• Utvecklare: Aquaplus
  • Utgivare: Atlus
  • Genre: Taktik -Rollspel | Visuell Roman
  • Finns till: PS VITA | PlayStation 4
  • Släpps: 2017-10-24

Vågen av spel baserade på filmer börjar nå ett slut och istället har spelmarknaden börjat lägga mer och mer fokus på de stora anime-serier som vuxit sig till ett stort varumärke i öst och gör om dem till visuella noveller och rollspel i väst. Utawararumono: Mask of Deception bjuder både fansen av serien och nya spelare på en ofantligt häftig resa genom färgstarka karaktärer och engagerande miljöer.

Som spelare antar vi rollen som Haku, mannen som även kallas “The False Face” då han i spelets animeserie bär en metalmask som inte går att avlägsna. I Mask of Deception har man dock valt att inte följa huvudspåret i animeserien utan kör på ett eget sidospår. Haku vaknar upp, helt ovetandes vad som hänt, högt ovanför molnen uppe på ett berg och kort därefter möts han av en gigantisk kräfta som jagar honom nedför berget och in i mörkret av en tom grotta. Strax därefter stöter han på en av spelets karaktärer som syns minst lika mycket som Haku, nämligen kvinnan som till hälften är en katt och hälften människa, Kuon.

Personligen tycker jag att det är karaktärerna som gör hela spelet

Mask of Deception bjuder mig som spelare på en hisnande resa genom en fantastisk värld där spelet bygger på ett grundkoncept utifrån strategiska strider, mängder av dialoger och historia samt en ensemble av färgstarka karaktärer. Personligen tycker jag att det är karaktärerna som gör hela spelet och de få, men ack så strategiska striderna, för berättelsen framåt i ett lagom starkt tempo. Jag får ständigt känslan av att jag befinner mig i en typ av interaktiv anime. Redan från start sitter jag fastklistrad i ett äventyr som för mig har pågått i över 25 timmar.

Vad exakt det är som gör att jag fastnar är fortfarande väldigt oklart för jag har inte för en endaste sekund fått springa runt med min karaktär utan berättelsen förs framåt genom dialoger mellan karaktärer prydda med en japansk röst, känslorna känns genom skärmen och energin och intresset för kommande strid byggs ständigt upp. Striderna med fiender påminner en hel del om strategiska rollspel så som Advance Wars, Final Fantasy Tactics och Valkyrie Chronicles. Inför varje strid pågår en taktisk omgång där jag kan välja upp till 9 olika karaktärer som får följa med mig in i bataljen. Karaktärerna i sig låses upp allt eftersom att jag tar mig längre in i berättelsen där varje karaktär har unika egenskaper. Det kan handla om egenskaper som förvirrar fienderna, ökar de egna karaktärernas förmåga att dela ut skada, ta emot skada eller helt enkelt undvika att bli skadade. Det finns en stor möjlighet att skräddarsy de olika karaktärerna med hjälp av “Codex”-böcker och magiska “scrolls” som erhålls som belöning efter besegrade bossar.

Spelet nischar sig en del till just de inbitna fansen av animeserien eller dess universum

Jag har tidigare aldrig varit med om ett spel som utvecklats på ett sådant smart sätt som Utawararumono: Mask of Deception. Det är till viss del helt upp till spelaren hur berättelsen ska tas emot. Om du, precis som jag, tidigare sett på animeserien som lanserades första gången 2006 kan det vara trevligt att ta del av all matnyttig och intressant karaktärsbeskrivning och berättelse. Berättelsen i sig finns även ute i manga-form. Är du däremot ute efter att ta dig an spelet som det strategiska rollspel det faktiskt är och har stenkoll på berättelsen redan, så går det att helt skippa berättelsen och bara besegra fiender och bossar med huvudmålet att uppgradera dina karaktärer och hitta all den gömda utrustningen och föremålen som de gömmer. Det här bidrar dock till att spelet nischar sig en del till just de inbitna fansen av animeserien eller dess universum.

De få men ack så strategiska striderna för berättelsen framåt

Målet med att göra ett sådant här spel, tror jag, är att bjuda in väst-världen till den något komplexa och intressanta animevärld som Utawararumono består av, att det ska ge mersmak till att vilja titta på serien. Det går inte att börja spela detta spel om du inte är det minsta intresserad av anime eller visuella noveller. Spelet kan upplevas som långsamt då det återigen drivs framåt av textdialoger med tillagda japanska röster. Musiken är precis så majestätisk som den behöver vara för att lägga till ytterligare en dimension till berättandet och känslorna som spelet försöker förmedla.

Utawarerumono: Mask of Deception

Utawarerumono: Mask of Deception
7