• Utvecklare: SEGA CS1
  • Utgivare: SEGA
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2018-10-02

Ibland har jag ingen lust med någon tung story, ibland vill jag bara spela. Fighting spel, racing, sport och Hack ‘n slash brukar tillhöra de genrer där du som spelare kan göra just detta. Teamet bakom Yakuza serien har gett sig på Hokuto no Ken (även känd som Fist of the North Star) som 1983-1988 var en oerhört populär manga i Japan. Mangan blev en anime serie som blev en långfilm o.s.v. Jag minns att Sverige började intressera sig för Anime under 90-talet och det gick att köpa VHS kassetter med så kallade ”manga filmer”. Jag köpte en av dom, Vampire Hunter D och om jag minns rätt kostade denna 300:- vilket typ var en miljon kr på den tiden. Hursomhelst, har du aldrig hört talas om Hokuto no Ken eller vad det handlar om kommer här en kort förklaring;  Efter att vi lyckats mer eller mindre ta kål på varandra i ett atombombskrig är jorden ett ödeland, där endast de starka överlever och de svaga antingen dör, blir dödade eller används som slavar. Mitt i allt detta uppstår en uråldrig kampsport vid namn Hokuto Shinken vilket går ut på att slå på olika vitala punkter för att antingen döda någon med en fingerspets eller att läka skador, allt beroende på vem som utöver den eller vilken situation det handlar om. Kenshiro som är vår protagonist är en av tre i det som är kvar av världen som bemästrat denna kampsport och som tur är har han ett snällt hjärta.

Kenshiro är ganska fåordig till de han inte har mycket att säga d.v.s avskum, banditer, kannibaler m.m. Men använder sin kampsport för goda ändamål vilket även inkluderar att spränga deras huvuden. Tillsammans med sin kärlek Yuria letar de bägge efter ett paradis och en plats där fred existerar och de bara kan leva utan massvis av våld och misär. Tyvärr är inte Kenshiro ensam om att ha kampsports-kunskaper och när han minst anar det dyker hans gamle vän Shin upp och under den tidsramen Kenshiro inte hade bemästrat Hokuto Shinken till fullo (eller är för snäll) så skadar Shin honom rejält och tvingar Yuria att säga att hon älskar samt att hon följer med honom för att Kenshiro ska få överleva. Jag vet att det här börjar låta mer och mer som en dramaserie på kanal 5 med extrema överdrifter, men skillnaden är väl kanske att detta är värt att läsa/titta på till skillnad från de förstnämnda. Men okej det är i alla fall lite bakstory, vill du fördjupa dig mer i den värld som Hokuto Shinken utspelar sig i går det utmärkt att göra det genom att bland annat klicka här

Kunderna är otrevliga och behöver läras en och annan läxa.

Fist of the North Star: Lost Paradise lånar lite från Hokuto Shinken grundstory men gör även en del nya saker som att flytta på olika möten och tidsramar. I det här äventyret stämmer det att Shin skadade honom men Kenshiro får reda på att Yuria begett sig till staden Eden. Han ger sig av och här börjar vårt äventyr. Karaktärsdesignen känns igen från Yakuza serien och det kanske inte är så konstigt med tanke på att det är samma gäng som ligger bakom detta. Deras Dragon motor som används i Yakuza 6 används även i Lost Paradise, Menyer och lite annat är även saker jag reagerar och tänker; ”aha det där känner jag igen från Yakuza!”. Eden är en ganska levande plats med tanke på omständigheterna, här finns vatten och till och med el.

De första två timmarna spenderar jag som spelare i en bar bakom disken som bartender, i Lost Paradise kan du nämligen ta dig an ströjobb som bartender, sköta en Cabare klubb som kanske känns igen från Yakuza serien, här får du dock bryta in om kunderna är otrevliga och behöver läras en och annan läxa, men till skillnad från Yakuza där du vänligt ber gästen att gå eller ger en försoningsgåva kan du i detta spel även lösa detta med hjälp av dina knytnävar. Alla dessa minispel är underhållande och stjäl ganska mycket tid från spelets själva huvudstory. Utforskningen är limiterad men den finns, till skillnad från Yakuza så kan du ta din mer eller mindre egenbyggda bil och åka ut i ödemarken till olika platser. Tyvärr känns det som att dessa är ditsatta men borttagna från en annan del för att skapa en illusion av ett större spel. Väl ute i den förstörda världen kan du spela baseboll med banditer som kommer åkandes mot dig på motorcyklar istället fört konventionella bollar, sist men inte minst finns ett stort Colosseum i staden Eden där du kan slåss för poäng som låser upp föremål och skryträttigheter.

”aha det där känner jag igen från Yakuza!”

Att ta sig fram med bilen är ganska drygt, kontrollen är inte alls bra och jag sladdar mest omkring och slösar på dyrbart bränsle, eftersom världen är mer eller mindre förstörd så är vissa saker mer värda än andra. Vatten, bensin och mat är den nya valutan och pengar används inte ens att torka sig med. Hursomhelst så måste du uppgradera din bil för att ta dig till vissa annars oåtkomliga platser. Däcken behöver exempelvis klara av hårdare underlag än vanligt så de inte går sönder. Plasterna du kan ta dig till är blandade och överallt finns föremål du kan plocka upp för att sedan antingen sälja eller använda till något annat. Detta hade fungerat bra om bilen hade gått att styra bättre då jag allt för ofta sladdar förbi föremålen, får stanna, backa och sen köra i permobil-hastighet för att plocka upp dom.

Att lära sig nya färdigheter är ett måste om du vill överleva i Lost Paradise. Dessa delas upp i kategorierna; Star orb, Mind orb, Skill orb, Body orb och Shining orb. Star orbs är som vanliga utsatta färdigheter som till exempel mer hälsa, gör mer skada o.s.v, Skill orbs används att lära sig nya tekniker i strider. Under spelets gång kommer du stöta på låsta färdigheter som kräver någon form av träning, dessa tränare går att hitta runt om i världen och är olika utmanande. En rolig sak när du är ute och utforskar är kassettbanden som spelar upp olika låtar på stereon och alla dessa är från olika SEGA titlar. Under min speltid har jag inte fått tag på några nya låtar men jag antar att de går att hitta om man letar under äventyrets gång. De två som dock finns tillgängliga vid start är Super Monkey Ball samt Binary Domain och bägge låtar gör mig en smula sugen att spela de gamla spelen igen.

Rätt tajmat gör detta inte bara skada utan dödar motståndaren.

Striderna som har en större fokus än i Yakuza serien är bra, MEN de blir lätt repetitiva och att se samma dödsanimationer femtio gånger blir lite tröttsamt. Även om kontrollen nästan är felfri känns det ibland ganska klumpigt och där jag ville göra en spark blir jag istället huggen av en yxa i ryggen för att Kenshiro inte vände sig tillräckligt fort eller för att kameran var på ett dumt ställe. Här i Europa och USA har spelet dock höjt upp våldet och blodsprutet medan den japanska versionen gör att fienders karaktärsmodeller blir svarta när de ”dör”. Varför det är så vet jag inte men jag kan gissa att det blir opersonligt om du inte ser någons ansikte, eller så har bara Japan hårdare lagar kring censur, våld m.m. än vad vi har. När du lyckas få in tillräckligt med skada på fiender hamnar de i ett läge som spelet kallar ”tremor”. Detta gör att fienderna blir mottagna till dödstekniker som du utför genom att trycka på cirkel följt av några olika quick time events. rätt tajmat gör detta inte bara skada utan dödar motståndaren och belönar spelaren med en kaskad av blodstänk överallt, tyvärr blir detta relativt tjatigt efter ett tag. Jag förstår att utvecklarna ville lägga fokus på strider och det har de lyckats med men inte hela vägen fram.

Som nämnt ovan skiljer sig vår version från den japanska och vi har även fått så kallad ”Dual Audio”. För er som inte vet vad det är så är det kortfattat både japanska och engelskt tal. Skillnaden är att du kan välja vad du själv vill ha och föredrar. Det är ingen hemlighet att jag personligen föredrar originalet, men hur står sig de engelska rösterna då? jag låter er bedöma det själva genom att titta på spelets launch trailer. Men personligen är jag inte jätteimponerad. De japanska rösterna känns dock igen, här har man använt sig av Takaya Kuroda för att gestalta Kenshiro och det finns säkerligen fler från Yakuza serien då dessa alltid gjort ett utmärkt jobb att få de karaktärer de röstar levande.

Plasterna du kan ta dig till är blandade och överallt finns föremål du kan plocka upp.

För att underlätta utmaningar och bossar går det att skaffa sig utrustning till Kenshiro, axlar, bröst och ben samt två stycken extra accessoarer går att utrusta Kenshiro med. De flesta delar ändrar inte Kenshiros utseende men det finns några få undantag. Alla hjälper dock givetvis att öka tåligheten mot slag, knivar, skjutvapen m.m. Det enda problemet jag stött på här är att dessa kostar väldigt mycket pengar och du kommer att få spara ihop ett bra till dessa. För att tjäna pengar får du antingen vara aktiv i minispelen under en längre tid eller slåss och få bra rankning på detta, men eftersom belöningarna är högre vid svårare fiender blir det ett litet moment 22. Jag är envis nog att klara av det men jag förstår de som inte orkar och helt enkelt struntar i det.

I Fist of The North Star: Lost Paradise kommer du även att få tag i talismaner och dessa gör olika saker. Allt ifrån mer skydd, att återfå hälsa till små attacker som skadar alla fienderna. De olika talismanerna låses upp framförallt under spelets gång och storyn när du möter nya karaktärer,  men även genom att göra utmaningar som är dolda eller spöa på en viss fiende. För att kunna använda mer än en talisman åt gången får du uppgradera ett skillträd och på så sätt kan du ha ganska många till ditt förfogande. Alla talismaner har en cooldown tid och går alltså inte att bara spamma konstant. Du kan ladda upp dom snabbare hos butiken som säljer talismaner.

Minispel är underhållande och stjäl ganska mycket tid från spelets själva huvudstory.

Jag älskar Yakuza serien och jag älskar Kenshiro. Jag är dock inte helt övertygad om att blanda de två skapar bästa resultat. Fist of The North Star: Lost Paradise är absolut inte ett dåligt spel, men jag tror det handlar om vad du som spelare förväntar dig. Något helt nytt blir det inte, i alla fall inte för den som spelat något av de senare Yakuza titlarna, något revolutionerande blir det inte för någon oavsett om du spelat någon av Yakuza spelen. Storyn är intressant nog att hålla mig kvar, men annars känns det i ärlighetens namn som ett Yakuza spel med ett annat utseende men samma innehåll. Jag kommer fortsätta spela Lost Paradise och hjälpa alla som behöver min hjälp. Tiden jag spenderat i Yakuza är dock lång över den tid Kenshiro fått av mig.

Fist of the North Star: Lost Paradise

7

7/10