• Testad plattform: Nintendo Switch
  • Utvecklare: Deep Silver
  • Utgivare: Koch Media
  • Genre: Rymdsimulator | Action
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2018-04-19

Det har blivit dags att jaga rätt på de förrädiska rymdpiraterna som härjar fritt bland stjärnorna. Målet är att bli hjälten över Neox Sektorn, den del av universumet där spelet utspelar sig men frågan är hur lätt eller svårt detta kommer vara. Manticore: Galaxy on Fire är det tredje spelet i spelserien, en spelserie som började som ett “freemium”-spel till mobiltelefoner. De tidigare spelen har varit helt gratis att spela där nya vapen och rymdskepp kostat pengar att köpa vilket inte är fallet nu. Den här gången får i ett fullfjädrat actionspel producerat i rymden och det finns inget direkt krav på att spelaren måste ha spelat de tidigare spelen i serien.

Manticore heter den grupp som lyckats hitta och rädda dig som rookie-pilot ute i rymden efter att du blivit attackerad av rymdpiraterna. De ser att det finns något visst i dig och du blir rekryterad som en av Manticores gruppmedlemmar. Det första uppdraget försätter dig i positionen som skyddare av ett intergalaktiskt transportskepp samtidigt som en gigantisk explosion lyser upp omgivningen och majoriteten av Manticores rymdbaser och skepp förstörs. Under de kommande tre kapiteldelarna är det upp till dig som ny pilot att ta reda på vad som har hänt och vem som eventuellt kan ha saboterat för de goda rymdpiloterna.

Manticore känns otroligt genomarbetat trots att det tidigare varit ett gratisspel på mobila enheter

Hela berättelsen förs fram genom att du klarar av olika typer av uppdrag. Uppdragen skiljer sig inte jättemycket ifrån varandra utan ofta handlar det om att eskortera en rymdfregatt, försvara företagets större krigsskepp eller leta rätt och ta död på de onda piraterna. Det finns även lite andra och mindre uppdrag så som att leta rätt på gömda spionskepp som enklast går att hitta med hjälp av din egna rymdfarkosts medhjälpare som börjar pipa ju närmare du kommer ditt mål. Efter varje avklarat uppdrag erbjuds du möjligheten att utforska det begränsade området i det oändliga universumet. Så först klarar vi uppdragen, sedan letar vi rätt på gömda föremål i området innan vi tar oss vidare i spelet. Det finns givetvis möjlighet att återgå till tidigare områden om du nu skulle vilja det.

Att slåss mot bossarna i Manticore är ett av spelets absolut roligaste moment då de faktiskt krävs en del av dig som spelare för att klara av dem. Ibland behöver vi läsa av deras rörelsemönster eller snabbt kunna följa efter dem med styrkorset, eller undvika radarstörningar som bossen kan skicka ut vilket gör dem svårare att hitta. Den mest brutala boss jag mött och som även tagit längst tid är den boss som använder sig av en energi-sköld som aktiveras relativt ofta. Det är inte bara en sköld utan den hela bossen om jag väljer att attackera vid detta tillfälle. Om jag då råkat trycka av mina starkaste missiler eller laser samtidigt som skölden aktiveras sitter jag definitivt i klistret. Majoriteten av spelets vanliga fiender är på tok för enkla och det medför istället att jag hellre vill jaga ikapp de olika bossarna så fort jag bara kan, för där finns utmaningen.

Under de kommande tre kapiteldelarna är det upp till dig som ny pilot att ta reda på vad som har hänt

Ganska snabbt får vi möjligheten att förändra våra skepp både med primära och sekundära vapen, tekniska manickar så som exempelvis möjligheten att bli osynliga och försvinna från fiendernas sikte. De nya skeppen och dess vapen samt utrustning erhålls ifrån fiender som besegras och det är via Manticores flygbas som du erbjuds möjligheten att skräddarsy din upplevelse. Det är här vi erhåller nya uppdrag eller bestämmer vilket rymdskepp som ska användas vid nästa uppdrag. Det går även att få information om vilka svagheter fienderna och bossarna har i olika områden, vilket ger möjligheten till att fiffla runt med vapen och skepp en bra anledning att lägga ned tid på.

Trots att jag saknar utmaningen i Manticore så känner jag ändå att jag fastnar för sättet som spelet känns varje gång jag sätter mig ned med det. Känslan av att flyga runt med mitt skepp känns väldigt naturligt oavsett om jag använder Switchens Joy-cons eller den trådlösa Pro controllern så förs skeppet fram riktigt smidigt. Inte nog med att kontrollen fungerar så felfritt så är alla områden som vi får besöka i Neox Sector planerade och skapade in i minsta detalj, och de alla skiljer sig från varandra. På någon plats är vi omringade av massvis med stjärnor som lyser upp horisonten samtidigt som vi navigerar oss mellan rymdskrot eller där färgerna spelar huvudrollen i form av neonliknande ljus från avlägsna planeter eller gigantiska rymdskepp med olika faktorers färger och flaggor. Manticore känns otroligt genomarbetat trots att det tidigare varit ett gratisspel på mobila enheter.

Manticore heter den grupp som lyckats hitta och rädda dig som rookie-pilot ute i rymden

Jag saknar fortfarande ett riktigt djup i Manticore och exakt vad det är, är svårt att sätta fingret på. Uppdragen är delvis varierande, men saknar riktig slagkraft och ibland känns det som att jag ska upprepa något jag redan har gjort tidigare. Kontrollen är helt underbar och likaså gäller för spelets olika miljöer, däremot finns det mer att önska när det kommer till möjligheten att utrusta de olika skeppen med vapen och tillbehör. Ett mer gediget rollspels-segment skulle absolut inte sitta fel, eller möjligheten att få spela på nätet vilket även det skulle kunna förhöja spelupplevelsen något. Tänk att, tillsammans med en kompis, kunna raida piraternas näste eller en episk boss. Men jag gillar Manticore, jag gillar det massor.

Manticore: Galaxy on Fire

Manticore: Galaxy on Fire
8