• Utvecklare: Natsumi Atari
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: Text
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2018-02-09

Låt mig börja med att säga att detta spel endast är för hardcore fans av samma manga / anime. Seven Deadly Sins, en manga / anime som har blivit känd världen över på grund av sina karismatiska karaktärer och snabba, färgglada strider. Det faktum att Netflix har tagit animeserien och delat den internationellt och gjort det tillgängligt för allmänheten hjälpte Seven Deadly Sins att nå den popularitet den fått. Popularitet den fått med all rätt då det är en underhållande anime.

Den första säsongen av serien har tillräckligt med material till att göra ett rolig action-rollspel i stil med de senare Final Fantasy spelen eller ett mer strategisk RPG som Ni No Kuni. Tyvärr blev det inget av dem. Seven Deadly Sins: Knights of Britannia är en arenabrawler, som Naruto Ultimate Ninja Storm. I teorin inte illa, eftersom Ultimate Ninja Storm är ett mycket underhållande sätt att återskapa Naruto-berättelsen på. Knights of Britannia kommer inte i närhet av den spelserien när det gäller kvalitet.

Den välkända Boars Hat (en bar på en gigantisk gris)

Spelet består av två olika lägen, äventyr och duelläge. Äventyrsläget är den viktigaste delen i spelet. Detta läge återberättar historien av den första säsongen till manga/Anime och lägger till en liten del av den kommande andra säsongen. Den välkända Boars Hat (en bar på en gigantisk gris) används logiskt som det centrala navet där karaktärer möts och träffas. Detta används också som ett transportmedel över hela kartan. För slagsmål sprids över flera ställen på en stor karta och du är fri att starta en tillgänglig fight efter eget tycke. Fighterna är 1v1, 2v1 och 2v2. Precis som Ultimate Ninja Storm-serien, kämpas de i en låst 3D arena med tydliga avgränsningar om hur långt man kan röra sig. Du har en lätt, tung, magi, special, teleport och super attack som tillsammans ska kunna vävas ihop i ett teoretiskt kombosystem.

Möjligheten att väva ihop långa avancerade kombokedjor är obefintlig och striderna slutar ofta i en repetition av en teleport följt av en kort lätt kombo tillsammans med en special och en super för att göra större skada. Detta är särskilt uppenbart under flera uppdrag där du måste slå ett X antal fiender under en viss tid. Den största delen av en sådan fight består i att utföra en attack så ofta som möjligt där du slår så många fiender som möjligt på kortast tid. Det finns inget spännande över det. Under striderna finns det tillfällen när spelet kan visa en mycket underhållande sida av sig själv. Speciellt under rivningen av miljön (var det inte att det här hade en stor inverkan på frameraten) så kan man ändra landskapet ganska mycket under en strid.Historien själv är strömlinjeformad efter den animerade serien med några få sidouppdrag.

De riktiga Deadly Sins-fansen kommer säkert att njuta av äventyrsläget

Elisabeth söker efter de sju dödssynderna för att få hjälp med att rädda sitt kungarike. Hon träffar Meliodas på Boars Hat och dom två tillsammans ger sig av för att samla ihop dödssyndsgänget. (Se serien på Netflix). Du kan låsa upp nya uppdrag genom att höra rykten som besökarna på Boars hat sitter och skvallrar om. När du har hört ett sådant rykte låses ett nytt uppdrag eller sidouppdrag upp. Varje uppdrag börjar med en kortfilm där karaktärerna som livlösa dockor pratar med varandra. Det finns ingen animering under dessa scener. Inga ansiktsuttryck som förmedlar någon som helst känsla eller läppsynk (röstskådespelet är bra) när en karaktär pratar.

Vissa scener hänvisar till händelser som inte alls finns i spelet eller har blivit dolda någonstans i ett sidouppdrag. Till exempel, ganska tidigt i spelet måste du befria en av dina dödssynder från ett fängelse. Detta uppdrag börjar bokstavligen i slutet av räddningsaktionen medan huvudpersonen talar om någonting som hände på förhand. Senare i spelet var någon plötsligt skadad. Vad som förklaras i ett sidouppdrag är självklart viktigt för huvudhistorien men det finns ingen tydlig tråd i vilken ordning uppdragen ska göras. Det är den här strukturen i historieberättandet som i stor utsträckning påvisar att äventyrsläget verkligen bara är avsett för den erfarna fans, eftersom nykomlingar regelbundet kommer att klia sig i huvudet och fundera på vad som händer.

Det lokala multiplayerläget är praktiskt taget ospelbart

För de som bara vill spela multiplayer, är det bara att bita ihop. Allt innehåll i duelläget måste låsas upp genom att spela äventyrsläget. När du är klar med äventyrsläget, som tar runt 7 timmar kan du dyka in i duelläget tillsammans med en vän bredvid dig eller online. Duellerna liknar de många fighter som ägt rum i äventyrsläget med exakt samma och ett antal extra (större) problem. Det lokala multiplayerläget är praktiskt taget ospelbart. Det finns ingen delad skärm och kameran är låst på spelaren som är spelare 1. Dessutom är flera karaktärer kraftigt överstyrda, räcker med en snudd på kontrollen och karaktären är på andra sidan kartan och vissa har till och med möjligheter att fortsätta att attackera i oändlighet.

Online fungerar tekniskt bra, men med tanke på det stora antalet problem under striderna ser jag personligen inte att det kommer vara ett spel som tar sig till E-sport scenen. Grundspelet är helt enkelt inte bra eller varierande nog och vissa karaktärer är inte roliga att spela med. De riktiga Deadly Sins-fansen kommer säkert att njuta av äventyrsläget men njuta lite mindre av duelläget. Särskilt på grund av den lilla del av historien som hintar om vad som händer i nästa säsong av serien. Folk som är på jakt efter en ny arenabrawler får gott fortsätta leta.

album

The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia

5