• Utvecklare: Blizzard Entertainment
  • Utgivare: Blizzard Entertainment
  • Genre: MMORPG
  • Antal spelare: 1-25 Online
  • Finns till: OS X | Windows
  • Släpps: 2018-08-14

Det episka kriget fortsätter och efter händelserna i expansionen Legion där demonerna tillhörande ”The Burning Legion” välde ut i världen och tvingade båda faktionerna, Horde och Alliance, att återigen sätta stop på ondskan. I Battle for Azeroth ställs nu de båda faktionerna emot varandra över den nya resursen, Azerite, som läcker ut lite överallt i världen efter att titanen Sargeras huggit ned sitt svärd i området Silithus. Sylvanas Windrunner bränner ned alliansens livsträdet Darnassus, medan King Anduin tillhörande alliansen leder en motattack mot Undercity. Berättelsen är komplex och episk och slaget om Azeroth har bara börjat.

År 2004 lanserade Blizzard ett MMORPG som inte bara tog hela spelvärlden med storm utan de skapade även en så pass intressant miljö och värld att spelare än idag flockas i spelets många servrar och anammar allt som World of Wacraft har att erbjuda. Innan det sjunde expansionen, Battle for Azeroth, skulle lanseras hölls ett pre-event i världen där ovanstående händelse skedde för att bygga upp en typ av hype kring expansionen och allt det hade att erbjuda. Det finns knappast någon som har lyckats undgå det faktum att Sylvanas precis förklarat århundradets krig mot hela alliansen där även många av fraktionens egna spelare chockats av händelserna. Efter det fulspel som skedde samt efter att Sargeras huggit sitt titansvärd rätt ned i planetens inre kärna började ett nytt material dyka upp; Azerite, som kan efterlikna vår världs olja.

Expansionen erbjuder sex stycken nya zoner att utforska, ett 10-tal nya dungeons och en ny raid

Oavsett vilken fraktion du tillhör kommer du vid starten av Battle for Azeroth (Förutsatt att du är level 110 redan) att erbjudas ett nytt uppdrag , ett uppdrag som tar dig till antingen Zandalar eller Kul’Tiras beroende på vilken allians du valt att spela som. Expansionen erbjuder sex stycken nya zoner att utforska, ett 10-tal nya dungeons och en ny raid som ännu inte släppts. Blizzard brukar hålla på just raiderna någon vecka efter att deras expansioner har lanserats för att låta spelarna njuta av de zoner och uppdrag som finns och att försöka förbereda sin utrustning för utmaningarna som kommer. Efter cirka 17 timmar uppdelade på 3 dagar når min Undead Priest level 120 som är spelets nya max nivå och det är egentligen då hela spelet börjar på nytt. Jag springer från ena stället, plockar upp 3 uppdrag (Verkar vara standard vid varje nytt mini-område på kartan) som ofta handlar om att jag ska springa och ta död på fiender, leta rätt på blommor eller reliker eller rädda ett stackars troll som blivit tillfångatagen. När uppdragen är avklarade kommer självaste uppdragsgivaren till platsen, levererar en riktigt one-liner som ofta är väldigt rolig och passar tillfället perfekt.

Att springa runt och göra de repetitiva uppdragen är riktigt tråkigt och enformigt, framförallt om du som spelare vill ta dig vidare till maxnivån så fort som möjligt. Sen finns det visserligen några uppdrag som bryter mönstret som exempelvis; rida på en liten dinosaurie och samtidigt springa ifrån en gigantisk sådan som vill fånga dig, samtidigt som du ska lösa små enkla uppgifter som att ta sönder grindar eller hitta rätt väg till målet. Jag är inte ensam om denna åsikt då det är flera i det guilden jag tillhör med över 800 medlemmar som sitter flera timmar i streck och gör narr av uppdrag eller suckar över hur lång tid det tar att ta sig till maxnivån. Däremot vet jag att det finns de spelare som har stenkoll på all historia som finns i World of Warcraft och där varje uppdrag säkert spelar en liten roll i det stora hela. Den där stackars dinosaurien jag tidigare red på kanske har en större livsuppgift än att överleva den hierarkiska matpyramiden.

Efter cirka 17 timmar uppdelade på 3 dagar når min Undead Priest level 120

I Battle for Azeroth finns det även tre nya raser för de båda faktionerna men som inte låses upp automatiskt utan är något som spelarna själva måste göra. Oftast handlar det om att nå en viss nivå av ”Reputition” med småfraktioner som Zandalar-folket eller Champions of Azeroth. Detta görs genom bland annat uppdrag som senare övergår till att stå och döda fiender om och om igen. Det största problemet jag upplever med spelets sjunde expansion är just grindandet. Att göra samma sak om och om igen är ingenting som längre lockar mig som spelare då jag har upplevt många andra MMORPG så som Guild Wars 2 och FFXIV Online där grindandet inte har varit i fokus. Däremot känns grindandet i World of Warcraft oerhört belönande vare sig det handlar om att grinda efter ett nytt mount att rida på, starkare utrustning eller andra kosmetiska föremål, för trots det faktum att du nått level 120 så kvarstår det så otroligt mycket av spelet.

Alla karaktärer har något som kallas för ilvl, eller Item Level, som avgörs utifrån den utrustning och vapen du har till handa. För att ta sig an lite svårare dungeons behöver du ha ilvl 305 (Jag ligger just nu på 298), och för att öka på sin ilvl behöver du grinda både världsuppdrag i de olika zonerna eller spela igenom tidigare dungeons i jakten på ett visst bälte eller luva, som höjer din ilvl. Världsquests finns utspridda i de nya zonerna som ofta har en tidsbegränsning där det handlar om att spelarna går ihop i små grupper för att ta död på stora bossar som bara finns på vissa platser under vissa tidpunkter, men också letandet av objekt, Azerite eller döda vanliga fiender tillhör världsquests.

Berättelsen är komplex och episk och slaget om Azeroth har bara börjat

Azerite som är spelets nya material fyller en oerhört viktig funktion och kanske en av de bästa funktionerna som lagts till i spelet i och med expansionen. När vi har tagit oss över till de nya zonerna så får vi ett halsband som heter ”Heart of Azeroth”. Genom att klara uppdrag eller hitta detta gömda material kan du levla upp ditt halsband som i sin tur gör det möjligt att uppgradera annan utrustning med just Azerite-egenskapen. Låt säga att du hittar ett par stövlar som är gjorda av Azerite, då går de att uppgradera beroende på hur högt du har levlat upp ditt halsband sedan tidigare. Genom den här typen av uppgradering kan din Azerite-utrustning få nya egenskaper som att dina heals även gör skada på fienderna eller att du erhåller möjligheten att snabbare kasta iväg magier. Hela systemet påminner lite om det som introducerades i World of Warcraft: Legion med artifact-items, men detta känns lite mer gediget och genomarbetat.

PvP läget har även den fått sig en förhöjd upplevelse och jag hoppas att det här är något som Blizzard kan tänkas vidareutveckla. Azerite, det nya materialet,(du har nämnt att det är nytt material en gång i texten redan) läcker som sagt ut lite överallt i världen och i det nya läget ”Island Exploration” låter dig tillsammans med två andra kompisar eller spelare på nätet åka ut på upptäcktsfärd för att utforska olika öar. I teorin låter det sjukt coolt, nästan som om vi kunde åka runt med en båt till olika öar och utforska. Riktigt så är det inte, utan ditt lag blir placerade på en av tre olika öar, tillsammans med ett motståndarlag bestående av tre spelare. Målet är att vara först till 6000 poäng och det görs genom att samla på sig Azerite genom att besegra fiender, klara mindre uppdrag eller helt enkelt hugga det rätt ur marken. Självklart finns det en anledning till att de båda lagen befinner sig på samma ö, och det är för att ni slåss om öns alla resurser. Här handlar det om vilket lag som vågar mest, dra på sig flest fiender och ändå klara av att besegra dom. Jag som Priest har kanske ett av de viktigaste jobben också, hålla koll på omgivningen och samtidigt hålla mina medspelare levande i under stridens hetta. Efter att ha klarat av ett tiotal Island exploration-matcher trånar jag efter mer. Jag vill ha matcher där 40 horde möter 40 alliance i stora och episka slag om Azerite, men det är ingenting som finns i World of Warcraft, dock kan jag ju få önska.

I Battle for Azeroth ställs nu de båda faktionerna emot varandra

Efter att ha varit frånvarande från World of Warcraft ett par år känns det roligt att vara tillbaka och ännu roligare att nå spelets nya maxnivå. Det är nu äventyret börjar och det är nu det är dags att ta sig an den riktiga utmaningen, att vara väl förberedd inför raiden. Visst finns det andra spel i samma genre som bjuder på andra typer av äventyr och en grafisk nivå utan dess like. Men det är något alldeles speciellt med World of Warcraft och jag har även denna gång har jag svårt att slita mig ifrån att spela, slita mig ifrån att grinda och prata med alla de gamla vänner som än idag spelar spelet. Länge leve Alliance, For the Horde!

World of Warcraft: Battle for Azeroth

8

7/10