• Utvecklare: Milestone S.r.l
  • Utgivare: Milestone S.r.l
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-12 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | XboxOne | Windows
  • Släpps: 2018-02-27

Med sin stora erfarenhet inom racing- och rally-genren bryter nu utvecklarna Milestone ny mark i och med sin offroad-spegling av racingen i Gravel. Sedan 1996 har de varit verksamma i det vackra Milano och utvecklat bilspel och nu på senare tiden, MotoGP-spelen. Hela konceptet och erfarenheterna lovar på förhand ett gediget och välpolerat bilspel med fart.

1996 stod jag bredvid min pappa och hans dåvarande Pentium dator och såg hur han flög fram på de italienska gatorna, höga berg och slätter och däckskriken tjöt ut genom högtalarna. Det var utvecklarna Milestones första bilspel och som byggde mycket på realism. Redan då hade de klassiska reglagen implementeras kring axeltryck, hur mycket luft det ska finnas i bilens alla däck eller hur hög eller lågt bilen ska ligga emot underlaget beroende på om det var fart eller fäste som krävs för att klara av banan. Jag minns även att farsgubben förde anteckningar kring vad som fungerade bra på de olika banorna.

Hela konceptet och erfarenheterna lovar på förhand ett gediget och välpolerat bilspel med fart

Med den anekdoten tar vi oss 22 år framåt i tiden, Milestone står fortfarande som utvecklare och jag känner igen så himla mycket ifrån just spelet Screamer. Upplägget är framförallt det som drar i mina minnestrådar, för om jag inte minns fel så började varje bana i Screamer på samma sätt som i Gravel, du ställs inför ett val av bil samt genomgången av eventuella justeringar på bilarna. Visserligen så är det så i de flesta bilspelen idag, men just sättet som bilarna och justeringarna presenteras på känns igen så himla mycket.

Genom spelets gång måste vår körstil anpassas och justeringar på bilen finjusteras för att få ett så bra lopp som möjligt. Med hjälp av Unreal Engine 4 bjuds vi på fantastiska och framförallt varierande miljöer när vi flyger fram i över 100km/h. Jag har äntligen fått utforska grottor belägna i närheten av stränder eller försöka undvika stora träd placerade mitt i vägen där jag tänkt åka i de tropiska skogarna. Visserligen finns det mer att önska vad gäller effekter som vatten- och ler-skvätt på bilarnas fönster men det går ju inte att få allt som önskas. Milestone har i alla de spel jag spelat strävat efter att vara så realistiska som möjligt med stort fokus på just känslan av att köra bilarna och så även här vare sig det handlar om stora eller små bilar, tunga eller lätta.

Genom fyra olika discipliner: Cross Country, Wild Rush, Stadium och Speed Cross får vi träffa på andra stjärnor inom respektive disciplin

Till en början så är det ett väldigt begränsat antal bilar som går att välja mellan, eller närmare bestämt en enda bil. Allt eftersom att du som spelare tar dig vidare i spelet låses flera bilar och modeller upp till ditt förfogande. Det finns dock en viss förtjusning i denna typ av begränsning och det handlar nog främst om att min spelstil och körförmåga hela tiden behöver vara på sin topp för att jag ska kunna prestera. Och det finns även en viss charm med att de datorstyrda motspelarna har snabbare och kraftfullare bilar för det resulterar i att jag oavsett hur duktig jag är inte ska ha en teoretisk möjlighet att ta mig upp som etta som den nybörjare jag faktiskt är på spelet och den nya “racingsäsongen”.

Gravel erbjuder en hel del olika spellägen och utmaningar där utvecklarna har valt att gå tillbaka till hur rallyspelen kördes och kändes i slutet av 90-talet. Fokuset är inte bara den realistiska körkänslan eller inlärningen av olika banor och svängar, vilken hastighet jag bör ligga i för att ta mig snabbt genom en S-sväng. Gravel är i grund och botten ett rallyspel med inslag av realism likt en simulator, samtidigt har Milestone anammat ett koncept som påminner en hel del av arkad-rallyspel. Det går att justera bilarna för att kunna prestera något bättre men det är absolut inget måste vad jag har märkt hittills, samtidigt är det ständigt en kamp emot de datorstyrda motståndarna som presterar minst lika bra mot dig och det är inte alls enkelt att komma på första plats som jag upplevt allt för många gånger i andra bilspel. Det hjälper inte heller mig att försöka och borsta bort förlusten av den stressiga hårdrocksmusiken som körs i bakgrunden.

Med hjälp av Unreal Engine 4 bjuds vi på fantastiska och framförallt varierande miljöer

Karriärsläget i Gravel är det som utvecklarna Milestone har lagt ned absolut mest krut på, och det märks. Som en uppåtgående stjärna inom Offroad-cirkusen kommer Gravel Channel TV bjuda på en bensinluktande och lersprutande show där du är lite av huvudstjärnan. Genom fyra olika discipliner: Cross Country, Wild Rush, Stadium och Speed Cross får vi träffa på andra stjärnor inom respektive disciplin. Inte nog med det så finns det licensierade bilar så som Hyundai Veloster eller en gigantisk Chevrolet Hummer H3. I de olika spellägena får vi tillgång till olika typer av bilar men det är genom spelets karriärsläge som vi låser upp bilarna beroende på hur bra vi presterar samt klarar av banornas delmål och utmaningar. I vissa fall låses bilar upp beroende på vilken level du befinner dig på. Efter varje avklarad bana erhåller du poäng beroende på placering, om du kört med hög hastighet under en längre tid eller sladdat snyggt i en kurva. Tänk er lite upplägget Need for Speed möter Dirt Rally, att få poäng beroende på prestation.

Oavsett spelläge ställs vi antingen emot datorstyrda motståndare eller mot andra människor över nätet, men hela tiden är det en kamp om placeringar och vem som korsar mållinjen först. I början av din karriär som offroad-förare är kraven relativt låga. För att erhålla en stjärna bör du klara av att ta dig runt banan, två stjärnor om du placeras på en 5:e plats eller högre, och tre stjärnor erhålls om du placeras som 3:a eller högre. Varje stjärna som erhålls genom tävlingarna tar dig ett steg närmare att låsa upp ett nytt fordon till ditt förfogande, men allt eftersom så ställs det högre krav på din som förare för att kunna låsa upp ännu bättre och kraftfullare fordon. Möjligheten finns givetvis att tävla om tider i spelets Time attack-läge, men det är mer en standard i dagens bilspel.

Som en uppåtgående stjärna inom Offroad-cirkusen kommer Gravel Channel TV bjuda på en bensinluktande och lersprutande show

Gravel är ett riktigt underhållande spel som tar framförallt mig tillbaka till minnena av deras första bilspel. Valet att bryta ny mark i och med perspektivet på offroad-åkning och de kraftigt varierade miljöerna gör spelet än mer intressant än om vi återigen skulle få åka omkring på Nürnberg banan i Tyskland eller skogarna uppe i Norrland. Den ständiga utmaningen av att ha motståndare bara meter framför eller bakom dig gör att fokuset alltid är påslaget och varje bana blir i sig ett helt nytt lopp. Möjligheten att justera bilarnas prestanda är även det ett välkommet inslag och kanske mest märkbart om du som spelare aktivt vill tävla mot andra över nätet. Jag vet att jag kommer fortsätta stormtrivas i ett alldeles underbart miljöombyte som detta.

Gravel

Gravel
8