• Utvecklare: Undead Labs
  • Utgivare: Microsoft Studios
  • Genre: Action | Överlevnad
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-05-22

Mänskligheten håller på att utrotas och zombievärlden har bara blivit värre. Det är nu upp till dig, att i State of Decay 2, samla så många överlevande som möjligt och bygga ihop din egna gemenskap. Tillsammans kan människan överleva genom samarbete och med stark vilja döda så många zombies som möjligt för att ert kvarter ska vara säkert att leva i. Har ni missat vår recension på första upplagan av serien – State of Decay, så hoppa in här och se vilken skillnad och förbättring det är!

Som många andra spel får man först välja vilket par man vill spela, man kan välja mellan fyra stycken olika par, det finns exempelvis syskon eller gift par. Därefter får man gå igenom en ”tutorial” där de har en extremt detaljerad genomgång om hur du kan slåss mot zombies och överleva med din partner på bästa sätt. Det finns många olika sätt att döda en zombie och det var skönt att de gick igenom i minsta detalj så att jag inte så lätt skulle dö av en annan zombie. När denna tutorial är klar stöter du på andra överlevande och tillsammans börjar ni där en gemenskap och det är upp till er att hitta ett nytt och säkert hem. Nu börjar spelet på riktigt.

Du måste gå runt i den öppna världen bland alla zombies för att hitta ”loot” och ”supplies”.

Med en gnutta nervositet och en nypa rädsla går jag vidare och hittar ett säkert hem för min gemenskap. För att överleva är det meningen att du måste gå runt i den öppna världen bland alla zombies för att hitta ”loot” och ”supplies” som mat, verktyg, medicin och annat som gör att din gemenskap kan överleva apokalypsen. Samtidigt kommer du att stöta på andra människor som behöver din hjälp och då är det ditt beslut att bjuda in den personen i gemenskapen eller inte.

Det är upp till er att hitta ett nytt och säkert hem.

Detta är inte allt. Uppdrag finns att göra ifall du känner att du inte riktigt vet vad du ska göra. Dessutom finns det ”Personal Goal’s” hos varje medlem i din gemenskap. Här kan du välja om du vill slutföra den eller hoppa över den. Inte nog med det, i detta spel är det viktigt att ditt hushåll fungerar och att alla har någon uppgift att göra. Medan du är ute och letar efter till exempel mat så kan du också uppgradera dina byggnader på tomten. Det är viktigt att du har en sjukstuga ifall någon skulle bli smittad av en ”plague zombie” eller bli skadad på ett annat sätt. Med hjälp av uppgraderingar klarar du dig mycket bättre i apokalypsen. Risken finns dock, när du bygger saker på tomten, att zombies kan höra er och då måste du med din gemenskap försvara ert hem.

Sist men inte minst vill jag nämna multiplayer-mode. Ibland kan det vara bra att ha någon med sig som vaktar din rygg. Du kan antingen välja att spela själv offline, eller spela upp till fyra stycken online. Personligen tycker jag att båda två är lika roliga. Dock är loot-systemet och fighting-sekvenserna lite osmidigt ibland, speciellt i multiplayer-mode. Behöver du exempelvis hjälp att döda en ”plague heart” eller ta ut olika angrepp (”infestation”) där det kryllar av zombies, så kan det vara bra att be en kompis om hjälp. Men det kan också vara skönt att slutföra uppdrag på egen hand, eller hitta ett nytt och större hem för din gemenskap. Jag rekommenderar också att inte bygga något och hålla på med ditt hem när din kompis är med dig, annars har hen väldigt tråkigt då hen inte kan hjälpa till med bygget. Något som utvecklarna bör fixa ifall det kommer ett State of Decay 3.

Samtidigt kommer du att stöta på andra människor som behöver din hjälp.

Avslutningsvis måste jag säga att spelet är beroendeframkallande, man blir så fäst vid spelet att man ibland måste stänga av den för att titta ut igenom fönstret för att inse att det inte är samma världar vi lever i, tur nog. Skämt å sido, State of Decay 2 är ett roligt och spännande spel för dig som älskar zombie-spel. Jag har aldrig varit ett fan av det och knappt spelat det själv, men nu älskar jag det! Ge det ett försök vet jag! Berätta sedan i kommentarsfältet vad ni tyckte och tänkte. Men var beredda! Det finns några riktigt jobbiga zombies som ni helst inte kommer vilja stöta på.

State of Decay 2

8

7/10