• Testad plattform: Xbox One
  • Utvecklare: Bethesda Game Studios | Behaviour Interactive
  • Utgivare: Bethesda Softworks
  • Genre: Simulator
  • Finns till: Android | iOS | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2015-06-14

Är du intresserad av ett tidsfördrivande spel där du ska överleva och själv ta hand om invånarna som har blivit atombombsdrabbade? Då är Fallout Shelter ett spel för dig! Jag laddade ner spelet på Xbox One och jag måste säga att det var riktigt värt det. Jag har redan lagt ner ganska många timmar på spelet för att det är så roligt! Inte bara det – det är också helt gratis!

Fallout Shelter är ett spel där invånare (eller ”Dwellers” som de kallas i spelet) flyttar in i ditt valv där du har byggt ett nytt hem till så många drabbade som möjligt. Där kan de får sova, äta och bilda familjer, men de får själva jobba för det. Meningen med att de flyttar in är inte bara för att överleva, utan också för att de ska få arbeta så att det finns tillräckligt med el eller värme, mat och rent vatten. I detta valv ska de också få träna upp sina ”SPECIAL”-färdigheter som är viktigt att hålla koll på då du måste ge dem rätt arbete, på det de är bra på såklart. Dessutom kan de få bygga sina egna vapen, sy sina egna kläder och gå ut på uppdrag där de har möjligheten att rädda andra drabbade och hitta lite verktyg och andra saker som kan förvandlas till vapen och dylikt.

Fallout Shelter är ett spel där invånare flyttar in i ditt valv.

Så fort du startar spelet så får du döpa ditt valv till ett tre-siffrigt nummer och det blir då ditt sparade spel. För i spelet kan upp till tre olika spel sparas, så om fler i din familj eller vänner vill testa på att spela spelet så kan ni ha varsina sparande med tre olika valv, fiffigt va? I alla fall, när du väl har döpt ditt valv så får du gå igenom en tutorial som i de flesta spelen, men den här gången var speltillverkarna inte så noga med att berätta exakt allt och det gjorde mig extremt förvirrad. Efter de var klara med att förklara hur spelet går till så gick det riktigt dåligt för mig att ta hand om invånarna i mitt valv. Eftersom att det är viktigt för dem att få el, mat och vatten så är det också viktigt att sätta rätt person på rätt arbetsplats, vilket jag inte gjorde. Jag förstod inte riktigt vad alla SPECIAL-färdigheterna innebar så jag fick helt enkelt starta om spelet innan människorna började dö. Efter att ha googlat på färdigheterna och förklaringen på detta så var det så mycket lättare att spela spelet och klara av att ta hand om invånarna på rätt sätt.

Men se upp! Det kan komma fiender från ingenstans in till ditt valv.

Nu är mitt valv så stort att det till och med blir för mycket att hålla reda på till slut. Men det är ju det som är det roliga, för då kan man skicka ut tre stycken av sina bästa invånare på uppdrag och då får man följa med dem och slåss mot mutant kackerlackor, nakenråttor och zombies som kallas för ”Ghouls”. Men de är praktiskt taget zombies som vill käka upp dig. I dina uppdrag har du olika mål som du måste klara av för att få dina priser. Samtidigt som du får priserna så kan du också leta efter gömda föremål som kan vara till stor hjälp för dig när dina invånare är tillbaka i valvet.

Fallout Shelter är ett väldigt intressant spel där man kan lugnt sitta i soffan ett par timmar och ha roligt. Det som är lite tråkigt med spelet är att det laggar lite då och då, dessutom kan spelet från ingenstans avslutas och då måste man gå in i spelet igen för att sedan se att ingenting sparades. Så mitt tips är att spara spelet då och då speciellt när så mycket händer hela tiden. En annan sak är att spelet kan bli långtråkigt efter ett tag. Eftersom att Fallout Shelter från början var ett mobilspel så har de tagit med den känslan till Xbox One, vilket jag inte är ett fan av, men jag stör mig inte på det alls för mycket. Däremot vill jag gärna spela spel via mitt Xbox utan att känna att jag måste vänta på saker hela tiden. Efter att du till exempel har spelat spelet i två timmar så vet du till slut inte vad du ska göra för att allting tar ju sin tid. Men det kan också ses som positivt då du inte tillbringar alls för mycket tid framför tv-skärmen.

I detta valv ska de också få träna upp sina ”SPECIAL”-färdigheter.

Ladda gärna ner spelet! Det är så värt det eftersom att det är gratis! Dessutom tycker jag att det är skönt med variation, om jag har tröttnat på att ta hand om mina invånare och hålla reda på dem så kan jag allting gå ut på uppdrag med mina bästa invånare. Men se upp! Det kan komma fiender från ingenstans in till ditt valv och då är det bäst för dig att dina invånare har rätt kläder eller utrustning samt vapen för att de ska kunna överleva. Och glöm inte bort att ju mer invånare du har, desto mer kommer du som ”Overseer” att tjäna på det! Lycka till soldat!

Fallout Shelter

8

7/10