• Utvecklare: Image & Form
  • Utgivare: Image & Form
  • Genre: Plattform | Action-Äventyr
  • Släpps: 2017-09-27

Image & Form är tillbaka med en direkt uppföljare till sitt succé-spel Steamworld Dig. Den här gången tar vi oss an rollen som Dorothy som spelade in rollen som guide och assistent till Rusty i det första spelet. Dorothy är minst lika badass och behöver den här gången ta hjälp av sitt och alla gruvarbetares främsta vapen, nämligen en hacka. Spelets handling tar vid direkt efter där det första spelet avslutas i en cliffhanger. Rusty försvinner och Dorothy, som vi nu får ta oss an rollen som, går sönder totalt och beslutar sig  snabbt att flytta sitt bo till den lilla staden “El Machino”. Väl på plats börjar sökandet efter Rusty och vilken plats är bättre att leta på efter en gruvarbetare än nere i gruvan? El Machinos borgmästare räcker över en bronshacka till mig som jag snabbt bemästrar och tar mig djupt ned i avgrunden.

El Machinos borgmästare räcker över en bronshacka till mig som jag snabbt bemästrar och tar mig djupt ned i avgrunden.

Det är svårt för mig att inte falla i en djup förälskelse för Steamworld Dig 2. Huvudkaraktären Dorothy är lagom badass men ändå på tårna och redo för att skicka one-liners genom rutan eller gentemot Fan som är en spöklik liten figur som agerar guide för dig. Samtidigt finns det, likt Metroid-spelen, mängder av gömda områden som kräver vissa av spelets uppgraderingar på hackan eller speciella verktyg för att låsa upp och på så sätt behöver jag ibland återbesöka områden jag redan befunnit mig i för att samla på mig det där extra kugghjulet eller gömda skatter som jag missat.

Kugghjul används för att uppgradera Dorothys stora arsenal av verktyg för att ta sig från ytan och långt ned i gruvans botten. Hackan som vi börjar med går att uppgradera så att det sprutar lava ifrån den och smälter mer eller mindre stenar som står i din väg eller större ryggsäck för att bära med sig mer av de ädla mineralerna som gruvan innehåller och som säljs för att bra pris i El Machino. Till en början så är det bara du med en hacka och tre hjärtan som representerar din livsmätare i jakten efter Rusty och rädda staden El Machino men i slutet känns det hela lite som ett annorlunda spel med både granatkastare och jetpack på ryggen.

Musiken väver in sig lätt i spelets annars färgfyllda atmosfär och hjälper till att skapa en mysig atmosfär

Berättelsen är väldigt simpel vilket jag tycker känns bra, det gör att Steamworld Dig 2 blir ett perfekt Pick-up-and-play spel samtidigt som jag nästan inte vill avsluta min spelsession utan likt barnfiguren Alfons säger jag för mig själv; “Jag ska bara ta en till mineral, jag ska bara leta rätt på det där näst sista kugghjulet”. Musiken väver in sig lätt i spelets annars färgfyllda atmosfär och hjälper till att skapa en mysig atmosfär samtidigt som allvaret ständigt hänger över mig och jakten på både mineraler och Rusty är intressant.

Första gången jag spelade igenom spelet och njöt av eftertexterna blev jag betygsatt utifrån hur det gick för mig. Genomspelningen tog omkring 9 timmar, 21 deaths och ungefär 60% av alla skatter återfunna. Hela skärmen lös som ett stort fett hån rätt i ansiktet på mig och några snabba knapptryckningar på kontrollen så hade jag startat en ny genomspelning för den här gången skulle jag varken famla mot en säker död eller missa några skatter. Hållbarheten i Steamworld Dig 2 är relativt låg med tanke på att ingenting förändras vid en andra genomkörare och att skillnaden mellan svårighetsgraderna Easy och Normal är näst intill obefintlig vilket även gör att motivationen för en till spelning känns låg. Nu vill jag ju visserligen få tag på alla troféer i spelet för som ni vet är jag en “Completionist” men spelet har ett stort underhållningsvärde för de som gillar 2D-plattformers.

En underbar nostalgisk tripp och jag tänker oavkortat på både Metroid- och Castlevania-spelen

Image & Form har skapat fyra olika spel i Steamworld-serien och Steamworld dig 2 som tar vi direkt där föregångaren avslutades bjuder in till en underbar nostalgisk tripp och jag tänker oavkortat på både Metroid- och Castlevania-spelen. Atmosfären är rena magi och Dorothy känns som en relativt fräsch karaktär dock utan något större djup. Jag hade önskat att det fanns någon typ av level-editor för tänk vad det här spelet eller hela spelserien hade lyfts om möjligheten fanns att spela med kompisar eller skapa olika typer av utmanande banor för andra att ta sig igenom.

Steamworld Dig 2

Steamworld Dig 2
9