• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Gamious
  • Utgivare: Gamious
  • Genre: Simulator | Indie
  • Finns till: Linux | OS X | Windows
  • Släpps: 2018-03-21

När jag först fick reda på att jag skulle recensera Turmoil: The Heat Is On, trodde jag att det var ett spel där man skulle skjuta ner olika måltavlor och få så mycket poäng som möjligt. Det skulle liksom vara allt, med lite cowboy-tema såklart, vad annars? Skulle detta vara mitt första spel att recensera? Nej då, helt plötsligt blev det mycket bättre än så. Jag blev faktiskt lite beroende av spelet till slut. Låt mig berätta mer om det.

Turmoil tar oss till år 1899 där vi kastas in i den mysiga världen av vilda västern. Mysigt och mysigt, själva spelet är det i alla fall. Min första reaktion var: Nja, det här spelet verkar vara lite långtråkigt. Men ju mer jag spelade desto mer drunknade jag i den härliga musiken av endast gitarrer och banjos. I detta spel kan man välja om man vill starta ett ”Campaign” där man kan få följa en slags berättelse, eller om man vill spela ett ”Single Game” där man bara spelar huvudspelet så att säga, vilket är att gräva efter olja och tjäna så mycket pengar som möjligt.

Jag blev faktiskt lite beroende av spelet till slut.

I ”Campaign” börjar det med att man får välja vilken karaktär man ska spela, man får välja mellan två män och två kvinnor. De som man inte väljer blir dina rivaler som man då ska tävla mot, eftersom att de också är besatta av att bli rika genom försäljning av olja, gas eller till och med diamanter. Därefter får man följa med majoren in till stan där han berättar mer om hur spelet går till, han hjälper oss med handledningen eller ”Tutorial”. Efter det kommer vi då in till själva spelet där majoren berättar detaljrikt om allt du behöver veta för att du ska kunna gräva och sälja så mycket olja som möjligt. Först ska du söka efter oljan, sedan gräva efter den, få dina häst-och vagnar att ta oljan till företagen som säljer den åt dig (de kallas för Right Inc. och Left Inc.) och så fortsätter du så.

Samtidigt som detta pågår ska du också ha koll på priserna på de olika företagen, ibland kan det vara väldigt lågt pris på vissa och då vill du inte skicka oljan dit, utan då måste du skicka oljan till de företagen som säljer för det högre priset och då gäller det för dig att ändra riktningarna på dina hästar. Dessutom måste du hålla koll på datumet som visas i det vänstra hörnet då du måste tjäna så mycket pengar som möjligt under den tiden som processen startas till när den avslutas. När sessionen väl är avslutad så får du se en resultat-tavla där den visar hur mycket pengar du lyckades tjäna och där kan man också ta sig en titt på de grafer som visas. Majoren tar dig sedan tillbaka till stan där man också kan se hur mycket dina rivaler tjänade under sessionen för att du ska kunna hålla koll på deras företag också. Därefter är det dags för dig att lägga pengar på uppgraderingar och så köper du nästa mark där du ska gräva efter olja. Du kommer också kunna se vad dina rivaler köper. Sedan fortsätter du vidare i berättelsen där du går in i nästa arbete efter din rikedom.

Turmoil: The Heat Is On är lättspelat om du spelar det ganska ofta.

Turmoil: The Heat Is On som är expansionen av originalspelet tar dig till en ny stad med en ny major. Dessutom finns det två nya karaktärer att välja mellan, varav två av de förra inte längre finns. I detta nya land finns det mera skatter att gräva efter, men oljan är fortfarande det viktigaste. Det som är nytt här är att det är tåg med. Den här gången har du en start-kapital på $200 000 där du kan köpa de uppgraderingar som du kan behöva. Därefter fortsätter spelet som vanligt med nya funktioner och mycket annat att tänka på. Dessutom finns det också ”Mini-games” som du kan spela om du vill.

Mina personliga upplevelser av spelet var väldigt blandat då jag först ogillade spelet men började tycka om det mer och mer. Detta ledde till att jag blev till och med beroende då jag bara ville tjäna mer och mer pengar och få bättre resultat efter varje session. Däremot tröttnade jag till slut på spelet då det är väldigt enformigt och att det inte händer så mycket nytt. Det fanns liksom ingen twist eller ”cliff-hanger” som fick mig att vilja spela ännu mer. Det som jag fastnade för var den härliga musiken som fick mig att kunna slappna av och spela spelet i lugn och ro. I slutändan blev det en avkoppling samtidigt som man kände att man fick lite tidsfördriv. Originalspelet var mycket bättre än expansionen, därför att i The Heat Is On bjöd på så himla mycket vilket fick mig att stressa genom spelet och upplevelsen vändes som en pannkaka i en stekpanna, med expansionen nedåt. Däremot rekommenderar jag att spela Turmoil ganska länge för att bli bättre på spelet och bli van vid allt omkring för att sedan spela The Heat Is On, då är du nog redo att anta nya utmaningar och bli ännu bättre på att gräva och bli ännu mer rik på försäljningen av olja.

Först ska du söka efter oljan, sedan gräva efter den.

Mina slutsatser är att jag njöt av spelet, det var roligt och samtidigt skönt att njuta av akustiken och musiken. Ganska mysigt spel, det är en speciell animation men inte den bästa grafiken. Eftersom att spelet krävde att du skulle vara snabbtänkt och ha koll på ganska mycket var det skönt att det fanns snabbtangenter. Dessutom kunde man känna att det fanns vissa stunder du inte riktigt visste vad du skulle göra, så det var smidigt att snabbspolningen fanns till hands. Dock tyckte jag att det var synd att man inte kunde ångra några av sina val och dessutom kunde man inte spela med en kompis, vilket jag tycker att de ska lägga till i sin nästa expansion. Det är mer värt att betala 9.99 Euro för originalspelet än 4.99 Euro för expansionen (dessa priser gäller på Steam). Turmoil: The Heat Is On är lättspelat om du spelar det ganska ofta och jag rekommenderar er att prova på om ni tycker om strategi-spel.

Turmoil: The Heat is on

7

7