• Utvecklare: Traveller’s Tales
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre: Action | Äventyr
  • Antal spelare: 1-4 Offline
  • Finns till: Nintendo Switch | PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-11-14

Superhjältar som legogubbar, absolut. Möjligheten att byta mellan olika superhjältar, sure thing. Att spela som superhjälte som legogubbe tillsammans med en exalterad fyraåring är ta mig tusan priceless. Vi får återigen stifta bekantskap med olika karaktärer ifrån Marvel-universumets olika tidsepoker. Med två helt nya funktioner som inte tidigare funnits i spelserien som nu når sin tredje installation i lego-inspirerade marvelspel. Traveller’s Tale som utvecklat alla tidigare 19 legospel kan nu även lägga till ytterligare en milstolpe med sitt 20:e och kanske mest genomtänkta lego spel.

Med de omkring 200 karaktärerna ifrån Marvel-universumet känns det som att vi kommer ha ett par sessioner framför oss

När vi återigen kastas in i Traveller’s Tale underbara atmosfär och barnasinnet triggar igång med tanke på att allt i spelet är gjort av just lego så är det svårt att förundras. Första banan stiftar vi bekantskap med ett helt gäng nya karaktärer, däribland Groot som återfinns i Guardians of the Galaxy-filmerna och som i det här spelet antar en roll som en söt liten träskulptur som vid provocering växer sig stor och stark. Första gången som Groot växte sig stor och stark, som ett riktigt trämonster blev både jag och min lilla grabb som precis fyllt fyra år helt till oss och mer eller mindre skrek till TVn: ”Wooooow”. Det här var dock bara startskottet för vad vi skulle få uppleva.

Berättelsen i Lego Marvel Super heroes 2 utspelar sig strax efter där föregångaren tog stop och Marvel-hjältarna ska nu sätta stopp för Kang the Conqueror där fighterna inte bara sker rakt upp och ned på olika banor utan möjligheten att vrida tillbaka tiden eller förflytta sig i tiden på olika sätt gör att själva speldesignen blir väldigt annorlunda och nyskapande. Nu får aldrig vi själva möjligheten att resa i tiden, men att få röra sig i ett urgammalt Egypten eller framtida New York är en väldigt intressant twist på det hela och det är inte bara jag som tycker det är häftigt. Att kunna rubba en hel värld eller syn för en fyraåring som kan i princip allt om Spider-man, där självaste Spider-man hasar sig fram i ett sandigt och urgammalt land oförmögen till att svinga sig från struktur till struktur är rätt så intressant.

Första banan stiftar vi bekantskap med ett helt gäng nya karaktärer, däribland Groot

Vid det här laget har ni förstått att min son hjälpt till att spela Lego Marvel Super Heroes 2 och blev innan lanseringen av det här spelet introducerad till just Lego-spelen. De är färgglada och enkla på så sätt att ett litet barn skulle kunna klara av dig vid rätt förutsättningar. Jag menar dock inte att det bara riktar sig till småttingarna för jag har inga som helst problem med att bli uppslukad i en så fantastisk atmosfär och ”Igenkännings-faktor” som alla Lego-spelen givit mig genom åren. Efter varje session får jag sådant sug efter att springa iväg till affären och köpa ett paket lego och bara bygga vilket måste vara positivt för spelet tycker jag. När det kommer till själva spelet så finns det egentligen inte så mycket som sticker ut ifrån de tidigare spelen. Det är fortfarande ett upplägg där berättelsen tar spelaren framåt genom olika banor där varje bana på något vis avslutas med en stor eller liten boss och blandat med animerade mellansekvenser kommer vi ständigt röra oss mot ett slut där Kang the Conqueror står som hinder. Mitt i allt finns det möjligheten att röra sig runt i ett ”Free Roam”-läge, det vill säga att vi kan röra oss fritt i en stor stad påverkad av berättelsen där vi kan utföra mindre uppdrag eller samla på oss av diverse saker, exempelvis guldblock. Det finns massor att göra oavsett om du väljer att spela genom olika banor eller springa runt fritt i staden.

Nytt för den här gången däremot är möjligheten att delta i ett flerspelarläge, dock låst till soffkompisarna och inte över nätet. I det här läget som låter hela fyra spelare köra mot varandra går det att antingen spela ett läge där spelarna ska försöka få tag på speciella stenar. De här stenarna springer du sedan runt med och försöker undvika de andra spelarna och för varje sekund som går, erhåller du poäng. Det andra läget handlar det om att samla på sig färgade block och slänga ned dem i en låda och på så sätt erhålla poäng. Till skillnad från majoriteten av andra multiplayer-spel så finns det ingen som helst balans i det här läget utan varje hjälte kan använda sina superkrafter utan några som helst restriktioner.

Berättelsen tar spelaren framåt genom olika banor där varje bana på något vis avslutas med en stor eller liten boss

Ett Lego-spel i ny förpackning, det är ungefär så Lego Marvel Super Heroes 2 känns. Nyheterna är på tok för få däremot är flerspelarläget ett intressant inslag, synd bara att det år 2017 fortfarande inte går att spela över nätet. Med de omkring 200 karaktärerna ifrån Marvel-universumet känns det som att vi kommer ha ett par sessioner framför oss för att samla på oss dom allihopa. Men en sak er säker, så länge motivationen och intresset finns ifrån lillgrabben kommer Lego Marvel Super Heroes 2 rulla varmt i våran konsol ett bra tag framöver.

Lego Marvel Super Heroes 2

7

7/10