• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Subset Games
  • Utgivare: Subset Games
  • Genre: Turbaserad Strategi
  • Finns till:  Windows
  • Släpps: 2018-02-27

Då jag hörde att Subset Games som är utvecklarna av FTL skulle släppa ett nytt spel så blev jag smått upphetsad. Långt ute i rymden, jagad av en gigantisk rebellflotta som tar kontroll över allt man lämnar bakom sig… Detta är hur jag skulle förklara många nätter framför min datorskärm då jag suttit och spelat Into the Breachs föregångare FTL. Subset games har skapat ett fantastiskt bra spel i strategi genren innan och Into the Breach är inte ett undantag.

Med gigantiska mechs försvarar man jorden från utomjordiska varelser stora som höghus. Du spelar 10 minuters långa rundor på ett rutnät liknande ett schackbräde med väldigt enkla och lättförstådda regler. Inga svårigheter när det kommer spelets introduktion, du kastas direkt in i ett spel du kommer att få pisk i. Men den pisk du kommer få är välförtjänt,  denna förlust är mer en erfarenhet för framtiden då det inte är någon gömd RNG eller random crit chans att skylla bort sina förlorade spel på, man får helt enkelt bara lära sig efter sina misstag. Det känns inte så hemskt att förlora, utan man lär sig av sitt nyligen gjorda misstag och slänger sig in i ännu en runda.

utomjordiska varelser stora som höghus.

Spelet består av en schack liknande, run-based-rouge-like gameplay, turbaserad strategi där du får bestämma hur dina piloter ska attackera och positionera sig. Varje runda börjar med att du får en överblick av kartan, vart dina motståndare kommer att dyka upp, sedan får du positionera dina egna gubbar på en mindre yta varpå du ser vilka byggnader och piloter som kommer att attackeras av de gigantiska utomjordiska varelserna. Varje uppdrag har olika förutsättningar, till exempel under vissa uppdrag finns det minor planterade som kan explodera om du kliver på fel ruta, extra enheter att kontrollera, vissa plattor där det faller stenar, marken försvinner eller fylls med en tidvåg. Det finns ingen RNG eller %crit som lätt skulle kunna göra Into the Breach till ett irriterande och onödigt svårt spel och det finns en ”reset” knapp som kan användas under en runda per uppdrag.

Det finns olika grupper av enheter man kan ha, den första gruppen består utav en mech, tank och artilleri, de som man låser upp senare i spelet känns inte lika bra som den första gruppen,  detta beror på att man har vant sig vid de första gruppen. Men när man tänker efter och spelar lite mer med dem nya grupperna så inser man snabbt att ju längre du kommer ju bättre blir enheterna. Detta beror på att man uppgraderar sina enheter efter varje ö man räddat. Man spenderar sin ”reputation” hos dem man hjälpt till att antingen bygga vidare på dem vapen och förmågor ens enheter har eller köpa nya vapen och energi.

Jag hade en väldigt intressant konversation med min gode vän David som precis som jag spelat igenom och klarat utvecklarnas tidigare spel FTL. David sa det så fantastiskt, ”Att klara FTL på ens normala svårighetsgraden var en bragd.”. Detta är tyvärr inte fallet i Into the Breach, det är absolut inte en dålig sak, då massor av onödig och väldigt irriterande RNG har skalats bort från alla slumpmässigt genererade uppdrag. Istället börjar uppdragen alltid med en utgångspunkt som går att vinna, men ett felaktigt förstadrag eller dålig positionering kan man lätt förstöra denna situation. Into the Breach har ett stort omspelarvärde och kan utan problem spelas om och om igen tills man har alla achievements som att går att få tag i eller tills att man tröttnar på spelet i sin helhet, vilket jag inte tror man kommer göra på en snar framtid.

massor av onödig och väldigt irriterande RNG har skalats bort..

Subset förklarar spelets story på ett såpass enkelt och fantastiskt sätt på sin egna hemsida så jag men jag återger det här på svenska. ”I Into the Breach är man en tidsresenär som försöker rädda jorden från de gigantiska varelserna som avlas under jordens yta. Du måste kontrollera kraftfulla mechs och andra enheter från framtiden för att hålla tillbaka hotet från dessa varelser. Misslyckande är inte ett alternativ. När du är besegrad, skicka  tillbaka en pilot genom tiden för att försöka rädda en annan tidslinje. ”

Musiken och ljuddesignen är enligt mig på sin rätta plats, precis som i FTL så passar musiken in med atmosfären, ljudeffekterna ligger precis där dem ska. Det finns inte något som jag direkt störde mig på under mina många försök att ta mig till slutet av Into the Breach utan jag bara lät spelets ljudbild kittla mina trumhinnor på ett väldigt behagligt sätt. En fin kompletterande ”aura” till alltet.

Grafiken är mer åt retro hållet och är väldigt simplistiskt med sin pixelgrafik. Precis som spelets övergripande känsla så är det snyggt utfört. Den stjälper inte spelet på något sätt utan bara bygger på den värld som har skapat.

Detta är ett otroligt vackert spel.

Precis som utvecklarnas tidigare spel som enligt mig var fantastiskt så kan jag säga att dem har lyckats ännu en gång, musiken levde upp till mina förväntningar, grafiken var en uppgradering av vad dem hade i FTL även fast det inte riktigt går att jämföra då de två spelen utspelar sig i väldigt olika miljöer. Jag kommer att sitta och spela Into the Breach många nätter precis som jag gjort med FTL. Detta är ett otroligt vackert spel.

Into the Breach

8

8/10