• Utvecklare: PES Productions
  • Utgivare: Konami
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-22 Online
  • Släpps: 2017-09-15

Fotbollssäsongen är återigen igång och både lördagar och söndagar framöver dedikeras till fotbollsspelande och fotbollstittande till slutet av säsongen. Frågan som alltid ställts såhär på hösten och inför kommande vinter är vilket av de två stora fotbollsspelen som jag ska spendera mest tid med, FIFA eller PES. I år kommer jag troligen tillbringa min tid med PES.

Varje år på hösten kommer de två grupperna av TV-spelare att dividera om vilket fotbollsspel som är bäst. Jag som arbetar på skola blir dessutom ofrivilligt indragen i den här diskussionen, då jag spenderar majoriteten av mina arbetstimmar i en idrottshall med ungdomar som gillar och idrotta och framför allt spela bollsporter (Fotboll främst). FIFA, PES, FIFA eller PES?! I år hamnar det självklara valet för mig på PES 2018 och det är på grund av en viktig egenskap; PES 2018 känns som ett fotbollsspel mer i år än någonsin tidigare och både känslan och atmosfären krossar enligt mig sitt motstånd. Så hur bra är egentligen denna installations årgång?

Atmosfären som skapas i Nou Camp där möten med Barcelona FC är inget att skämta om

I år har PES Productions inte legat på latsidan och bjuder in oss till en gudomligt välskapt och välbehövlig genomkörare i fotboll. Atmosfären som skapas i Nou Camp där möten med Barcelona FC är inget att skämta om. Bara att sitta inför matchen och kika i spelargången, gräsmattan, arenan och alla människor som är på plats är som att se det på TV. Känslan av att delta i matcher som fotbollssupporter är magisk och förhöjer spelupplevelsen enormt. Nu vill jag inte bara göra mål i mötet med mina motståndare för att vinna matchen och gå vidare till nästa, utan för att göra publiken glad. Glädjen hos spelarna sprider sig rakt igenom rutan och jag blir istället väldigt glad för varje mål jag gör och än mer förbannad för varje gång motståndaren gör likadant. Ett av spelseriens absolut största nackdelar enligt mig är oförmågan att knyta till sig flera spelarlicenser eller licenser för att få använda klubblagsnamn och liknande. Att spela med Man Red istället för Manchester United eller London FC istället för Chealsea känns väldigt förlegat år 2017 men det är min personliga åsikt. Det blir inte riktigt samma sak att springa in med ett lag vars namn inte direkt representerar mitt favoritlag eller där spelare som Edison Cavani (Forward i Paris-Saint Germain) istället heter José Sarasate, det blir bara helt fel och svårt att leva sig in i rollen som en stjärnspelare eller sitt favoritlag.

Känslan av att delta i matchen som fotbollssupporter är magisk och förhöjer spelupplevelsen enormt

Det som däremot gör PES 2018 till en både framtids och nutida favorit i fotbollsgenren för mig och som gör att jag helt föll pladask för årets upplaga är sättet PES Productions hanterar fotbollsspelarna och ger mig den stora friheten i hur mina spelare ska röra och föra sig på fotbollsplanen. Kontrollerna är till en början väldigt komplexa att lära sig om du som jag sedan tidigare är van att spela FIFA-spelen, men här besitter du full kontroll från start och kan med en enkel rörelse på styrspaken välja att täcka bollen från motståndaren, utföra både enkla och svåra dribblingar eller placera bollen i det högra krysset. Det krävs en ofantlig mängd träning för att bli riktigt duktig och för rörelserna samt funktionerna att sätta sig i bakhuvudet likt en rabona (typ av inlägg) i FIFA. Men att möjligheten finns där för mig att själv välja på vilket sätt jag vill föra min spelare och hur den ska förhålla sig till bollen.

Nytt för årets version är även möjligheten till det förbättrade onlineläget där jag tillsammans med en eller två kompisar (2v2, 3v3) kan samarbeta i en match och styra spelarna tillsammans mot en vinst. Här finns nu även möjlighet att kunna spela två stycken i samma soffa och tillsammans möta två andra över nätet vilket tidigare inte var fallet utan då skedde allt över nätet och den där mysiga soffkontakten med kompisen var som bortblåst. Eller varför inte ta sig an rollen som spelande manager i ”Master League”-läget i jakten på oändlig framgång och att föra sitt lag till ära och berömmelse.

Motståndarna bjuder upp till dans och jag försöker anpassa mina danssteg efter spelets takt

Visst finns det, likt alla andra spel, områden som även PES kan utveckla. Animationerna och utseendet på licensierade spelare är fortfarande en oslipad diamant och framför allt om vi som spelar spelet börjar jämföra med andra spel eller de verkliga ansiktena spelarna har, men vilken tur då att det fortfarande handlar om virtuell underhållning. Det är fortfarande många andra plan som PES verkligen levererar på och jag kan anta utmaningen att lära mig ett nytt fotbollsspel om det ska vara på det här viset. Motståndarna bjuder upp till dans och jag försöker anpassa mina danssteg efter spelets takt men till en början är det här något som känns nästan omöjligt. Tills vidare så kommer jag njuta av att få styra mina spelare på precis det sätt jag vill och tänker fortsätta argumentera mot FIFA-spelarna mest bara för att jag kan, jag själv blir kluven!

Pro Evolution Soccer 2018

8

8/10