• Utvecklare: ThroughLine Games
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Pussel | Plattform
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-05-24

Utseende är inte allt! Fantastiska bakgrunder, fantasifull karaktärsdesign och animationer gör Forgotten Anne till ett grafiskt smörgåsbord av färger, fantasi och myskänsla. Det visuella kan närmast påminnas om de stora mästarna i Japansk Anime konst, studio Ghibli. Det syns på de fantasifulla varelser Anne träffar på och även i miljön att inspiration hämtats från Studio Ghibli. Med låst kameravinkel i ett 2.5D pusselplattform äventyr spelar jag som Anne. Hon är en ”Enforcer”, en sorts ordningskvinna i världen för bortglömda saker. Denna värld är befolkad av saker som glömts bort i vår värld men på något sätt kommit till liv där. Anne och hennes mästare Bonku har hamnat där som de enda två människorna.

Anne och hennes mästare Bonku har hamnat där som de enda två människorna.

Tyvärr så börjar problemen genast, Annes rörelsemönster kan närmast påminnas om hur Abe rör sig i första Abes Odyssey. Anne måste stå på precis rätt ställe för att kunna hoppa annars missar hon hoppet, det är en fördröjning i hennes springanimation som gör att det känns som att hon tar fart på is och det finns inget sett att hoppa över mellansekvenserna. Det inget som riktigt kan skada Anne och inget egentligen misslyckande utan allt är prova, misslyckas och prova igen.

Det är en fördröjning i hennes springanimation

Historien i Forgotten Anne börjar med att en grupp revolutionerande ”glömda” gör ett terrordåd i staden där Anne bor och hon får till uppdrag att undersöka. Hela historien färgas av moraliska beslut och till senare del politiska. Första NPC:n vi träffar på är en talande halsduk. Denna halsduk saknar korrekt ID märkning och det är upp till mig som spelare att besluta dennes öde. Anne kan välja på att låta fienden gå eller använda sin förmåga att suga åt sig dennes livskraft, en förmåga som kallas ”distill”. Just denna förmåga att suga åt sig kraft och flytta den mellan objekt är vad nästan alla pussel går ut på också. Hitta en behållare, flytta kraft och lägg den nån annanstans för att få igång en maskin.

Hitta en behållare, flytta kraft och lägg den nån annanstans för att få igång en maskin

De moraliska valen jag som spelare ställs inför bryr jag mig inte om, det finns ingen som helst karaktärsutveckling som gör mig känslomässigt engagerad. Pusslen är sällan svåra och alla viktiga föremål som Anne hittar är utstakade efter vägen så inget går att missa. Jag får heller ingen riktig förklaring för hur pusslen ska lösas eller vart jag ska härnäst. Bakgrundsdetaljerna är överväldigande och det kan vara mycket svårt att ta reda på vart man ska gå och hur man kommer dit. Forgotten Anne är en vacker promenadsimulator där beroende på mina val olika berättelser framhävs. Det finns något som stör mig när jag spelar Forgotten Anne. Det finns ingen direkt känsla av vinst, utveckling eller prestation i Forgotten Anne. Ibland går jag vilse och upptäcker att jag sprungit i cirklar men det rättar tills sig ganska fort, det är som att spelet hela tiden knuffar mig i rätt riktning. Jag älskar designen. Jag ville engagera mig i den vackra världen och dess invånare. Jag fann historien intressant till en början, men efter ett tag så känns allt hafsat och skyndat med en ganska urspårad handlingstvist.

Ett stort plus till historien är att den aldrig håller sig kvar på ett ställe, utan jag kommer hela tiden framåt. Tyvärr kan inte det grafiska rädda Forgotten Anne. Känslan av att jag ser på en film i 6 timmar är alldeles för påtaglig, mina val känns inte relevanta och spelet kan bara gå i en riktning. Jag ser hellre “Min granne Totoro” eller “Spirited away” för 25e gången om jag får ett sug att försvinna i den vackra värld Studio Ghibli kan skapa än spelar Forgotten Anne igen.

Forgotton Anne

Forgotton Anne
6