• Utvecklare: Traveller’s Tales
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-06-05

Den här texten skulle kunna dra anekdoter till min egen barndom och den fantastiska känslan av att bygga med legoklossar, om hur fantasin flödar och så vidare. Idag sitter jag som den vuxna i rummet och ser på mina småbarn bygga med samma legobitar jag en gång lekte med och hur deras fantasi får fritt spelrum. Lego: The Incredibles är TT Games senaste Lego-spel och den här gången tycker jag på sätt och vis att spelserien nästan når sin kulmen.

Fokuset hos utvecklarna har legat i att erbjuda spelarna en härlig Co-op-upplevelse

2001 släpptes det första licensierade Lego-spelet och sedan dess har spelarna fått stifta bekantskap med världar och karaktärer ifrån Harry Potter, Star Wars och Sagan om ringen bara för att nämna några. Idag har TT Games lagt till ytterligare ett universum; The Incredibles till den gedigna listan och det här är ett universum som jag tillsammans med min son gärna spenderar mycket tid i. Spelet är baserat på de båda Incredibles-filmerna där del två kommer på bio den 31a augusti på Svenska biografer där både karaktärer, händelser och scenarios i spelet gör sig påminda ifrån filmerna. Igenkänningsfaktorn både för mig och grabben är slående och det blir lite som att befinna sig i ett annat perspektiv av spelandet när vi båda känner igen så mycket av spelvärlden.

Grundkonceptet skiljer sig egentligen inte ifrån andra Lego-spel. Olika uppdrag finns att ta sig igenom för att progressionen genom berättelsen ska ske. Vi kastas in i händelserna ifrån den andra och senaste Incredibles-filmen där hela superhjältefamiljen tillsammans ska försöka sätta stopp för den onda Underminer som gör allt i sin makt för att förstöra stadens stadskärna. Genom spelets gång så stöter vi på en hel del sköna karaktärer som allt eftersom låses upp till spelarens glädje. En del variationer av karaktärerna kan även hittas runt om i den påhittade staden Municiberg, en stad som är fri för dig som spelare att utforska. Än så länge är grundkonceptet fortfarande densamma; låsa upp karaktärer, utforska stadens alla scenarios och klara olika banor för att få ta del av spelets berättelse. Men vad är det då som gör Lego: The Incredibles till det där lilla extra?

Det är många gånger som jag och min son, under spelsessioner, har skrikit efter Frozeone

Efter ungefär 11 timmar har vi tagit oss igenom hela äventyret, genom de båda filmernas olika händelser som modifierats en aning för att passa in i spelet. Det känns som att fokuset hos utvecklarna har legat i att erbjuda spelarna en härlig Co-op-upplevelse och det märks av väldigt snabbt de korta stunder där jag försökt plocka svåra samlarobjekt under kvällstiden när min son sedan länge ligger och sover. Det är inte i närheten lika kul att uppleva Municiberg ensam som med en till spelare bredvid sig. Men 11 timmar av ren och skär underhållning är det som erbjuds i Lego: The Incredibles och spelet känns välpolerat

Utöver de fasta story-uppdragen så bjuder Municiberg på en hel del aktiviteter som tar upp din speltid. Det kan handla om att återställa ordningen i stadens olika distrikt ifrån exempelvis glasstjuvar, stora bränder som härjar fritt eller tjuvar som försöker smuggla ut godis ifrån staden genom konstiga manicker. Inte nog med det så finns det ett hundratal olika samlarobjekt att leta reda på, dels för att låsa upp olika “fuskblock” som gör det möjligt att tjäna mer legopengar på kortare tid eller göra dina karaktärer odödliga. Vi får inte heller glömma de olika minispelen som finns utsprida runt om i staden. Det erbjuds bland annat race med bilar, båtar, flygplan, ta sig runt på hinderbanor eller lösa kluriga färgpussel för att låsa upp hemliga områden. Allt finns på plats och gör hela spelupplevelsen till något alldeles extra.

Efter ungefär 11 timmar har vi tagit oss igenom hela äventyret

Lego: The Incredibles är absolut inget revolutionerande trots att det är spel nummer 25 i ordningen. TT Games gör precis det som dess publik efterfrågar, ett äventyr som är lagom svårt men underhållande trots att fokuset i år har legat på spelandet för två. Enligt mig är det ett riktigt smart drag att förhålla utvecklingen av spelet till filmerna som de är baserade på, att slänga in händelser som får oss att känna igen miljöer och karaktärerna. Det är många gånger som jag och min son, under spelsessioner, har skrikit efter Frozeon eller Violet, två karaktärer som verkligen satt sitt spår hos oss båda.

Lego The Incredibles

Lego The Incredibles
8