Spelinformation

  • Testad plattform: PlayStation 4 | Xbox One
  • Utvecklare: Funcom
  • Utgivare: Funcom
  • Genre: Actionäventyr | Överlevnad
  • Antal spelare: 1-40 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-05-08

 

Författaren Robert E Howard är mannen och myten bakom vår allas kära Conan. Redan 1932 skrevs den första berättelsen om Conan som idag finns som idag även finns som ett MMORPG där du ska försöka överleva i en väldigt hård och förödande värld.

Vårat äventyr den här gången tar sin början i de förvisades värld, The Exiled Lands. med hjälp av Klael, en av spelets Giantkings, får vi uppleva och berättat för oss att de förvisades värld inte är en plats att leka med och att det en gång i tiden föregicks en sorts byteshandel där kungarna erbjöd människorna en plats upp i norr där de kunde leva i harmoni, fram tills då människan som ras blev allt för giriga och ville bosätta sig på flera platser i världen.

Och där startar vi, som en övergiven stackars människa, korsfästa får vi med hjälp av olika reglage bestämma relativt fritt över hur markerade våra käkben ska vara, rynkorna i ansiktet, storleken på både bröst och könsorgan och helt plötsligt springer det runt stora starka män med kön ända ned till knäna.

Hela tiden känner jag en viss press på att hela tiden prestera och hitta nästa grej att utföra för att lyckas överleva ytterligare en dag

Om ni tidigare har spelat eller tittat på spelet ARK kommer ni snabbt att känna igen er i upplägget för precis som ARK handlar Conan Exile om att överleva och där starten av spelet verkligen kastar in spelaren i ett tomt ingenmansland där bara de starkaste överlever. Det gäller att snabbt hitta rätt på buskar, stenar och bär för att skapa små enklare och svaga verktyg och kläder för att inte stekas till döds i det varma klimatet eller för att kunna hugga ned ett mindre träd eller stenar för att erhålla ännu mer material. Jag upplever att, precis som i ARK, är inlärningskurvan och kontrollerna ett av spelets absolut största hinder.

När jag satte i gång Conan Exile så gav jag mig tusan på att lära mig och framförallt tror jag att alla som väljer att ta sig an spelet kan ta hjälp av varandra över diverse communitys på nätet. Det finns menyer som berör din karaktärs hälsa, om hen är varm eller kall, börjar bli sjuk efter att ha ätit något för rått kött eller huruvida det du samlar på dig i byxfickorna börjar bli för tungt att röra sig med. Nästan alla dina handlingar hjälper till att göra din karaktär starkare till en början och hela tiden känner jag en viss press på att hela tiden prestera och hitta nästa grej att utföra för att lyckas överleva ytterligare en dag.

Kanske kommer vi till slut att få slåss mot de stora kungarna som äger Exile Lands, men riktigt så långt har jag inte lyckats ta mig

Med hjälp av allt material kan vi skapa olika saker, som jag nämnde är det bara de mest väsentliga  som gäller till en början; kläder, verktyg och liknande. Jag valde att ta mig en bit ifrån startområdet och jag tog mig så långt som till en liten fin oas omringade av monster och krokodiler. Det var inte fören jag märkte att varningstext om att min barbar började bli uttorkad och hungrig som paniken satte in. Hela tiden är det mätare som tvingar spelaren till att utföra en viss typ av handlingar och ofta handlar det om saker som du inte hade planerat. Jag lyckades bygga en liten mindre hydda bredvid någon annan spelares bas och så fort jag placerar ut min fina lilla säng bestående av grässtrån har jag “äganderätt” på den omkringliggande marken. Innan jag förstod hur jag fick tag på mat eller till att jag förstod att jag skulle använda yxan för att flå av skinnet och köttet från ett rådjur så dog jag flera gånger, dog utan att förstå hur jag skulle gå tillväga för att komma vidare. Allt eftersom blir det än mer intressant att ta sig and spelets gedigna crafting-system. Ett system som bygger på att spelaren behöver “forska fram” olika recept genom att skapa objekt i en serie. För att låsa upp möjligheten att skapa en förvaringslåda krävs det att jag först klurat ut hur jag skapar en enklare kittel och värma upp min mat, för att sedan kunna skapa min låda. Allt kräver att jag hela tiden måste skapa objekt för att låsa upp möjligheten att låsa upp nya objekt genom att gå upp i nivåer och forska fram dem.

Målet med Conan Exile är även det något vagt att sätta sig in i, för vad jag har förstått det så gäller det att överleva och göra sig allt mer mäktigare och jaga ned de stora och mäktiga fienderna. Spelet går att köra både över nätet på olika “servrar” med upp till 40 spelare samtidigt, eller lokalt i soffan vilket ger mig känslan av att jag faktiskt inte är helt ensam i att försöka överleva. Kanske kommer vi till slut att få slåss mot de stora kungarna som äger Exile Lands, men riktigt så långt har jag inte lyckats ta mig. Men det är helt upp till mig som spelare att bestämma hur exakt jag vill ta mig an det hela äventyret och hur jag placerar ut mina egenskapspoäng som erhålls vid level up är helt upp till mig. Det absolut största problemet jag har med Conan Exile är att menyerna och craftingen känns oerhört krånglig. Jag kan förstå charmen i alla valmöjligheter och text om jag spelat det på en dator, men nu är det massor av valmöjligheter, knapptryck och det blir mest bara krångligt. 

Tanken att få springa runt på sitt egna lilla äventyr och rollspela järnet är riktigt lockande

Hela idén kring Conan Exile låter på förhand helt underbart och bara tanken att få springa runt på sitt egna lilla äventyr och rollspela järnet är riktigt lockande. Men hetsen av att lansera det på konsol känns något krystat och sedan releasen i början av Maj till idag har utvecklarna uppdaterat spelet hela 9 gånger och varje gång har det handlat om buggar som har fixats eller rättats till. Jag har upplevt en hel del av dessa och ett problem som fortfarande är återkommande är strider som sker i närheten av vatten eller eld/rök, för även då upplever jag ett FPS-lagg som gör spelet något ospelbart om jag inte försöker ta mig därifrån.

Jag har definitivt haft ett roligt äventyr såhär långt i Conan Exile och jag tror att det bara kommer att bli bättre ju längre tiden går. Ju fler uppdateringar som fixar till några av spelets mindre problem kommer göra att jag letar mig tillbaka till de förvisades land och försöker göra mig ett namn bland kungarna.

Videorecensionen gjord av Andreas/Text recension av Robert och testade plattformar var både PlayStation 4 och Xbox One.

Conan Exiles

Conan Exiles
7

Grafik

8/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

6/10

Plus

  • Vackra miljöer
  • Stor variation för byggandet
  • Utforskandet

Minus

  • kontrollen
  • stridssystemet
  • kameran
  • sjukt mycket samlande