• Utvecklare: Konami Digital Entertainment
  • Utgivare: Konami
  • Genre: Survival | Actionäventyr
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-01-22

Konami var en gång legendariska och en spelstudio synonymt med kvalité och underhållande spel, men ingen kan förneka att de faktiskt har uppfört sig osmakligt de senaste åren. Sättet de vände ryggen till Hideo Kojima, spelindustrin och deras fans.

Hur som helst, det är en helt annan diskussion.

Metal Gear Survive, ett Zombie-survival spel levererat till oss i Metal Gear universum. För det första, är det här Kojima fria Metal Gear ett girigt sätt att tjäna lätta pengar genom att i stor utsträckning återvinna så gott som hela The Phantom Pain? Ja, det är det. Men det här är bara det senaste försöket att tjäna pengar på Metal Gear namnet. Andra titlar som försökt med samma sak är Metal Gear Revengeance och ACID med blandade resultat. Metal Gear serien har alltid blandat och inte följt de konventionella reglerna som finns för genrer och levererat historier som fått alla att fundera på hur det egentligen står till med herr Kojima.

Metal Gear Survive, ett Zombie-survival spel

Jag hade hört en massa om Metal Gear Survive på förhand. Så jag kan ärligt säga att jag inte gick in i detta spel med ofärgat sinne och inställningen att Survive inte skulle vara ett riktigt Metal Gear eftersom det innehåller zombier. Men det var ett svagt argument. Hela spelserien har varit fylld av det övernaturliga. Vampyrer, tankeläsare, eldmonster och spöken för att nämna några. Dessutom bygger två av Survives främsta spelelement på element som vi har sett i tidigare spel, nämligen överlevnad (Snake Eater) och basbyggande (Peace Walker, The Phantom Pain). Den som tycker att Survive inte ska kallas Metal Gear på grund av detta, har nog missat poängen med serien.

Sanningen är att jag fann Metal Gear Survive någorlunda underhållande. Det är främst tack vare Fox Engine, samma spelmotor som användes i The Phantom Pain. En spelmotor som vet hur man ska jonglera de många mekaniker som finns i Survive. Det faktum att spelet kopierat Metal Gear Solid V är i det avseendet en välsignelse. Detta gjorde att jag kunde tillämpa nästan allt jag hade lärt mig från det spelet till Survive. Skytte, utforska öknar och djungler, samla in råvaror, expandera basen och navigera menyalternativen i din iDroid. Grafiken är behaglig men opolerad.

Hela spelserien har varit fylld av det övernaturliga

Survives historia ingår inte i den officiella Metal Gear-berättelsen. Det utspelar sig precis mellan Ground Zero och The Phantom Pain. Fördelen är att arvet av de spel som ingår i serien om Big Boss och Snake inte påverkas alls. Jag spelar som en fotsoldat. Fast på den första Mother Base som är under attack från regeringstrupper. Från ingenstans kommer ett svart hål som slukar hälften Mother Base. Det visar sig att min karaktär är en av de få som kan överleva i det alternativa universumet som forskare tydligen hittat i det svarta hålet. Så då får jag till uppdrag att utforska, leta överlevande, döda zombier (kallas wanderers) och bygga en bas. De statiska codec-konversationerna skriker ”budgetspel”, men manuset är i ton med franchisen. Det är just det, manuset som är så bekant för mig. Jag spelar inte bara nå billig kopia av ett Metal Gear utan jag spelar en trovärdig spinoff i Metal Gear universumet.
Hunger och törst är alltid i vägen för det sandlåda-liknande nöje som jag tror finns där nånstans. Första timmarna i Dite, som världen heter tvingas jag dricka smutsigt vatten, vilket ger mig maginfluensa och kräkningarna verkar alltid komma i kritiska stunder, som när jag är omringad av ett tio-tal zombier. Senare i spelet får jag möjlighet att destillera vatten samt bygga farmer som genererar mat så jakten inte blir lika krävande. Expansionen av min bas kostar råvaror och kuban energi (spelets valuta), samma valuta använder jag för att gå upp i nivå.

Jag måste ju nämna Zombier också,fast det känns överflödigt då dessa inte utgör något direkt hot, jag dör fler gånger av hunger och törst än från spelets huvudsakliga fiender. Dessa vandrar långsamt omkring i världen, men får dom syn på mig då blir det fart i dom! Tydligen är dom flockdjur också, då dom aldrig anfaller ensam. Men deras attackmönster är lättläst och dom dör snabbt.

Dessa vandrar långsamt omkring i världen

Mikrotransaktioner! Detta orsakar omedelbart en dålig smak i munnen. Tidigt i spelet uppmanas jag gå in i en meny som visar mig att bara jag betalar med riktiga pengar så blir spelet mycket lättare. Bara vetskapen av att spelet skulle ha varit mindre grindigt om dessa mikrotransaktioner inte existerade förstör spelkänslan. Då har jag inte ens nämnt det redan ökända faktum att en andra sparplats också kostar pengar. Vill du skapa en andra karaktär utan att radera din första? Det kommer att kosta dig riktiga pengar. Dessa metoder som hade varit något förståeligt om Survive varit en free-to-play spel, men inte för spel som jag måste köpa. Sammantaget är Survive en ok spinoff, som trots sin brist på originalitet, underliga story och generiska grafik levererar en upplevelse jag kan uppskatta men som samtidigt påminner mig om Konamis uppenbara girighet.

Metal Gear Survive är en zombie-överlevnadserfarenhet som förstörs av ett företags girighet och detta främst av mikrotransaktioner som påverkar hur spelet spelas. Spelet och berättelsen i sig visar emellertid att Metal Gear-namnet kan överleva utan Kojima.

5

5/10

6/10