• Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Genre: Plattform | Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Finns till: Nintendo Switch
  • Släpps: 2017-10-27

Efter att lugnet återigen är återställt i Mushroom Kingdom finner jag en tomhet i huvudet. En tomhet på ett bra sätt, för jag vet inte hur jag annars ska uttrycka mig. Super Mario Odyssey är ett spel som bjuder på glädje och känslor rakt igenom och jag kan bara tacka Nintendo för ett sådant välskapt paket som jag har fått uppleva. Trots att Mario “föddes” för över 30 år sedan finns det fortfarande massor kvar att hämta i den lilla rörmokaren. Frågan jag ställer mig nu är dock: “Hur får jag ner dessa känslor och upplevelser på papper?”.

Vid det här laget är vi vana vid hur ett Super Mario-spel fungerar. Prinsessan blir bortrövad och finns i ett annat slott och Bowser ligger bakom det hela. Tvisten den här gången är att Bowser tänker tvinga prinsessan att gifta sig med honom i en kyrka belägen på månen och tvinga på henne en Tiara med magiska krafter. Mario tänker givetvis försöka stoppa detta men fumlar mot förmodan bort det hela och misslyckas med att stoppa kidnappningen. Mario måste nu finna ett sätt att stoppa Bowser och med hjälp av en nyvunnen vän vid namn Cappy ska de nu återbygga den flygande hatten vid namn Odyssey. Ja ni vet ju, om ni spelat tidigare Super Mario-spel, att det är såhär det alltid har byggts upp, prinsessan blir tillfångatagen och Mario ska rädda henne, 30 år har det sett ut såhär. Den enda skillnaden som görs vid varje ny lansering av ett Mario spel är att man utvecklar idéerna och gör det ruskigt bra vilket man även har lyckats med här.

Miljöerna är även de magiska och väldigt stora

Cappy, nyheten i detta Mario spel, tar sig an rollen som Marios röda mössa som möjliggör en hel del nya möjligheter. Mössan kan nu kastas iväg från Mario och blottlägga den härligt bruna kalufsen på vår rörmokare, men inte nog med det. När mössan kastas iväg och träffar låt säga en Goomba, så sugs hela Mario tillsammans med Cappy in i denna lilla krabat och du får full kontroll över fienden. Allt eftersom att spelet fortgår framåt börjar jag pröva att kasta mössan på allt fler fiender och saker och märker snabbt att jag nästan kan ta över alla levande organismer i spelet, till och med en stor T-Rex!

Precis som i de senare generationernas Super Mario-spel handlar även Odyssey om att samla på sig av magiska objekt, i det här fallet handlar det om magiska månar. Månarna samlas in och dess kraft förs sedan över till den flygande hatten, ett skepp som senare gör det möjligt att ta sig mellan olika banor. Jakten på dessa månar är precis lika charmiga och roliga som de var då denna typ av objekt introducerades i Super Mario 64. Det finns inte någon direkt riktning vi hela tiden behöver röra oss utan vi som spelare har nästan alltid möjligheten att sidetracka och plocka på oss månar som exempelvis är gömda. Visserligen behöver vi utföra vissa uppdrag eller uppgifter för att ta oss framåt i spelet men bara möjligheten att inte vara helt låst till detta gör att jag känner en ofantlig frihet. Ofta suktar jag efter att kunna spela med en kompis till, tänk så kul det hade varit. Det går visst att spela med en kompis, men då får denne bara styra Cappy medan jag själv styr Mario. Tänk om vi någonsin får uppleva ett sådant här spel fast där den ena styr Mario och den andra Luigi!?

Cappy, nyheten i detta Mario spel, tar sig an rollen som Marios röda mössa som möjliggör en hel del nya möjligheter

Något som Nintendo nästan alltid prickar rätt med i majoriteten av alla Mario-spel är just det charmiga karaktärerna, utformandet av fiender eller den helmysiga atmosfären. I Odyssey stöter vi på flera olika karaktärer som finns där för att hjälpa oss. Beroende på vilken bana vi befinner oss på finns det olika typer av datorstyrda karaktärer som till viss del går att interagera med. Ofta handlar det om att de pratar nonsens eller säger något lite halvroligt, men i vissa fall kan de faktiskt ge iväg en magisk måne eller tips på vart jag kan hitta en gömd måne. Det finns fiender som ser söta och harmlösa ut på avstånd men som blir arga om du råkar inkräkta på deras revir. Majoriteten av fienderna kan erövras med ett välriktat kast med mössan och de alla besitter olika typer av egenskaper. Ta till exempel den återkommande tusenfotingen/larven som finns med i Marios universum. Med denna kan vi sträcka ut kroppen för att ta oss runt ett skarpt krön eller in i små tunnlar för att hitta exempelvis pengar, månar eller andra gömda saker. Vid senare tillfälle så måste spelaren utforska varenda litet krön för att hitta alla månarna (för den som vill det) och då måste fiendernas egenskaper anammas och strategiskt användas.

Miljöerna är även de magiska och väldigt stora. På förhand trodde jag inte att spelet skulle erbjuda en sådan frihet som vi faktiskt får. Allt eftersom att vi låser upp nya områden så kan vi nästan helt fritt röra oss emellan dom förutsatt att vår flygande hatt har tillräckligt med mån-kraft. Områdena som vi får utforska sträcker sig ifrån isiga dalar till vackra skogar och även banor ovanför molnen. Det är en så himla stor variation på banorna och miljöerna att jag nästan aldrig tröttnar. Sen finns det ju självklart banor som jag avskyr mer än andra, is-banan är ett exempel. Egentligen är det inget fel på banan men jag känner mig mer instängd där då banan sträcker sig mer på höjden än på bredden. Det finns så många olika nivåer att utforska.

Det finns så otroligt mycket att göra i Odyssey och det handlar inte bara om jakten på månar

Vid en uppdatering som släpptes under mars månad finns det nu även ett time-attack läge som spelas mot andra på nätet. Tyvärr sker inte detta i realtid utan först är det din tur att placera ut en ballong på ett svårt ställe att nå. Beroende på hur lång tid det tar för dig att släppa ballongen, lika lång tid kommer motståndaren att få för att hitta ballongen, sen byter ni sida så att motståndaren gömmer ballong och du letar rätt på den. Utöver kampen om en high-score plats beroende på hur många ballonger du hittat så erbjuds det pengar som belöning vid varje avklarad session. Pengarna från detta mini-spel eller som du hittar i spelvärlden används i sin tur till att köpa nya kostymer och hattar i spelet. Dessa kostymer används främst för att förändra Marios utseende men kan även i vissa fall användas till att komma åt hemliga områden. Klär du ut dig till en pirat och försöker gå in i piraternas gömställe så blir du faktiskt insläppt, även detta är ett återkommande och roligt inslag.

Det finns så otroligt mycket att göra i Odyssey och det handlar inte bara om jakten på månar eller att försöka stoppa Bowser från att gifta sig med Prinsessan Peach. Han verkar ha gjort ett dåligt jobb med planeringen för det är inte förrän jag står där, öga mot öga med odjuret, som han faktiskt tänker gifta sig. Det spelar ingen roll om jag spenderar 30 timmar på de olika banorna, Bowser väntar snällt på mig. Det är faktiskt rätt svårt att inte slås omkull över hur kul Odyssey är. Visserligen bjuds det inte på någon större utmaning så länge vi försöker ta oss igenom spelet och dess berättelse, men så fort vi börjar leta rätt på de resterande månarna så blir det en rolig utmaning att ta sig an. Jag säger som jag sa när jag spelade igenom Super Mario Galaxy: “Det här kan väl Nintendo aldrig överträffa?”.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey
9