• Utvecklare: Codemasters
  • Utgivare: Deep Silver
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-10 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-06-05

Solen skiner över vårat avlånga land och vad passar egentligen bättre än att sitta på stranden med en kall cola i handen? Jo, ett varmt och svettigt rum fyllt med adrenalin till bredden och action till höjden. Adrenalinet pumpar hårt genom kroppen samtidigt som precis allt på skärmen försöker ta livet av dig samtidigt som du försöker köra ihjäl allt och alla. Det här, mina vänner, är Onrush!

Det handlar fortfarande om att vinna eller förlora men i Onrush handlar det ofta om att tackla in motståndarna i bergsväggar

Utvecklarna Codemaster har verkligen nischat in sig på en mycket specifik genre inom bilsporten, en genre som egentligen inte existerar på riktigt. Med spel som Grid, F1, Micro Machines och Dirt i bagageluckan har de nu släppt ett spel som kombinerar flera olika funktioner och moment i ett. Att vinna eller förlora är fortfarande grundkonceptet, men på vilket sätt och under vilka förutsättningar det gäller skiljer sig markant ifrån andra spel i genren. I Onrush handlar det ofta om att tackla in motståndarna i bergsväggar, stolpar eller helt enkelt landa ovanpå dem flygandes från en höjd. Hela tiden är spelaren mitt i smeten och det oavsett hur duktig förare du i grund och botten är.

För den som inte listat ut det ännu så är Onrush ett riktigt pick-up-and-play-bilspel med fokus på korta och snabba matcher och ett otroligt högt tempo. Ofta inom bilspels-genren så pratas det mycket om hur det känns att köra bilarna, att de känns olika tunga och att det är något som måste tas i åtanke beroende på underlag och vindförhållanden. Codemaster har till viss del tagit med en hel del av detta, bilarna eller motorcyklarna vi får tillgång till har alla olika egenskaper, styrkor och svagheter. Till en början handlar det om att förstå hur spelet fungerar och dess olika spellägen. I skrivande stund finns det fyra olika spellägen; Countdown handlar om att ta sig igenom olika checkpoints som lag, beroende på “placering” genom checkpointen erhåller ditt lag extra tid. Det lag som först får slut på tid förlorar. Lockdown går ut på att du och ditt lag ska befinna er inom ett rörligt område som hela tiden förs framåt. Flest bilar i området gör att poängen tickar uppåt. Spelläget Switch ger alla spelare tre “liv” där laget som förlorar alla sina liv först förlorar. Alla spelare börjar med en motorcykel (Svagaste fordonet) och avslutar med en stor Hummer i slutet (sista livet). Det sista spelläget, Overdrive, är det som jag finner är absolut roligast och går ut på att tackla motståndarna, tricksa på olika hopp och erhålla så mycket poäng det bara går.

Hela tiden händer det saker som du och andra behöver undvika samtidigt som du tvingas rätt in i det hela.

Det mest underbara med Codemasters Onrush är att det är så modernt och så enkelt att dra igång. Det handlar inte om långa laddningstider eller flera hundra olika inställningar för hur hårda stötdämpare ska vara eller djupet på däckens mönster, utan här handlar det mer om att välja vilken typ av gestikulation din karaktär ska göra vid en eventuell vinst, vilket skal din bil ska smyckas ut med och sen är det bara att tuta och köra. Visserligen sticker det i ögonen varje gång ett spel lanseras med Loot-boxes, vilket Onrush tyvärr också har. Hela designen kring detta påminner en hel del av hur det fungerar i spelet Overwatch. De olika skinsen till bilarna och karaktärerna är olika sällsynta och de markeras, precis som i Overwatch, med olika färger beroende på vilken grad du erhåller. Varför kasta in ett sådant här system i ett till synes underbart och adrenalinfyllt bilspel när det egentligen inte hör hemma här är för mig oförståeligt och väldigt omotiverat. Lås de olika skalen till bilarna eller kläderna till karaktärernas nivåer istället för på så sätt så går det att se på andra spelares bilar vilken level de har än att slumpen alltid ska få avgöra detta.

Det gäller att ständigt ha koll på sin omgivning både framåt och bakåt i banan

Oftast i bilspel behöver du styra din bil för att hålla den på banan och inte förlora värdefull tid. I Onrush handlar det mer om att köra så vårdslöst det bara går, för om det är så att du kraschar eller inte har gasen i botten så kommer du automatiskt att kastas in i hetluften efter några sekunder då spelet anser att du är för långt efter. Nu handlar det väldigt sällan om att prestera en bra tid på en bana utan mer om att vara en del i den stora slaktfesten som pågår. Banorna är även de helt underbart uppbyggda med flera olika höjdnivåer, gömda vägar som går att åka på för att komma flygandes ovanför motståndarna med en chans att kraschar rätt ner i huvudet på dem. Det gäller att ständigt ha koll på sin omgivning både framåt och bakåt i banan, för allt eftersom att både du och motståndarna utför tricks eller lyckas besegra en annan motståndare så fylls en kraftmätare på. Efter att mätaren fyllts upp kan en superkraft släppas lös som antingen hjälper dina medspelare med diverse sköldar eller förser motståndarna med lägre fart eller dränage av deras kraftmätare. Hela tiden händer det saker som du och andra behöver undvika samtidigt som du tvingas rätt in i det hela. Det finns även mindre bilar som ständigt skapas som kallas för “Fooder Veichles”, alltså bilar som alla spelare kan jaga för att erhålla möjligheten att använda bilens turbo eller fylla på kraftmätaren och alltså inga bilar som du tävlar emot.

Det mest underbara med Codemasters Onrush är att det är så modernt och så enkelt att dra igång

Onrush har inget direkt storyläge, däremot finns det ett spelläge där vi tar oss an olika utmaningar gentemot datorstyrda motståndare. Det kan handla om att ta död på 75 Fooder Veichles under en och samma match eller landa ovanpå andra fiender minst två gånger. Utmaningarna behöver klaras av för att ta sig an allt svårare utmaningar och så vidare. Det mest underhållande dock är onlineläget där vi faktiskt stöter på riktiga spelare och som agerar på ett helt annat sätt än spelets datorstyrda motståndare. Allt adrenalin och den helt underbara musiken som finns med får mig att vilja köra ytterligare en match så fort den tidigare är slut och helt plötsligt har flera timmar flugit förbi. Varför Loot-boxes fortfarande finns i spel är för mig, personligen, helt vrickat. Onrush förstörs absolut inte av denna petitess då det handlar om utseende på bilar och karaktärer och ingenting annat. Konceptet kring Codemasters senaste bilspel är vrickat men i praktiken fungerar det så ofantligt jäkla bra. Som sagt, vid varje spelsession är det svårt att hålla koll på hur lång tid som förflyt då känslan av att jag hela tiden vill köra en ny match, ett nytt spelläge är överhängande.

Onrush

Onrush
8