• Utvecklare: Climax Studios
  • Utgivare: Bandai Namco Games
  • Genre: Actionäventyr
  • Släpps: 2018-07-20

Den här recension kommer vara lite spretig och inte direkt hålla en röd tråd, men jag kommer försöka knyta ihop det snyggt på slutet. I 10 säsonger har Cartoon Networks Adventure Time roat stora som små. Med sina D&D inspirerade äventyr har tittarna fått följa Jake och Finn i en massa olika och minst sagt tokiga äventyr. Vill man dyka djupare i den tecknade serien så finns det djup som inte är självklart från början men ämnen som rasism, sexism och även politik avhandlas. Det känns konstigt att det inte funnits nå större Adventure Time spel förrän nu, visst har vi fått några titlar på 3ds men inga som nått nå direkta framgångar.

Adventure Time: Pirates of the Enchiridion rider in lite i kölvattnet av South Park Stick of truth och Fractured but wholes framgångar och det syns nästan. Både South Park och Adventure Time har lyckats behålla dialoger och humorn som gör serierna så bra. Men där South Park har en 18 års gräns och riktar sig till äldre så riktar Adventure Time sig till de yngre. Adventure Time är ett turbaserat strategispel med RPG element i en öppen värld. Strategispel, kanske ni frågar er nu? Ja, jag kommer förklara vad jag menar lite längre ner.

Jake kan förvandla sig till en motorcykel

Den grafiska stilen i Adventure Time: Pirates of the Enchiridion nosar på gränsen till obehaglig, vilket det ofta kan bli när man tar ett 2D media och ska anpassa det till 3D. Till skillnad från t.ex. South Park som har hållit det grafiska troget tv-serien så har man valt att rendera allt i 3D i Adventure Time och för mig fungerar det inte. Grafiken känns utdaterad och påminner närmast om hur Simpsons Hit n´Run såg ut 2003. Det är något med hur karaktärerna rör sig som gör det visuellt obekvämt. Finn ser ut att prata i slowmotion och munnen artikulerar orden han säger på ett oerhört fult sätt, det ser ut som han har munnen full med gröt. Jake har en förmåga att kunna förvandla sig till alla möjliga saker samt ändra storlek, men det är inte heller visuellt tillfredsställande utan ser mer ut som att han är gjord av lera. Färgskalan som används i Adventure Time är trogen serien och allt ser supermysigt och nästan godis-aktigt ut.

Landet Ooo blir drabbad av en översvämning och det är upp till våra hjältar Jake and Finn att lista ut vad som hänt. Utforskandet i Adventure Time sker via en båt, vilken ger oss möjligheten att sömlöst resa genom hela landet och kliva av på valfria öar. När vi väl kliver av på en ö är vi fria att utforska denna antingen till fots eller så kan Jake förvandla sig till en motorcykel vilket leder till att restiden mellan olika mål kortas av. Alla öar och olika ställen är fylld av saker att göra, allt från sidouppdrag och samlande. En sekvens som återkommer är ett så kallat “Interrogation Time” som ett minispel. Det sätter Jake och Finn i rollen som snäll polis – elak polis, detta används när man ska försöka få så mycket information som möjligt från olika karaktärer. Under resans gång träffar vi på flera välkända karaktärer från serien som Ice King, Peppermint Butler och Princess Bubblegum och speciellt två av dom kommer följa med på äventyret, dessa är Marceline och BMO. Alla karaktärer har sin egna magi och stridssystem. Apropå stridssystem så ändrar hela spelet inriktning när man väl behöver slåss.

Under resans gång träffar vi på flera välkända karaktärer från serien som Ice King

Från början känns Adventure time som ett utforskande äventyrsspel i en öppen värld. När vi väl möter en grupp gurkor i piratkläder så skiftas fokus och i sann Final Fantasy anda så blir det en dedikerad slagsmålsscen som liksom dyker upp. Själva fighten har ett turbaserat system där vi får i lugn och ro välja vår strategi. När väl sällskapet är samlat med alla karaktärerna så blir det tydligt att alla har sin egen roll att spela, nån är starkare med fysiska attacker, nån kan använda en viss sorts magi och nån kan ge sina kamrater liv o.s.v. Detta ger spelet ett strategiskt djup som närmast kan liknas vid Mario Rabbids till Switch eller en väldigt nedtonad Xcom. Det är just denna splittring av genre som gör att spelet känns rörigt, vi levlar upp som ett rpg, utforskar och löser pussel som ett äventyrsspel och slåss som ett strategispel.

En skulle ju kunna hävda att slagsmålssystemet kan liknas det vid de äldre Final Fantasy spelen, med sitt turbaserade system och visst jag kan se likheterna där men det är något jag inte kan sätta fingret på som ger mig mer associationer till strategispel än renodlade rpg. På samma sätt kan jag inte sätta fingret på vad det är med Adventure Time som gör att jag har oerhört svårt för att gilla det. Jag älskar tv-serien och storyn i spelet skulle lätt kunna vara handlingen i ett avsnitt. Grafiken är färggrann och mjuk men föråldrad och dom har inte gjort transaktionen från 2D till 3D på ett tillfredsställande sätt. Röstskådespeleriet är hur bra som helst, men det är original skådespelarna från serien som gör rösterna så det kan inte vara nå annat än bekant och bra, men musiken och ljudeffekterna är inte minnesvärda och nästintill obefintliga.

Utforskandet i Adventure Time sker via en båt

Hela den här recensionen har varit “det här är bra samtidigt som det är dåligt” och det är just den känslan jag får av Adventure Time. Dom gör mycket som jag skulle uppskattat 2003 men idag så känns spelmekaniken och grafiken föråldrad. Samtidigt hakar spelet på trenden med en öppen värld och massor av unika saker att göra, men till slut så blir det repetitivt och ensidigt. Är det bra eller dåligt då? Jag skulle säga inget av det men samtidigt både bra och dåligt. Det är ett mediokert spel som inte lämnar några spår, fast jag fortfarande kan tänka tillbaka på några skämt eller vissa moment i spelet som verkligen får det att stå ut. Jag säger så här, är du ett fan av tv-serien så spela Adventure Time pirates of enchiridion, du kommer garanterat inte ångra det. Är du inte en trogen följare av serien så undvik det så mycket du bara kan, för det här är slöseri med er tid.

Adventure Time: Pirates of the Enchiridion

5

5/10