• Utvecklare: Fromsoftware
  • Utgivare: Bandai Namco entertainment
  • Genre: Actionäventyr | Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-6 Online
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-05-25

Är du beredd på att dö om och om och om igen? År 2011 gjorde From Software något riskabelt, nämligen gick emot det som var populärt i spelvärlden under den tiden. De flesta spelen höll spelaren i handen och visade tydligt vad målet med just det spelet var, och spelaren blev inte heller straffad om hen gjorde misstag. Det är inte Dark Souls! Spelaren blir straffad vid misstag och det finns inget som är tydligt med den serien. Dark Souls ändrade hur spelindustrin såg på spel, allt ifrån designen på kartor, hur historien kan ges till spelaren (om hen finner den) utan att vara påträngande samt svårighetsgraden. Mer om vad vi tyckte om Dark Souls kan ses i videorecension från 2011 av Dark Souls. Problemen som belystes i vår videorecension åtgärdades och skulle vi sätta ett betyg på originalet idag så är spelbarheten upp ett snäpp till 8.

Är du beredd på att dö?

2018 året då Dark Souls Remastered släpps. Behövde vi detta? Är det något nytt? Ska jag som återkommande spelare plocka upp det igen? Ska jag som ny spelare spela detta? Dom här frågorna ska jag försöka svara på nu. Jag startar spelet, lite förväntansfull det var ju trots allt sju år sen sist jag spelade Dark Souls. Nyfiken över just Remastered biten. Kommer till startskärmen och den välbekanta ambienta musiken spelar i bakgrunden medan jag skapar min karaktär, Blojmannen. Jag börjar känna mig lite nostalgisk och tänker att det här blir nog väldigt roligt. Blojmannen vaknar upp i fängelsehålan och börjar direkt rusa framåt, ingen hänsyn till de lysande meddelandena som står på marken, för jag vet ju redan att det är tutorial, som ska lära mig knapparna. Kommer fram till den första lägerelden och kliver in till den första bossen, Asylum Demon. Då jag spelat igenom Dark Souls förut så har jag stenkoll på vad jag ska göra, så för att inte spoila resterande händelser här så vaknar Blojmannen upp i Lordran, världen där resten av spelet utspelar sig. Jag vet precis vart jag ska och vad som kommer hända så känslan av förundran och nostalgi börjar sakta men säkert bytas mot tristess och känslan av att jag gjort det här, tack vare alldeles för välbekanta miljöer.

Jag tänker att detta bara är en rakt av återupprepning av ”originalet”, jag gör citattecken på ordet originalet för det här är exakt samma spel som Dark Souls 2011, bara tjusigare förpackat.  Ett par timmar in i Blojmannens äventyr börjar jag känna att det här är inte roligt. Jag vet var nästan alla fiender står, var alla saker ligger, taktiken på alla bossar och tyvärr hur det går att ta genvägar i Dark Souls.  Det första som syns är det uppenbara, grafiken. Grafiken är supersnygg. Detaljerna är mer… detaljerade. Allt ifrån hur karaktärsmodellen ser ut till blommorna på muren är minutiöst detaljerad. Gräs svajar i vinden. Ljuseffekten från facklorna speglar i murväggen tillbaka på karaktären på ett tillfredsställande sätt. Spelet rullar snyggt på 60 fps på konsol, något som inte varit möjligt tidigare förutom med moddar på PC. Partikeleffekterna är ökade, nu ser det ut som blod kommer från fienderna och dödsanimationen på ens egen karaktär är mer detaljerad med en tung dimma som frammanas från kroppen när man dör.

Grafiken är supersnygg.

Multiplayer är ökad från fyra personer till sex personer och server problemen är åtgärdade. Blighttown är lagat! Alla vi som spelade första spelet när det kom ut minns nog hur det laggade där och hur frustrerande det stället var.
Vissa ändringar i hur du vill ha din UI finns också och möjligheten att ändra knapplayout. Sen är det inga förändringar från originalet. Alla fiender är detsamma. Historien är densamma. Alla saker ligger på samma ställe och jag har inte hittat några nya hemligheter. Så för mig som spelade originalet 2011 på PlayStation 3 ser jag ingen som helst anledning att spela igenom detta när båda uppföljarna finns på dagens konsoler redan, förutom till Switch där tror jag detta kommer bli en hit. För nya spelare till serien som börjat med Dark souls II eller Dark Souls III och som missade detta guldkorn från förra generationen så är nog detta ett välkommet spel. För en fulländad Dark Souls upplevelse så rekommenderar jag att nya spelare spelar igenom Dark Souls II med dess DLC först. Dark Souls II är en prequel till den övergripande historien i serien. Därefter Dark Souls, för att sedan avsluta med Dark Souls III.

Slutsatsen då. Dark Souls är ett spel där du måste vara ödmjuk mot dig själv och förbättra ditt spel innan du kan göra framsteg. Inse att det konventionella sättet med “trial and error” kostar. På så sätt är det lika ortodox som de tidigaste arkadspelen men ändå känns detta spelsätt fortfarande som det färskaste på åratal. Det är ett spel som ber dig att titta innan du hoppar, att lära dig fiendens angreppsmönster innan du startar dina egna offensiv. I sin utmaning, svåra inlärningskurva och det överhängande hotet av död finner vi den största spänningen med spelet. Det är ett spel som är gjort för att skapa en snackis, spelare som delar berättelser om den tid de träffade på de två gargoylesen på kapelltaket, eller när man springer vilse i Blightown, för att inte nämna Ornstein och Smaug! Det är ett spel som uppmuntrar spelare att dela tips i olika spelforum. Tur för alla som plockar upp Dark Souls Remastered idag då det finns 7 år av guider och tips för att underlätta. Dark Souls serien är en spelserie jag håller varmt om hjärtat, men jag hade hellre sett Dark Souls 4 än en Remaster av första.

Dark Souls serien är en spelserie jag håller varmt om hjärtat

För nostalgiker och samlare som vill köra igenom alla spel igen så är detta ett givet köp. För nya spelare till serien kan jag verkligen rekommendera detta. För oss som känner att vi gjort detta en gång så finns det inget nytt att hämta, men gick du miste om DLC Artorias of the Abyss så följer det med.

Dark Souls Remastered

8

9/10