• Utvecklare: Visual Concepts
  • Utgivare: 2K Sports
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-10 Online
  • Släpps: 2017-10-16

Snöra åt de svindyra nikeskorna, dra en sista klunk av energidrickan och önska lagkompisarna lycka till innan det är dags att bege sig in i arenan och möta publikens jubel. Boston Celtics mot Chigaco Bulls, Kadeem Allen mot Denzel Valentine. Det är dags att dra igång säsongens första basketmatch för mig och nerverna hänger mer utanpå än innanför kroppen.

För första gången i min långa spelkarriär har jag återvänt till en spelserie som jag inte har en minsta förkunskap inom, för bara två år sedan recenserades NBA 2k16 och återigen kliver jag in på de stora arenorna inom basketvärlden men har varken koll på spelare, lag eller arenor. Jag minns däremot stora spelare så som Michael Jordan och Shaquille O’Neal främst för att de varit en del av det absoluta toppskiktet inom basket sen tar min kunskap stop.

Jag börjar fundera vart gränsen gör för hur snyggt ett spel kan bli

För två år sedan blev jag oerhört imponerad över hur långt man har kommit inom vad fysikmotorn och animationerna kan erbjuda spelaren och hur “nära verkligehten” Visual Concept som utvecklarna hade kommit. Ser man till NBA 2k18 har det uppgraderas ännu mer och jag börjar fundera vart gränsen gör för hur snyggt ett spel kan bli innan det istället blir ointressant och hur det påverkar själva spelupplevelsen eller begränsar kontrollerna. Jag tänker högt, tänk om vi inom några år styr tröga och tunga spelare med en ordentlig fysikmotor som faktiskt påminner om hur det skulle kännas eller se ut i verkligheten. Idag är jag två år visare och kan med god förmåga faktiskt säga att fysikmotorn gör sitt fantastiska jobb men det känns fortfarande som att det är animerade datorspelare jag styr och inte verkliga spelare.

Matcherna går sjukt snabbt och är uppdelade i fyra perioder om 12 minuter. Till skillnad ifrån andra sportspel som jag har spelat (Fotboll, Hockey, Handboll, Tennis) så märker jag rätt snabbt en stor skillnad när det kommer hur utförandet av matcherna och spelarna gentemot varandra, skiljer sig inom basketen. Här gäller det att vara säker på hur grundspelet Basket fungerar och vad som händer vid kroppskontakt. Här handlar det mer om att rätt spelare ska stå på rätt plats vid rätt tillfälle för att det ska kunna förändra matchens utgång. Det jag försöker förmedla är att om motståndarens bäste tre-poängs-skytt ställer sig för att motta skott mot din korg behöver du ha en spelare som vid rätt tidpunkt kan hoppa och bryta skottet utan någon som helst kroppskontakt. De omkring 120 matcherna som jag har spelat i NBA 2K18 slutar ofta med en uddapoängs vinst, 87-88, 99-100 eller liknande och det främst för att matcherna blir sjukt jämna.

Antingen kan jag bygga min karaktär helt från grunden med olika reglage eller använda möjligheten att skanna in en bild

My Career som är ett nygammalt spelläge i årets upplaga låter mig skapa en helt egen karaktär vars huvudsakliga mål är att prestera på diverse planer och inom mindre kända lag för att nå målet att få spela i NBA som anses vara världens bästa basketliga. Antingen kan jag bygga min karaktär helt från grunden med olika reglage eller använda möjligheten att skanna in en bild på mitt eget ansikte som blivit lite av ett signum i dagens sportspel. Ett mycket välkommet segment i karriärs-läget är möjligheten att kunna springa runt i en öppen men låst värld där jag kan ta mig runt och utmana andra spelare över nätet i realtid eller helt enkelt delta i mindre utmaningar på träningsanläggningen. Efter varje match, utmaning eller avklarat uppdrag erhåller jag erfarenhetspoäng för att kunna förbättra den egna karaktären.

Rent spelmässigt är NBA 2K18 ett fulländat basketspel för det är ett riktigt välpolerat sådant. Skiftningarna går snabbt mellan anfall och försvar där den artificiella intelligensen förbättrats markant och jag känner mig inte längre maktlös, ensam och ständigt i behov att kontrollera mina medspelare. Det som jag fortfarande känner är svårt eller bara inte lärt mig är hur och när jag ska försöka slå in en hand och försöka ta bollen av motståndaren eller blockera ett inkommande skott, som jag nämnde tidigare slutar alla mina matcher ofta med ett eller två poängs skillnad vilket inte riktigt reflekterar hur matcherna i verkligheten kan se ut.

Här handlar det mer om att rätt spelare ska stå på rätt plats vid rätt tillfälle

Matcherna är fortfarande det som är absolut bäst med spelet. Hela atmosfären och inramningen görs på ett väldigt proffsigt sätt och ibland kan jag sitta och slukas in så pass mycket för det faktiskt känns som en match som sänds på TV. Men det jag i skrivande stund kunde önskat mig ett större arbete inom är det just My Career-läget som nu känns väldigt tillrufsat och ofärdigt. Här ska spelets berättelse drivas framåt men det görs med otroligt tråkiga mellansekvenser och lågt tempo. I övrigt levererar Visual Concept återigen ett grymt basketspel men tyvärr läggs nog spelet på hyllan ett tag framöver på grund av att mitt personliga intresse för sporten är väldigt låg.

NBA 2K18

NBA 2K18
8