• Utvecklare: Sushee
  • Utgivare: Forever Entertainment
  • Genre: Rollspel | Tredjeperson shooter
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-03-06

Fear Effect är en klassiker till den första Playstation-konsolen. Tydligen blev det en kontroversiell titel, eventuellt på grund av att huvudpersonen var lesbisk. Jag tror inte det faktum att huvudpersonen var lesbisk var det som skapade kontrovers. Troligtvis handlade det mer om alla sexscener, utmanande klädstilar och kameravinklar som fokuserar på dekolletage som fick folk att rynka på näsan. Jag har själv inte spelat de tidigare titlarna men av allt som framgår är det bra spel, trots exploateringen av kvinnor.

Det första släpptes för 18 år sedan, det andra spelet släpptes 2001 och i år släpptes det tredje. Att denna ny tappning av Fear Effect finns till, är till största del tack vare att en annan utvecklare plockat upp licensen efter att Eidos slutade finansiera Kronos Digital Entertainment. Kronos fick en enorm hit med det första Fear Effect. Uppföljaren fick inte lika starkt genomslag och kort därefter stängdes studion. Omedelbart så ser vi att detta är annorlunda än de tidigare spelen. Några varningslampor lyser upp när ett relativt okänt företag tar på sig att vidareutveckla en redan etablerad spelserie. Det kan ifrågasättas varför de fortsätter en serie där uppföljaren till ett hyllat spel satt ett annat företag i behov att avvecklas.

Tydligen blev det en kontroversiell titel

Vi får följa samma huvudpersoner och något likadan stämning men den visuella stilen och gameplay har förändrats helt från vad fans av serien är vana med. Fear Effect Sedna är ett isometriskt taktiskt actionspel som fyllts med pussel. Föregångarna var 3D smyg-actionspel med lånade influenser från Metal Gear Solid och med fasta kameror i likhet med de första tre Resident Evil spelen. Detta är ett cell shaded top-down 2D-spel. Inget fel med det, för det ser ganska bra ut. Nivåerna är varierade och väl utformade. Det grafiska och hur Fear Effect Sedna presenterar sig är bra men det är något som inte känns rätt. Problemen med Sedna ligger någon annanstans.

Vi börjar att fokusera på berättelsen. Det är en berättelse som i teorin håller hela vägen genom spelet. Det är uppbyggnaden av berättelsen som är tråkig, enkel och förutsägbar. Hana och Rain är de två kvinnliga huvudpersonerna som berättelsen fokuserar mestadels kring. Dock blir det förvirrande under spelets gång när det läggs till nya karaktärer utan någon förklaring eller karaktärsutveckling och hur de lika abrupt bara försvinner från ett uppdrag till annat. Hana och Rain får i uppdrag att stjäla en artefakt, men blir snuvad på skatten av annan tjuv som får dem att bli insyltad i ett annat äventyr. Röran Hana och Rain blir insyltad i kommer att ta oss genom platser som Kina, Frankrike eller Grönland. Början av berättelsen är förutsägbar och enkel. Senare delen av berättelsen blir spännande och paralleller till Tomb Raider serien kan dras utifrån övernaturliga inslag. Trots detta kan det inte sopas under mattan att den svaga starten och själva uppbyggnadsfasen till berättelsen totalt förstör resterande upplevelse av spelet.

Hana och Rain är de två kvinnliga huvudpersonerna

För en ny spelare av serien så är det avskräckande och långtråkigt. Det är bara det första av flera problem. Spelet fick också en ”översyn” typ X-COM och nu kan vi pausa spelet, planera vad vi vill att Hana och Rain ska göra innan själva striderna kommer igång på ett taktiskt sätt. Ljudbilden i spelet känns autentiskt med vad jag tror utvecklaren vill förmedla, en neo-noir framtidsbild likt Blade Runner. Låga och ambienta toner som inte på något vis är minnesvärda men ändå passar in i spelets design. Röstskådespeleriet är monotont och tråkigt med störande manus. Som jag tidigare sagt är spelet utvecklat i ett isometriskt perspektiv som kommer att vara användbart när jag planerar mitt smyganfall. Den taktiska pausen är användbar när jag ska organisera mitt nästa steg på bästa möjliga sätt. Det här är något jag använder mig av i början av spelet, men efter ett tag är karaktärerna så starka att det inte finns någon anledning till att slösa tid med planeringen utan det är bara att kliva på “guns blazing”.

Den taktiska pausen är användbar

Förutom att stoppa tid och smyga, så finns det också pussel, men tyvärr kan denna del av Fear Effect inte heller övertyga mig. Det finns en del intressanta mekanismer för vissa pussel, att behöva flytta omkring karaktärerna var för sig till olika delar av kartan och hålla kolla på ledtrådar som kan dyka upp i affischer och så vidare. Spelet saknar komplexitet och det utmanar mig inte direkt. Gör jag fel kommer en Game Over-skylt som ger mig möjligheten att starta om precis innan jag misslyckades. Det finns inget straff i att misslyckas. Samma problem finns i striderna, dör jag så får jag starta om precis innan striden. Fear Effect Sedna har få positiva mekaniker men många intressanta idéer. Fear Effect var för 18 år sedan ett starkt spel som blev en klassiker, och uppföljaren var solid men 17 år senare är det tredje spelet inte tillräckligt bra för att hävda rätten till sin existens.

Fear Effect Sedna

3

4/10