• Utvecklare: Fireaxis
  • Utgivare: 2K Games
  • Genre: Turordningsbaserat strategispel
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-18 Online
  • Finns till: Windows
  • Släpps: 2018-02-08

Eureka! Det har återigen blivit dags att träda in i den mörka dimman bakom datorskärmen och ta mig an rollen som härskare över en civilisation som litar på att all min kunskap om vart nästa stad ska byggas eller hur jag ska hantera självaste Franklin D. Roosevelt sätts på prov. I Rise and Fall görs en stor del av grundspelet om samt erbjuds spelaren att stifta bekantskap med flera nya civilisationer så det här kan inte bli annat än bra på förhand.

För lite mer än ett år sedan fick jag äran att recensera Civilization VI, ett spel som enligt min steam-katalog uppnått ofantliga 450 speltimmar. Det som än idag engagerar mig så ofantligt i spelet och dess estetik är hur jag hela tiden både för mig själv och högt för min familj uttrycker att jag bara ska spela en runda till, och en till, och helt plötsligt har det gått två eller tre timmar. Varje spelsession är helt unik vilket även det gör att min tid slukas upp i spelet. Fyra olika sätt går det att ta den utvalda civilisationen till vinst och ära men det är du själv bestämmer precis hur svårt det ska vara.

Det är bara du som spelare som målar upp precis hur din värld kommer se ut

I expansionen Rise and Fall, som i övrigt utvecklas av Firaxis som även utvecklat grundspelet, får vi stifta bekantskap med åtta civilisationer: Cree, Dutch, Georgian, Korea, Mapuche, Mongolian, Scottish och Zulu. Alla civilisationer har sina unika egenskaper så som Zulus väldigt kraftfulla krigare under början av spelet eller Korea som är exceptionella vad gäller att vara i framkant vad gäller forskningen. För Civilisation handlar inte bara om att upprätta nya städer för dina invånare eller utforska världen där utanför. Nu gäller det att ta god hand om relationerna till andra länder eller fraktioner och ständigt kunna befästa kunskapen inom antingen forskning, kulturella ting eller religion.

Mycket av grundspelet finns kvar och utöver de nytillkomna civilisationerna har flera andra system och funktioner finslipats och lagts till där ett av systemen som handlar om guvernörer här helt nytt. Till spelet hör ny sju olika guvernörer och som är densamma oavsett vilket land du väljer att styra. Dessa guvernörer lockas till ditt land beroende på hur du presterar eller vid utförandet av vissa speciella uppgifter så som att upptäcka en ny kontinent eller ta över en by som styrs av rebeller. Guvernörerna har olika egenskaper som du kan välja fritt emellan beroende på vilket sätt du vid start planerat att vinna spelet på. De kan hjälpa dig att snabbare kunna expandera ditt kungarike, göra det möjligt att skapa en stark armé eller helt enkelt bringa ro och lycka till dina städer så de presterar bättre. Allt det här gör det strategiska perspektivet på spelet än större och det krävs ett huvud på skaft för att klara av de nytillkomna utmaningarna som erbjuds i och med expansionen.

Guvernörerna har olika egenskaper som du kan välja fritt emellan

Inte nog med det så har införandet av Dark- och Golden-ages tillförts där du ständigt behöver prestera för att undvika en mörk tidsålder. Om du låter städernas invånare gå hungriga eller olyckliga kommer du antagligen att hamna i en mörk tidsålder vilket resulterar i att dina krigare blir svagare, tål mindre samt att den ekonomiska sitsen förvärras markant. Om du däremot skulle prestera bra, expandera riket, ta över motståndare och ha en god relation med andra länder kliver du och ditt folk in i en gyllne tidsålder som erbjuder rikedomar och gröna skogar. Återigen, balansen mellan vad som ständigt måste offras för att göra något annat bättre är än mer påtaglig i den nya expansionen än vad grundspelet tidigare varit.

För det sista stora tillägget i Rise and Fall-expansionen är städernas lojalitet till deras ledare (Alltså till spelaren). Låt säga att jag slår upp en helt ny stad i närheten av skottarnas huvudstad så kommer det inte ta många rundor innan skottarna lyckas konvertera min stad till dess egna, på grund av den lojalitet och befolkning som varje runda övertalar min pyttelilla stad att kommer över på deras sida. Med hjälp av spioner och sabotage kan kriget vinnas i det gömda utan att någon kommer till skada utan genom skickliga förhandlingar och manipulation av motståndarnas städer, vinna över dem med god lojalitet helt enkelt.

För Civilisation handlar inte bara om att upprätta nya städer

Möjligheten att bilda allianser och pakter är även det uppdaterat och allt som ofta går det att ingå i en pakt mot de stora och kraftfulla rikena för att försöka störta dem och dela på resurserna och allt presenteras nu i en fin tidslinje där det enkelt går att följa alla framstegen som gjorts (Bara de positiva) och hur de utvecklas. Jag minns att i Civilization III fanns det en möjlighet att ”Dra sig tillbaka” och fick då spelets session återspelad på skärmen i ultrarapid och bara det var en roliga sak att se, hur de andra kungadömena växt sig stora och starka eller vilka som suddats bort ifrån jordens yta.

Civilization VI har bara blivit ett ännu bättre och mer välpolerat spel i och med expansionen och jag kommer fortsätta att spendera många timmar till i dess underbara värld. Senast var det skottarna som sköt upp en raket i rymden och gick segrande ifrån den sessionen och nyligen har jag påbörjat en resa som Zulu med målet att med hjälp av kulturella beting kunna ta över en värld i misär, för det är bara du som spelare som målar upp precis hur din värld kommer se ut och vilka som förtjänar en plats på den platta jorden.

Civilization VI: Rise and Fall

9

9/10