• Utvecklare: Digital Sun
  • Utgivare: 11 Bit Studios
  • Genre: Actionäventyr | Indie
  • Släpps: 2018-05-29

Tänk dig att efter du lootat en Zelda borg och samlat på dig en massa skräp och material bliev tvungen att sälja det i din butik utan att egentligen veta hur mycket det är värt? Det är den huvudsakliga premissen i Moonlighter.

Moonlighter erbjuder en unik kombination av Action-RPG och butiks-sim, men ger inte i närheten av det djup som ett renodlat sim eller ett Action-RPG spel kan ge och i just detta fall är det något positivt. I staden Rynoka bor den unge köpmannen Will. Will har en butik som säljer allt möjligt. Will äger även en medaljong som ger honom möjligheten att utforska farliga grottor utanför staden i jakt på värdefull material och söka efter den mytomspunna femte grottan. Medaljongen ger Will möjligheten att teleportera ut från dessa grottor med sin loot när han själv vill. Just detta är något som är oerhört bra då Wills väska är pytteliten.

Grottorna i sig har flera nivåer och i den sista nivån i varje grotta finns boss

När Will väl återvänder till butiken efter ett äventyr i någon av de fem grottor som finns tillgängliga, så placerar han all loot i montrar där vi som spelare får prissätta varorna. Will har fyra platser till att börja med men det expanderas i takt med att spelet utvecklas, detsamma gäller resten av butiken. Will kan dekorera, skaffa nya montrar och till och med anlita en assistent. I de olika grottorna hittar du allt möjligt du kan sälja. Allt ifrån olika metaller, stenar, monstergelé till gamla reliker och vapen. Ser något väldigt dyrt ut så kan det vara värt att kasta saker ur din väska för att få plats med just det som fångat ditt öga. Senare i spelet lär du dig som spelare lättare vad som är värt att ta med och vad som kan lämnas med gott samvete.

Butiken kan endast hållas öppen under dagtid, då Will verkar vara den enda med dessa varor så strömmar det in folk i butiken, beroende på din prissättning så ökar eller sjunker Wills popularitet. Ibland dyker det upp en kund som letar efter något specifikt, detta visas med en pratbubbla över dennes huvud. Är man riktigt snabb och har den varan så kan man hinna lägga till den i montern innan kunden går ut ut butiken. Det finns ett kompendium som rankar Wills varor, där vi får se om vi prissatt varan någorlunda rätt. Det är själva butiks-sim delen av spelet, att hitta rätt pris för rätt vara, sälja och expandera. Det är inte bara butiken vi får möjlighet att expandera utan hela staden. Desto mer pengar Will tjänar desto fler butiker kan man öppna i staden såsom en smedja och en affär specialiserad på brygder som är oerhört hjälpsamma att ha med sig på äventyr. Denna expandering av staden är nödvändig, då det behövs till exempel en smedja som kan skapa bättre rustningar och vapen för att Will ska ha en möjlighet att överleva i de svårare grottorna. Vi kan utrusta Will med två olika vapen på samma gång, till en början är det en kvast som sedan byts ut mot ett svärd och sköld. Desto mer du spelar, expanderar och desto mer pengar Will får ökar möjligheten till variation för de olika vapen får vi. Pilbågar, svärd, spjut, knogjärn och tvåhandssvärd kommer finnas tillgängliga. Tillika så kan Wills utrustning och väskstorlek även uppgraderas.

Det är inte bara butiken vi får möjlighet att expandera utan hela staden

Actiondelen då? Det finns fem olika grottor med varsitt tema, egen svårighetsgrad samt olika pussel. Alla grottor blir genererad på nytt när du väl lämnat grottan en gång, så du kommer aldrig uppleva samma grotta två gånger. I grottorna finns det ett gäng rum som kräver olika saker för att avancera, i början är det döda alla fiender för att fortsätta. Grottorna i sig har flera nivåer och i den sista nivån i varje grotta finns en boss att besegra. Bossarna är obarmhärtiga och de flesta kräver precision och timing. Fienderna i grottorna kan göra vistelsen svår om du inte är på tårna. Attackmönstret hos Will är ganska basal, han kan attackera i fyra olika riktningar men använder vi ett svärd så gör han en svepande rörelse som kan vara väldigt behändig, då vissa fiender attackerar stenhårt i en riktning så kan du komma in snett mot dessa och attackera utan att bli skadad. Bär du med dig en sköld så finns det en dedikerad knapp för att blocka men detta känns bara klumpigt så premiera att få ned fienden så fort som möjligt genom att göra massor av skada istället. Ta istället med dig skölden och svärdet som ett sekundärt vapen till bossar då det är avgörande ibland att du kan skydda dig.

Musiken som är skapad av David Fenn är helt sagolik och står sig lätt med alla de gamla 16-bit klassikerna. Ambienta toner blandas med en Metal-Bit pop som inte funnits i spel sedan Mega Man X eller Final Fantasy 6 från Snes tiden. Ljudeffekterna från huggen du tilldelar fiender är köttiga och tillfredsställande dock så finns det inte så mycket variation i själva ljudbilden. Alla hugg låter likadant, skillnaden som hörs är om du hugger på en bepansrad fiende eller en som är oskyddad. All konversation sker via textrutor, precis som det bör vara för ett så retro-osande spel som Moonlighter är.

Ibland måste du kasta saker för att få plats med mer värdefull loot

Moonlighter är ett ganska simpelt spel, med lätt premiss och ingen direkt gripande berättelse men ändå har jag svårt att släppa ned kontrollen och sluta spela det. Kanske är det homagen till de äldre Zelda spelen, kanske är det att grottorna genereras nytt varje gång eller så är det något helt annat som lockar. Just detta med ny genererande banor är både något positivt och negativt. Det positiva är att spelet inte blir förutsägbart och varje ny spelsession känns någorlunda annorlunda. Det negativa är att har jag hittat ett material i en grotta som jag kan sälja för en stor summa pengar så finns det ingen direkt chans för mig att farma det. Jag känner mig nostalgisk men samtidigt är detta något nytt för mig. Grafiken och musiken är en flört med 16 bit eran men själva spelmekaniken och tempot i Moonlighter känns modernt. När du väl är klar med en genomspelning så finns det inte mycket mer att göra. Hemligheterna är få och det finns ingen direkt vinning med en andra genomspelning utan någon som helst online del. Det som jag kan se som den största anledningen för återspelarvärde är om jag är ute efter alla troféer, det kommer trots allt kräva åtminstone två genomspelningar.

Moonlighter

8

8/10