absolut ingenting fel på det. Men allt eftersom kommer inte spelarbasen att nöja sig och i år är det väldigt klent med nyheter trots att hela mekaniken kring passningar och tajmningen vid skott samt att matcherna efterliknar verkliga matcher är ett välkommet inslag. I det stora hela känns FIFA 19 som en riktigt stor uppdatering till sin föregångare och på det sättet är jag missnöjd, däremot engageras jag och har spelat klart hela ”The Journey” utan att bli besviken. Till nästa år, ge oss lite mer FIFA Street, fokusera mer på den ensamma spelarens behov och förfina karriärsläget.

FIFA 19

9

9/10