• Utvecklare: PES Productions
  • Utgivare: Konami
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-22 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-08-30

Fotbollströjan vilar tungt på axlarna och utanför omklädningsrummets säkra väggar hörs publikens jubel och burop. Det är äntligen matchdags och adrenalinet börjar långsamt stiga och mina handflator kniper hårt om kontrollen, som jag har längtat efter den här stunden!

Varje år släpps ett nytt fotbollsspel och målet är att leverera den bästa fotbollskänslan, upplevelsen samt locka spelarna till just sin serie. På pappret är det inga markanta nyheter i årets upplaga av PES 19. Några nya licenser har Konami lyckats signa upp så som Celtic och Rangers ifrån skotska ligan däremot har samarbetet med UEFA fallit i kras och både UEFA-cupen, Champions League och Europa League har plockats bort. Men tro mig, Konami har slitit hårt för att leverera en autentisk spelupplevelse och jag har blivit helt hänförd. Själv upplever jag ett problem med spelserier som PES då de sällan bjuder på några stora och intressanta nyheter. Det har aldrig varit så tillfredsställande att se spelarna springa runt som om de hade en egen liten hjärna som styr och alla moment som innefattar en boll känns väldigt verkliga. Gång på gång blir jag förundrad över att matchen flyter på så smidigt och att det nästan känns som att jag sitter och tittar på en riktig match. Flera timmar har även lagts ned på att återskapa många av de ikoniska arenorna och atmosfären som dessa ofta bjuder på.

Konami har försäkrat sig om att PES 19 ska bjuda på så fulländad spelupplevelse.

Det slår mig flera gånger hur smidiga spelarna är och hur gediget hela fysiken i spelet känns. Möjligheten att med ett knapptryck slå iväg en manuellt riktad passning eller skott mot mål är spot on och helt plötsligt vill jag slå dom svåra passningarna och utmana mig själv lite mer än vad jag egentligen behöver. Grafiskt blir jag hänförd över hur bra de riktiga spelarna har lyckats fånga med både sitt personliga uttryck och utseende. Animationerna av spelarna, målvakterna och publiken under målsekvenserna gör att hela spelupplevelsen och atmosfären kring varje enskild match blir något alldeles speciellt. Rent spelmässigt blir jag imponerad över hur viktig varje liten närkamp är och hur enkelt det är att springa bort sig och bli bestraffad. När jag spelar spel så försöker jag ofta se riskerna jag utsätter mig för gentemot belöningen och i PES fungerar inte min taktik som fungerat de senaste 5 åren, springa rätt på med dubbel press och eventuellt vinna bollen eller glida in i en perfekt glidtackling. Uppenbarligen fungerar inte detta längre då jag gång på gång måste plocka ut bollen ur mitt egna mål.

Konami har försäkrat sig om att PES 19 ska bjuda på så fulländad spelupplevelse som det bara är möjligt. Alla spelarnas egenskaper har en direkt inverkan på spelet. Låt säga att du ställer två spelare bredvid varandra där den ena har sprint-egenskapen på nivå 60, och den andra med samma egenskap fast nivå 65 så kommer du märka skillnad på snabbheten hos de båda spelarna. Desto mer du spelar, desto mer erfarenhetspoäng trillar in utifrån hur du har presterat under en match och på så sätt ökar spelarna i nivå och erhåller nya egenskapspoäng. Ett gäng nya egenskaper har även gjort entré som exempelvis tvåfots-finten och ”utan att titta”-finten. Alla dessa lägger till ytterligare en dimension till spelet och lär dig hur viktigt det är att bli familjär med både spelets system och det taktiska. Detta tillsammans med passningar, dribblingar och skott gör att du ska kunna uppleva matcherna på bästa möjliga sätt.

Flera timmar har även lagts ned på att återskapa många av de ikoniska arenorna.

I PES 19 finns det ett dussin spellägen som kommer hålla mig sysselsatt ett bra tag framöver. Några av spelets lägen körs offline eller med en kompis i soffan bredvid, och några spelas över nätet. Det som jag hittills lagt ned mest tid på är det förfinade Master League-läget, ett läge där jag tar mig an rollen som en Manager för ett lag och vårdar dess medlemmar för att nå toppen inom fotbollsvärlden. Konami har slagit upp dörren på vid och gjort om delar av manager-läget och du äger nu full kontroll över kontraktsförhandlingar, spelarnas träningar, scoutande efter nya talanger och matchutförandet. Om jag ska invända på något så är det just matchsituationerna som stör mig för de känns mer som långa toalettpauser. Jag får i princip inte göra någonting under matcherna där mina spelare springer runt på plan utefter en redan förutbestämd taktik jag tidigare valt, eller så kan jag ropa ut fyra olika, förutbestämda, taktiska tilltag eller utföra byten. Om jag hade fått önska skulle jag vilja se möjligheten att mer interagera med mina spelare, att skrika till min fixstjärna till anfallare att han måste delta mer i det defensiva arbetet eller att i stundens hetta skrika ”Kontra, KONTRA!”.

Spelläget myClub är tilltalande och intressant, ett spelläge som är tidskrävande men minst lika belönande i längden. Vi äger ett antal spelarkort som får representera vår trupp. Med hjälp av laganda, personkemi och andra egenskaper ska jag som spelare försöka bygga upp det bästa laget. Detta görs med hjälp av att köpa kort eller lootboxes för att låta slumpen avgöra om jag får några bättre spelare rent statistiskt eller om jag återigen ska få konvertera en spelare till erfarenhetstränare. För likt Master League-läget så går även mina spelare upp i nivåer här och med hjälp av erfarenhetstränare kan jag skynda på processen med att levla upp spelarna och på så sätt erhåller de nya spelstilar och egenskaper. Det finns även ett par fotbollslegender som återfinns här så som David Beckham, Cafu och Roberto Carlos med många fler därtill. Dessa kort är självklart mer sällsynta än andra men ack så värdefulla att ha i sin samling.

Rent spelmässigt blir jag imponerad över hur viktig varje liten närkamp.

Sett till det stora hela så tycker jag att PES 19 är ett fullfjädrat fotbollsspel med flera olika valmöjligheter för att täcka alla fotbollsälskares vildaste fantasier. Ta dig an rollen som manager, fotbollsspelare i matcher 11 mot 11, gamer i en mot en matcher eller rise to fame i diverse turneringar. Det finns så otroligt mycket spelglädje och rivalitet att hämta i det här spelet och jag vet att jag kommer fortsätta spela många timmar till, för första gången i PES spelhistoria känner jag att det lekfulla är tillbaka och spelet känns helt underbart att ta sig an och inte bara ännu ett fotbollsspel i serien.

Pro Evolution Soccer 2019

8

8/10