• Utvecklare: Hazelight Studios
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Actionäventyrsspel
  • Antal spelare: 2 Offline | 2 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-03-23

Försök att sätt er in i tanken av att sitta i fängelset och samtidigt anse att du blivit felaktigt dömd. Du har blivit ditsatt för mordet på din egen bror och har samtidigt skapat dig en fiende som du vill hämnas på, men det är omöjligt på insidan av ett fängelse så en plan för att fly sätts till verket. Josef Fares som ligger bakom hela konceptet och idén har sedan tidigare fångat in mig i sin sfär då jag njöt av hans tidigare titel “Brothers: A Tale of Two Sons” och hur allt kretsade till att jag styrde två karaktärer samtidigt och tvingades till samarbete.

Hazelight Studios lyckas fånga in mig som spelare i en fantastisk atmosfär

Jag antog mig rollen som Leo och lyckades fånga in David som anammade rollen som Vincent. bägge har tillfångatagits av lagens långa arm och sitter nu frihetsberövade  på tveksamma grunder, de hade blivit ditsatta av en och samma fiende, Harvey. Fängelset tvingar snabbt de två in i rutinerna som gäller, men anpassningen visar sig vara lättare sagt än gjort då Leo redan första dagen dras in i ett slagsmål med syfte att döda Vincent. Redan här, i början av spelet, sätts ribban för hur samarbetet kommer sättas på prov och hur snabbt spelets design börjar växa på oss. Eftersom A Way Out är ett spel som anammar samarbetet till punkt och pricka så måste det fungera bra, innan jag och David sätter oss med spelet så ställer vi oss båda tveksamma till hur det här ska fungera i praktiken, ett spel som helt balanserar på att båda parter ska utföra olika uppgifter. Vi var lite småskraja att de olika moment samt pussel som spelet skulle bjuda på lätt blev repetitiva. Det skulle visa sig att vår oro var förgäves.

Josef Fares spelstudio Hazelight Studios lyckas fånga in mig som spelare i en fantastisk atmosfär där musiken sätter en allvarlig och äventyrslysten ton och där jag hela tiden vill ta mig vidare för att se hur det kommer gå för våra protagonister. Varje gång det känns som att Leo och Vincent dras in i en rutin eller att det känns repetitivt förändras spelets tempo och ofta även kameravinkeln som vi upplever spelet ifrån. I huvudsak styr vi våra karaktärer ur ett tredjepersonsperspektiv, men rätt vad det är jagar vi en person genom ett pågående höghus bygge där båda spelarna engageras med Quick Time events för att nå klimaxen högst upp på taket i ett perspektiv likt Diablo-spelen, där jag och David ska kräva svar av förövaren. Hela tiden sätts vårt fokus på spel och samarbetspartierna är riktigt underhållande.

A Way Out är ett spel som anammar samarbetet till punkt och pricka

Tempot är oerhört viktigt i ett spel som kräver samarbete och jag upplever att det här är Hazelight Studios absolut största styrka. Det finns aldrig en stund där jag eller David lider av tristess och rullar tummarna under spelets gång, inte ens i de små men underhållande spelen så som Fyra i rad, baseboll eller basket som går att prova på. Om David har funnit en väg ut ifrån sjukavdelningen på fängelset och får syn på en skiftnyckel som vaktas av en sköterska, blir det mitt uppdrag att försöka distrahera henne samtidigt som David snor åt sig skiftnyckeln. Jag får välja olika val i en dialog, väljer jag fel kommer sköterskan till slut se igenom min bluff och vända sig om. Det är precis dessa tillfällen som det finns gott om i A Way Out, och är det inte dialoger det handlar om så är det moment där vi måste skapa samt förhålla oss till situationer som i sin tur övergår i kaos. Varför inte förstöra en tvättmaskin som distraherar en vakt som släpper sin vaktpost in till tvättrummet med en ventil som leder ut i friheten, ja ni fattar. Hela tiden bjuds spelarna på interaktiva val och möjligheter som håller både tempot och intresset uppe, för båda.

Det som skulle kunna utvecklats ytterligare är skådespeleriet. Ibland upplever jag att skådespelarna tar i för mycket, engagerar sig i sin roll för mycket, för att i en annan scen utbrista en one-liner på riktig svengelska. Visserligen finns det en liten charm i det hela men oftast går det till överdrift och hela den charmen som byggts upp fallerar i slutändan.

Det finns aldrig en stund där jag eller David lider av tristess och rullar tummarna

A Way Out är en både filmisk och interaktiv berättelse med många inslag av samarbete. Visserligen är många delar väldigt simpelt där ett knapptryck låter Leo räcka över en skiftnyckel till Vincent i jakten på frihet, eller då Vincent kastar sig utför ett stup som Leo redan hoppat över, och med hjälp av att hålla in R2-knappen fångar dom tag i varandra och klarar sig. Den filmiska upplevelsen är det absolut inget fel på och det ständigt förändrade perspektivet på hur vi upplever spelets alla delar förhöjer spelupplevelsen markant. Vi kan bara hålla tummarna, efter en upplevelse som denna, då vi har höga förhoppningar att både Josef Fares och Hazelight Studios fortsätter komma med nyskapande idéer och spel som på ett sätt revolutionerar sin genre och jag ser redan fram emot vad som komma skall.

Vi har haft det kul på vägen, både jag och David, och A Way Out är ett riktigt roligt co-op spel. Den filmiska upplevelsen är magisk, dock är inte skådespeleriet det bästa  men kanske får vi ha lite överseende med att utvecklarens mastermind är från Sveriges Hollywood och att många dialoger är på svengelska. Sist men inte minst kostar spelet under 300 kronor och som inte det vore nog så räcker det med att endast en av er äger spelet för att båda ska kunna uppleva det. Vi väntar ivrigt på vad Fares ska komma med härnäst!

En andra åsikt:

A Way out har haft många ögon på sig väldigt länge, enda sedan Josef fares släppte Brothers: A Tale of Two Sons så har vi haft höga förhoppningar på ännu en hit. Och att Josef Pratar stort brukar oftast behöva bakas upp. I detta fall stämmer detta och Josef levererar ett bra spel och en rolig upplevelse! Co-op biten tar en stund att vänja sig vid men efter en kort stund känns det konstigt naturligt. Upplevelsen är rolig och sätten du och din vän ska ta dig vidare är luriga, roliga och underhållande. Att det går att spela tillsammans trots att bara en äger spelet är välkommet och även om jag uppmuntrar folk att köpa spelet går det alltså att spela om bara en aver äger spelet. Där andra spel som Heavy Rain m.flera försöker leverera en cinematic upplevelse lyckas A Way out 100 Gånger bättre och känns som en bra film du tar del av och befinner dig i, från start till slut  8/10 – studio23

A Way Out

A Way Out
8