• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Haemimont Games
  • Utgivare: Paradox Interactive
  • Genre: Simulator
  • Släpps: 2018-03-15

Mars är inte längre en avlägsen planet utan en himlakropp som vi på Jorden faktiskt utforskar allt mer. I Surviving Mars är vi den första människan på planeten vars huvudsakliga syfte är att göra delar av planeten beboelig. Jag har spenderat mina första timmar som marsian och utforskare för mänskligheten.

Efter en lång resa genom universum skymtas min destination, den orangea planeten Mars. Tiden jag spenderat i rymdkapseln kändes som en oändlighet tills den sekund som jag fick släppa ned mina automatiserade drönare och radiostyrda bilar, min resa hade äntligen kommit fram till sitt syfte och mitt mål med resan, att få börja utforska och anamma planetens resurser för att skapa mig ett eget litet samhälle. Till min förtret har jag en ständig länk till forskarna nere på Jorden och har ibland möjlighet att skicka efter extra resurser om det skulle krävas, målet för min del är ju trots allt att göra det möjligt för mänskligheten att ta över ytterligare en planet och försumma dess resurser.

Surviving Mars har hittat en bra balansgång mellan Citybuilder-konceptet och ett RTS-tänk

Precis som alla andra spel i samma genre, stadsbyggare, skiljer sig inte Surviving Mars sig jättemycket när det kommer till sättet som spelet spelas. Först måste vi upprätta en typ av grund med fungerande elektricitet och utvinna vatten ifrån atmosfären med hjälp av en ”Moisture panel” som på något magiskt sätt omvandlar planetens till synes livsfarliga och koldioxid-fyllda atmosfär. Hur som haver så upprättas en grund för mig att arbeta med samtidigt som planeten ska utforskas med hjälp av mina högteknologiska radiostyrda bilar. Beroende på vilket spelläge jag väljer att starta med erhåller jag olika förutsättningar för att lyckas med mitt uppdrag. Easy start är det första som jag satte igång med och där har jag tillgång till tre stycken bilar; en fylld med små arbetsvilliga drönare, en radiostyrd-utforskarkapsel samt en bil som utvinner metaller ifrån marken. Det går däremot att göra det lite svårare och välja en av dessa bilar i början och kämpa sig uppåt för att erhålla de andra bilarna vilket gör hela spelet än mer utmanande.

Efter ungefär 30 minuter har jag skapat mig själv en ihärdig kupol med en egen atmosfär

Grunden är lagd, vattnet utvinns ifrån atmosfären och forskarna nere på Jorden kommer fram med än mer avancerad teknologi för mig att nyttja. Efter ungefär 30 minuter har jag skapat mig själv en ihärdig kupol med en egen atmosfär som påminner om den på vår jord, nu äntligen kan jag frakta över människor till den nya planeten och ett nytt steg för mänskligheten tas. Aldrig någonsin har jag varit så exalterad av att se en människa i ett spel som jag nu var. Visserligen gällde det nu att jag steppade upp mitt game ytterligare en nivå och se till så att allt fungerade för om min kupol förlorar vatten eller el, då dör människorna där, och hela tiden blir utmaningen än mer krävande då jag hela tiden måste expandera och hitta nya råvaror och material då de konsumeras ständigt. Utvecklarna Haemimont har däremot slängt en tanke till alla som älskar att modifiera spel. Surviving Mars kommer med ett gediget mod-verktyg som gör det möjligt för spelarna att ändra om och hitta på egna byggnader, föremål, material och liknande vilket även jag kan uppskatta. Jag väntar ivrigt på att de ska blomma ut ordentligt när spelarna börjar upptäcka verktyget.

Jag upplever att Surviving Mars har hittat en bra balansgång mellan Citybuilder-konceptet och ett RTS-tänk. Hittills har det inte gått en enda sekund där jag inte tagit ett beslut eller talat om för mina drönare vad de ska göra för det är ständigt ett taktiskt tänk på vad mitt nästa drag ska vara. Värt att nämna är även att mina drönare och bilar kan ta slut på elektricitet och måste då laddas och då måste jag återigen ha koll på att min kupol med alla människor har tillgång till el och vatten i den kritiska stund som råder. Hela tiden är det mitt strategiska tänk och planering som lägger banan för hur jag kommer att lyckas med mitt uppdrag eller inte. Ständigt sätts en ton av utforskande eller ”Jag vet inte vad som kommer hända härnäst” med en musik som upplevs som mysig och behaglig samtidigt. Oavsett hur jag spelar Surviving Mars väntar jag bara på att det ska dyka upp fiender, att bygga upp en egen armé för att slåss mot det oidentifierade hotet som planeten Mars kan bjuda på, men så fort den tanken dyker upp slår det mig att det här inte är ett sådant spel, det här är mer ett Sim City i rymden med ett mer begränsat innehåll och variation.

Jag hade varit tacksam om det fanns något typ av spelläge där jag får en guidad tur

De timmar som jag spenderat på Mars har gjort mig något givmild emot alla valen jag måste hantera och hur himla bra det ska vara för de människor som jag tvingar upp till min planet. Självklart ska dom trivas och tro på att jag har koll på läget fast jag till en början egentligen bara kasta ut saker i hopp om att det skulle fungera. Jag hade varit tacksam om det fanns något typ av spelläge där jag får en guidad tur igenom spelet istället för de korta notiserna i överkanten på skärmen när jag markerar olika byggnader. Däremot kan jag nästan skräddarsy min egna upplevelse vid starten av ett nytt spel, vem jag ska arbeta för och vilka förutsättningar jag ska ha med mig till Mars redan innan avresan. Det känns dock något begränsat med få valmöjligheter av byggnader och mina tanke kring hur den kommande kolonin ska se ut resulterar ofta i att det blir en upprepad och beprövad plan.

Surviving Mars

8

8/10