• Utvecklare: Koei Tecmo
  • Utgivare: Omega Force
  • Genre: Actionspel | Hack ‘n slash
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-8 Online
  • Släpps: 2018-03-15

När vinden hugger tag i rocken och adrenalinet pumpar genom kroppen går det nästan att se jättarnas rädsla i ögonen. Flygandes rätt emot dem och svärdet draget ur sitt skydd kommer nu attacken. Attack on Titan 2 anammar verkligen hela själen ifrån animen med samma namn, men frågan är om det kan leva upp till fansens hajp.

Det är med blinda ögon som jag sätter igång spelet då jag tidigare bara hört talas om Attack on Titan och de nakna jättarna som härjar runt i en annars trevlig värld. Trots otaliga tips på att kolla på animen så har det inte blivit av fören nu och anledningen är simpel, jag och min själ blev helt såld i nämnda spel och framför allt på grund av att berättelsen är väldigt engagerad och spelet väldigt underhållande.

Vi tar oss an rollen som Eren, en karaktär som vi faktiskt har möjlighet att välja utseende på

Vi tar oss an rollen som Eren, en karaktär som vi faktiskt har möjlighet att välja utseende på, vars mor tidigare blivit uppäten av den kolossala jätten som nu härjar fritt utanför stadens murar. Det som gör hela spelet intressant, och berättelsen i synnerhet, är att utvecklarna Koei Tecmo valt att hålla sig väldigt troget till animeserien vilket resulterar i att fansen av serien känner igen sig väldigt mycket och vi andra utomstående får en gedigen inblick i universumet. Med hjälp av två jättekanoner som utrustas på sidan av höfterna kan Eren röra sig likt Spindelmannen. Utrustningen kallas för “Vertical maneuver equipment” vars syfte och möjligheter är flera. Det huvudsakliga användningsområdet är att möjliggöra snabb förflyttning genom stadens gator samt för att överlista jättarna och dess attackmönster. Det är nu spelet blir riktigt intressant för varje sammandrabbning med en jätte är speciell.

Det är mycket skratt som framkallas vid en första anblick då alla jättarna saknar all tillstymmelse till kläder och varje liten muskelgrupp är markerad och syns. Att jättarnas alla känslor sitter i ansiktsuttrycket hjälper inte heller till utan det blir till en början väldigt skrattretande. Men allt eftersom släpper jag min irritationen och fokuserar istället på spelets känsla och den engagerande berättelsen.

Möjligheten att skapa saker i Attack on Titan 2 är även den väldigt underhållande

Möjligheten att flyga omkring med min utrustning är en riktig fröjd och att dra igång en episk fight med en jätte är det absolut mest tillfredsställande som går att göra i Attack on Titan. Genom spelets olika uppdrag som förs fram med animerade filmer hämtade nästan direkt ifrån anime-serien möts vi av jättar, alltid jättar och alltid nakna sådana. Med hjälp av vår utrustning finns det olika punkter på jättarna som vi kan fästa våra rep i och med hjälp av ett simpelt knapptryck flyger vi rätt emot den punkt vi markerat och behöver klicka på spelets enda attackknapp, triangel, vid rätt tidpunkt för att kapa markerad kroppsdel. För att besegra en jätte behöver denne halshuggas, däremot kan vi göra det på ett “snyggt” sätt genom att först kapa av både armar och ben för att sedan avsluta med en superattack, då erhålls det högre poäng i slutet av uppdraget vilket alltid resulterar i bättre material och loot.

I Attack on Titan 2 går det att skapa saker så som utrustning för att anpassas efter den spelstill jag är ute efter. Min personliga favorit hamnade på en japansk kökskniv som jag använder för att flyga emot jättarnas skallar och dekapitera dem likt köttslamsor. Med hjälp av material som erhålls både från jättar, bossar av olika slag eller ifrån uppdragen så dras mina tankar direkt till hur Monster Hunter World fungerar. Ut på uppdrag, klara av uppdraget, skapa ny utrustning, och sen bara upprepa. Just det upprepande momentet har jag ännu inte stött på utan hela tiden drivs jag framåt mot nya utmaningar. Inte nog med det så kan jag även få hjälp av andra datorstyrda karaktärer som jag kan beordra till att anfalla, försvara eller helt enkelt ge mig understöd och förvirra jättarna. Eller varför inte hoppa online och springa runt tillsammans med vänner eller okända där alla har precis samma mål, dräpa nakna jättar, kom igen!

Möjligheten att flyga omkring med min utrustning är en riktig fröjd

Hela mitt äventyr i ett nytt anime-universum har varit ett riktigt trevligt sådant. Jag har stiftat bekantskap med en hel drös nya karaktärer som jag tänker att jag kommer bli ännu mer bundis med när jag tänker börja kolla på animen med samma namn som spelet. Sättet som jag för min karaktär runt om i världen, känslan av att dekapitera stora jättar som hånflinar mot mig eller hur jag upplever hela berättelsen och att den fångar tag i mig gör att jag blir begeistrad ut i fingertopparna. Attack on Titan 2 är ett spel som jag njutit så mycket av att spela och jag kommer fortsätta njuta flera timmar till för jag är inte klar med alla sidouppdrag eller skapat all utrustning ännu.

Attack On titan 2

Attack On titan 2
7