• Utvecklare: Batterystaple Games | Fire Hose Games
  • Utgivare: Batterystaple Games
  • Genre: Action | Plattform
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: Nintendo Switch | Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-08-16

Det finns stunder som alltid kommer etsa sig fast i minnet och många av de kanske härligaste spel-relaterade stunder som för alltid finns hos mig kommer ifrån Mega man-serien. Känslan av att klara av Air Mans bana utan att bli träffad en enda gång eller bara njuta av all musik ifrån Mega man X och plötsligt dyker 20XX upp från spelstudion Batterystaple Games . I am all blown away med känslor just här, just nu.

Jag finner en svårighet att riktigt få fram hur jäkla bra det här spelet är

Spelet som Batterystaples hafsat sig fram med sedan 2014 är en ren och skär kärleksförklaring till Mega man-serien och kanske framför allt Mega man X-serien från Super Nintendo. Sedan 2014 har spelet funnits tillgängligt på Steam där spelare fått hjälpa till med utvecklingen av spelet genom att skicka in förslag på förbättringar och förändringar. Nu, 2018, släpps ett hejdundrande spel med allt möjligt smått och gott och så klart ett stort fett homage till Mega man per se. Det är praktiskt taget omöjligt att inte känna igen sig i hela atmosfären som 20XX bjuder på. Precis allt, fienderna, bossarna, bandesignen och musiken gör det näst intill omöjligt för mig att vilja stänga av.

Nu ska inte den här recensionen speglas av min förkärlek till den blåa hjälten, men 20XX är ett sjukt underhållande spel som jag tillsammans med min son får uppleva för det finns både Couch (Offline) Co-op och Co-op över nätet. Förutom möjligheten att samarbeta med en vän så är alla banorna slumpmässigt skapade d.v.s vid varje spelsession kommer banorna att se annorlunda ut, däremot anpassade med ett tema utifrån vilken boss du väljer som motståndare i slutet av varje avklarat bana. Musiken är precis lika moderniserad som den var i när jag satt och spelade den blåa hjältens äventyr på Super Nintendo med en häxblandning av 8-Bit musik och techno. Till skillnad ifrån Mega man-serien så känner jag inte att musiken fastnar lika snabbt och hårt i 20XX, visst gör den sitt jobb men jag blir inte så pass engagerad att jag vill lära mig att spela dem på mitt piano (Som jag gjort med många Mega man-låtar).

20XX kommer med ett ”permadeath”-system, så använder du upp alla dina liv så de tar slut

Jag finner en svårighet att riktigt få fram hur jäkla bra det här spelet är och det är definitivt något ni måste uppleva. Beroende på hur van spelare du är går det att anpassa svårighetsgraden i spelet som avgör hur mycket skada fiendernas attacker gör på dig eller hur svåra de slumpmässiga banorna faktiskt blir. Värt att nämna är att utvecklarna Batterystaple Games valt att pusha 20XX lite mer mot det rollspelsinspirerade istället för att fokusera på spelets svårighetsgrad och utmaningar vid starten. I början får vi välja mellan två olika karaktärer, den ena, Nina, påminner om Mega man med sin Power Blaster och den andra, Ace, påminner om Zero med sitt svärd. Det tar dock inte stopp där, för runt om på alla banor finns det gömmor i form av små mini-spel där du ska klara av en mindre hinderbana på tid, ta kol på alla fiender på tid eller helt enkelt bara överleva utan att bli träffad, även detta går på tid. Klarar du av den fenomenala utmaningen i mini-spelen belönas du då med allt ifrån nya vapen, egenskaper, längre livmätare och liknande.

20XX kommer med ett ”permadeath”-system, så använder du upp alla dina liv så de tar slut och som förlorare kastas du rätt ut i spelets hub som går under namnet The Ark. förlorar alla dina vapen och uppgraderingar. I arken går det dock att köpa på sig permanenta uppgraderingar till dina karaktärer i utbyte mot Soul Chips som erhålls genom att klara av banornas bossar eller mini-spel. Om inte det vore nog så går det även att köpa på sig uppgraderingar inför kommande äventyr för kanske behövs den där extra skadan eller den extra lilla plutten liv på en viss boss.

Det är praktiskt taget omöjligt att inte känna igen sig i hela atmosfären som 20XX bjuder på

Om det finns något som jag tycker hamnar i skymundan så är det spelets berättelse. Nu blir det mer ett spel där vi springer genom banor, klarar av de olika utmaningarna som kastas emot oss och möjligheten att göra detta tillsammans med en kompis är fantastisk. Men jag ställer mig ibland frågan, vad handlar spelet om? Vi får veta att robotarna har tagit över världen och det är upp till Nina och Ace att sätta stopp för dess framkomst, men sen då? Vem vet, kanske får jag veta en fortsättning på hela äventyret så fort jag klått den sista bossen (Det finns totalt 10st). Nyligen fick vi veta att Mega man 11 är på ingång och planeras att lanseras den andra Oktober i år och fram tills dess kommer jag släcka min törst efter just denna typ av spel med 20XX. Jag är helt såld och måste hoppa in i arken igen, det här går inte, jag måste spela!

20XX

8

9/10