• Testad plattform: Xbox One
  • Utvecklare: Trendy Entertainment
  • Utgivare: Trendy Entertainment
  • Genre: Actionrollspel | Tower Defence
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2-4 Online
  • Släpps: 2015-10-07

Dungeon Defenders är tillbaka i sin andra upplaga med mycket förbättrad spelupplevelse och framförallt – grafiken kan man inte se ned på! Är ni nyfikna på första upplagan av Dungeon Defenders kan ni läsa recensionen genom att klicka här. Denna recension av Dungeon Defenders II kommer att baseras på jämförelse mellan ettan och tvåan, men också med mina egna och min andra hälfts upplevelser.

Fortfarande samma karaktärer; trollkarl, riddare, munk och jägare.

Det som imponerade mest på mig var berättandet och själva storyn bakom hela spelet. För när man startar spelet får man ta del av varför man spelar just som man kommer att göra – att beskydda ”The Eternia Chrystals”. Dessa innehåller all världens ondska från förr som kallades för ”The Old Ones”. Detta leder oss till nutid vilket är många år senare, då återkommer ondskan i ny skepnad och vill ta över världen genom att förstöra kristallerna och släppa ut deras allierade. Detta ska vi hindra genom att spela i tower-defence-mode samt karaktärsspelande, något vi tyckte var roligt och som gjorde att vi fastnade för spelet.

Förutom att spelupplevelsen och grafiken är betydligt mycket bättre från den första upplagan så är karaktärerna också väl genomtänkta. Fortfarande samma karaktärer; trollkarl, riddare, munk och jägare, men väl gjorda och mycket roliga att spela! Dessutom finns det mer karaktärer att välja mellan, dock kostar det att skaffa dem, men det är bra att det alternativet finns att välja på. Något jag fastnade lite extra för var flerspelarläget. Det är mycket roligare att spela med en familjemedlem, sambo eller någon kompis, det gör också att man kan samarbeta och beskydda sina torn samt kristallen så mycket bättre genom att kommunicera och bygga upp försvaret till det bästa! Dock är flerspelarläget inte så smidigt med tanke på att båda spelare måste ha spelet på sitt egna konto, spelat spelet till en viss level och klarat av vissa banor. Därefter kan man spela och levla upp tillsammans. Detta kan jag ju dock förstå om man tänker lite på online-läget eftersom att vissa kan vara väldigt låg-levlade medan vissa andra är mycket hög-levlade. Då blir svårighetsgraden för båda väldigt olika, och svårare speciellt för den låg-levlade.

All ”items” och ”loots” kan man plocka upp under spelets gång.

Hur som helst, i första upplagan var musiken väldigt repetitiv, och det är den tyvärr i andra upplagan också. Något som spelutvecklarna inte har förbättrat lika mycket, om man jämför med till exempel grafiken. Dessutom tyckte jag att det var otroligt mycket ljudeffekter vilket gjorde att man inte kunde höra vissa saker, som exempel att ett av dina försvar har gått sönder fast du inte har märkt det. Men utan ljudeffekterna hade spelet inte varit lika roligt, det måste jag medge.

Något som min sambo tyckte var logiskt var kontrollerna i själva spelet. Jag höll inte riktigt med då jag tyckte att det var för mycket knappar att hålla reda på, men det säger ju jag som inte är van vid att spela på Xbox, medan han är van vid det. Detta påverkar dock inte betyget på spelet, detta är helt upp till varenda individ att prova på, det var fortfarande en härlig upplevelse även om kontrollerna var som de var.

Det är mycket roligare att spela med en familjemedlem eller någon kompis.

Dungeon Defenders II är definitivt spelbart. All ”items” och ”loots” som man kan plocka upp under spelets gång gör ju att man aldrig tröttnar på spelet. Ju bättre item eller loot man plockar upp, desto bättre för dina karaktärer då de kan få bättre vapen, utrustning eller extra styrka till exempel. Något jag upplever i dagens spelvärld, i alla fall när det gäller att spela online-spel, det är att jag saknar den gamla känslan av att sitta i samma soffa och spela via samma skärm. Här kan man återuppleva gamla minnen! Det är lite nostalgiskt samtidigt som man spelar ett hyfsat nytt spel. Spelar man själv kan man spela online med andra medspelare, men som i de flesta online community finns det både för- och nackdelar: Ibland är det roligt för att folk är snälla och är lagspelare, men ibland är det tvärtom och man kan blir riktigt sur vilket kan leda till att man inte vill spela spelet på ett tag.

Spelet kan man ladda ner gratis vilket är underbart! Jag och min sambo har haft många roliga stunder medan vi har beskyddat kristallen. Ibland kan det vara skönt att spela hjälte och rädda världen från dess undergång. Vågar du anta utmaningen? För ju längre in i spelet du når, desto svårare blir det!

Dungeon Defenders II

8

8/10