• Utvecklare: Arc System Works
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: 1-3 Offline | 2-3 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2018-01-26

Jag hoppades, jag ville verkligen se Dragon Ball FighterZ lyckas som både fightingspel och E-sport titel. Personligen känner jag att alla förhoppningarna infriats efter mina timmar spenderade med Goku, Gohan, Piccalo och alla de andra färgstarka karaktärerna från Akira Toriyama skapelse Dragon Ball.

Dragon Ball FighterZ är snyggt, så otroligt snyggt. Stilrent och känns som att du spelar ett avsnitt från serien. Det går undan och jag har inte upplevt något som helst lagg i spelets 60fps.

Dragon Ball fighterZ inte är invecklat

Det känns förbannad roligt att spela alla olika karaktärer som spelet bjuder på, de går även att låsa upp flera genom utmaningar som kanske inte är de allra lättaste för de som inte är superbra på fightingspel men troligen lätt som en plätt för experter, men övning ger färdighet heter det ju.

Spelet känns i alla fall för mig väldigt lättspelat, kontrollerna innefattar light, medium och heavy attack. Resten lär du dig under spelets gång. Där andra titlar känns ganska invecklade för att lära sig diverse olika häftiga kombos är Dragon Ball FighterZ lite mer förlåtande, visst går det att fördjupa sig men det känns ändå belönande vid varje knapptryck. När du med ett knapptryck aktiverar”Dragon Rush” påbörjas ett kombo som sedan går att bygga vidare på väldigt enkelt.

de engelska rösterna däremot är riktigt bra medan de japanska är förbannat bra

Många saker känns väldigt smart gjorda, ska du exempelvis träna så slipper du gå tillbaka till karaktärsmenyn där du ska välja karaktär. Istället ändrar du snabbt i menyn spelet laddar i fem till tio sekunder och du är igång igen. Spelet flyter därmed på i en jämn och bra takt utan onödiga stopp.

Nu kanske du tänker att Dragon Ball fighterZ inte är invecklat. Jag menar helt enkelt att alla kan spela det men som med mycket annat kräver det kärlek, tid och engagemang för att bli riktigt bra på det. Efter att ha tillbringat cirka 30 timmar med spelet känner jag mig relativt duktig men vi vet alla att spela online mot andra är en helt annan femma.

Varför inte dra ihop fem andra polare hemma och göra upp vem som är bäst?

Du spelar som tre karaktärer där en slåss åt gången. Dessa går att skifta i mellan genom att trycka på en av två knappar. skulle en besegras så går det givetvis inte at använda denne under dåvarande fight. Eftersom tre är det magiska numret innebär detta även att du kan spela tillsammans med två andra vänner eller varför inte dra ihop fem andra polare hemma och göra upp vem som är bäst?

Bortsett från sedvanliga kombos går det även att göra diverse specialattacker precis som i alla andra fightingspel där ute idag. Eldbollar och blå strålar fyller skärmen men det laggar aldrig och det är alltid stilrent. En ultra attack gör du genom att dra från nedåt till bakåt följt av en av två knappar, den ena tar upp en supermätare medan den ultrasuperduper attacken (påhittat) tar upp hela tre supermätare. Dragon Ball FighterZ håller ett mycket bra tempo i allt från att lära dig spelets grunder till att bli bättre med just din favoritkaraktär.

På kartorna finns även träningspunkter där du går upp i nivå

När det gäller den story spelet faktiskt har är denna uppbyggd på ett roligt sätt. Du tar dig runt med Goku på en karta och har x antal drag att ta dig vidare på, använder du upp alla utan att ta ned bossen är det Game over. Besegras alla dina tre karaktärer blir det slutspelat för din del. På kartorna finns även träningspunkter där du går upp i nivå med de karaktärer du spelar med och låst upp, förutom det finner du även så kallade ”Rescue Missions” där du räddar en karaktär och därmed lägger till den till som en av tre spelbara karaktärer.

När du spelat ett tag får du belöningar som kallas Zeni. Zeni använder du för att köpa nya färger, emotes,mini karaktärer m.m. Skulle du få dubbelt av någon pryl konverteras detta till ett Z mynt och dessa garanterar dig ett föremål du inte har. Detta görs från Shoppen som finns i mini världen du går runt i och väljer olika aktiviteter på. Här finns förutom shoppen ett replay stånd där du kan titta på andras matcher eller någon av dina egna som du spelat in, ett spelläge för offline spelande, Storyläget, övningsläget samt Arkadläget.

Dragon Ball FighterZ är ett fightingspel som passar de flesta nybörjare som proffs

Det finns 12 stycken olika banor att slåss på och en uppsjö musik som är helt ok men kanske inte det bästa jag hört. De engelska rösterna däremot är riktigt bra medan de japanska är förbannat bra. Jag tror till och med att det är original gänget som gör rösterna till alla karaktärerna. En personlig åsikt från mig är även att antingen läsa mangan eller se på animen (trots 200 plus avsnitt) då det underlättar att förstå karaktärerna lite mer än om du inte gjort det, men det är inget måste

Dragon Ball fenomenet är här för att stanna och i den senaste installationen fighting bevisar både Arc System Works och Bandia Namco att de hanterar licensen med både kärlek och respekt mot både anime fans och fighting fans världen över! Dragon Ball FighterZ är ett fightingspel som passar de flesta nybörjare som proffs och vi ser fram emot och hoppas se det i nästa EVO och på en E-sportscen nära dig!

Dragon Ball FighterZ

8

8/10