• Utvecklare: Nintendo | Nintendo EAD
  • Utgivare: Nintendo
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1-8 Offline | 2-18 Online
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2017-04-28

Nintendos allra käraste karaktärer har återigen dykt upp i en ny-gammal lansering av Mario Kart. Vi får återigen stifta bekantskap med bland annat Mario, Toad och Bowser eller karaktärer ifrån Splatoon i ett alldeles utmärkt och fullpackat bilspel som verkligen sätter alla dina kunskaper på prov hela vägen ut i fingerspetsarna. Det här är Mario Kart 8 Deluxe, ett underhållande och näst intill perfekt bilspel.

Varje gång jag sätter mig ned och bekantar mig med en av Nintendos alla innovativa konsoler känner jag mig väldigt överväldigad. Varje generation har sina säregna drag och nytt för Switchen är möjligheten att bära med sig konsolen, sitta på balkongen eller i parken tillsammans med kompisarna och spela om man nu skulle vilja göra det. Nyversionen av Mario Kart 8 erbjuder precis samma sak som alla seriens tidigare spel gjort, underhållande racing. Möjligheten att ta sig igenom hela åtta olika kupper, 10-talet flerspelarbanor eller delta i turneringar över nätet mot andra spelare är en möjlighet jag inte avböjer. Det är fortfarande roligast att spela tillsammans med kompisarna i spelsoffan, mördarblicken som möter dig varje gång ett blått eller rött skal kommer flygandes mot ledaren är ovärderlig. Nintendo har även valt att slänga in ett par nya karaktärer så som Bowser Jr., Dry Bones eller King Boo vilket gör att vi som spelare får välja mellan 42 stycken.

Det är fortfarande roligast att spela tillsammans med kompisarna i spelsoffan

Mario Kart 8 Deluxe till Nintendo Switch är egentligen bara en remaster av spelet som lanserades till Nintendo Wii U 2014. Det Nintendo dock har valt att göra vid denna lansering är att man paketerat all tidigare DLC som lanserats samt gjort om en del av spelets olika moment och förfinat kontrollen ytterligare. Jag upplevde tidigare att Wii U-versionen var näst intill perfekt när det gällde att sladda omkring med min go-cart på banorna, dock har man faktiskt lyckats med att förfina det ytterligare och minsta lilla korrigering med styrspaken eller de tryckkänsliga knapparna gör att jag besitter full kontroll över mitt fordon. Förutom att man valt att låta spelet rulla i 60FPS när Switchen är dockad till TV:n så har en hel del justeringar gjorts som bland annat möjligheten att plocka upp två föremål samtidigt ifrån de utspridda lådorna på banorna, eller olika objekt som lagts till som varit uteslutna ifrån Mario Kart 8 till Wii U.

De flesta av alla som spelat spel vet vad Mario Kart är, och för dom som mot förmodan inte vet det så handlar det om att ta sig ifrån start till mål på de 45+ banorna som finns representerade. Varje bana har sin egna speciella miljö och atmosfär samt genvägar, senvägar och hinder som behöver undvikas. Allt detta tillsammans med möjligheten att plocka upp olika vapenlådor utspridda på banorna som innehåller stjärnor som gör dig odödlig, röda eller gröna skal som kan skjutas mot fienderna eller svampar som vid användandet ökar din hastighet. Allt det här bjuder verkligen upp till hissnande och innehållsrika spelsessioner vare sig du spelar mot datorn, kompisarna i soffan eller över nätet mot kända eller okända spelare. Läget där jag själv gärna spenderar tid i ett sådant här spel är Time Attack-läget, finslipa minsta lilla hundradel på de olika banorna tills det att jag känner mig nöjd eller slår kompisarna på fingrarna så de istället får jaga mig och mitt tidsspöke.

Man paketerat all tidigare DLC som lanserats samt gjort om en del av spelets olika moment

Många av banorna som finns representerade återfinns och är insamlade ifrån Mario Kart till Gamecube, Wii och Wii-U. Inte nog med att de känns igen så får jag en känsla av att många av dom gjorts om med både genvägar och placeringen av vapenlådor. Mest njutbart finner jag i möjligheten att få uppleva spelets verkliga hastighet i och med möjligheten att spela i 60FPS. Flytet känns riktigt naturligt och spelkänslan förhöjs markant i och med detta. En av de största skillnaderna lär du däremot märka om du tar dig in i Battle Mode, ett läge baserat på att du möter fienderna på mindre arenor med olika mål. Det går att spela lägen där du spelar i lag och först till en viss poäng vinner, eller där man skjuter och krockar in i varandra för att förstöra ballonger som hänger bakom go-carten. Det här läget har fått sig ett rejält ansiktslyft gentemot den tidigare versionen som gjorde det näst intill omöjligt att hitta motståndarna. Banorna var klumpigt stora och om jag inte minns fel gick det även att köra på spelets vanliga racingbanor. Notera då att spelläget stödjer max 12 spelare. Nu däremot så bjuds vi på intensiva jakter samtidigt som vi behöver bevaka oss bakom axeln då fienderna ligger tätt inpå.

På förhand visste jag vad jag skulle bjudas på, ett spel som jag tidigare har spelat massor av timmar tillsammans med kompisarna i soffan. Det fanns dock någonting i Switch-versionen som gjorde att jag ville fortsätta spela och fortsätta bemästra mina go-cart-kunskaper och slirningar i kurvorna. Jag hade hoppats på ett gäng nya banor men Nintendo valde istället att förfina det spel som vi såg för fyra år sedan, och varför förändra något som faktiskt fungerade trots att den dåvarande konsolen kanske inte riktigt slog igenom. Mario Kart är fortfarande underhållande och ett spel som jag gärna drar fram när jag vill pröva mina vänskapsband eller finslipa mina utomordentliga varvtider.

Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe
9