• Utvecklare: Nihon Falcom
  • Utgivare: NIS America
  • Genre: Action-Rollspel
  • Finns till: PS VITA | PlayStation 4 | Windows
  • Släpps: 2017-10-15

Det har återigen blivit dags att anta rollen som den outtröttlige äventyraren Adol som började sina äventyr så tidigt som 1987. Den här gången får resan ett abrupt slut när äventyrsskeppet han befinner sig på, The Lombardia, kraschar och Adol vaknar upp på en förtrollad strand tillhörande Seiren Island och det verkar som att det finns två parallella världar eller tidsepoker som är det stora mysteriet till kraschen.

Vid en första anblick så måste jag få referera Ys VIII: Lacrimosa of Dana som ett typiskt japanskt actionrollspel. Huvudkaraktären Adol Christin är som hämtad ifrån närmsta manga eller anime med sitt stripigt och perfekta knallröda hår och det typiska ovala håret. Det här är återkommande för alla karaktärer i spelet som däremot tar sig in i hjärtat på mig och jag skapar mig snabbt en mental bild som sparas någonstans långt in i hjärnan för framtiden.

Adol Christin är som hämtad ifrån närmsta manga eller anime

Adol Christin har varit en hjälte i flera år, han skapades som sagt 1987 och då till dåtidens PC. Själv kom jag i kontakt med Ys-serien 2003 då Ys VI: The Ark of Napishtim lanserades till Playstation. Sedan dess har jag följt serien och spelat alla spelen på ren rutin fram tills nu. I Lacrimosa of Dana är det något som händer med spelserien som får mig att slukas helt totalt och blir förälskad i karaktärerna, miljöerna och Adol som äventyrare.

Lacrimosa of Dana spelas utifrån ett tredje persons perspektiv-perspektiv där du styr en grupp om tre karaktärer åt gången. En del hjältar hoppar in och ur din konstellation allt eftersom att berättelsen tar oss framåt. Var och en av karaktärerna har både för och nackdelar som spelaren hela tiden måste ta hänsyn till och det är en snabb manövrering i en meny som krävs för att byta ut en karaktär för en annan. Låt säga att jag behöver slåss mot en gigantisk skorpion som har ett hårt skal som skyddar dess yttre, då behöver jag plocka fram Dogi, en hjälte med blått hår och ett stort ankare som vapen. Hans korta uppgift blir att slå sönder skyddet på skorpionen samtidigt som Adol snabbt hugger sönder skorpionen med sitt svärd.

Varje gång du utforskar ett område till hundra procent erhåller du olika belöningar

Rollspelssegmentet känns engagerande på något vis och jag spenderar ibland ett 20-talet minuter på olika platser för att levla upp mitt team eller jaga rätt på den där väldigt sällsynta guldhornet ifrån en stor T-rex-liknande ödlefiende, som helt slumpmässigt kan släppa efter varje batalj. Det blir ett litet uppdrag i allt jag gör och belöningen slutar ofta med att jag erhåller erfarenhet som låser upp nya egenskaper hos mina hjältar, viktiga föremål som krävs för att låsa upp den där gömda skattkistan i ett dungeon eller bara möjligheten att träffa en ny karaktär med ett nytt uppdrag och ännu bättre belöningar.

Miljöerna är magiska och för första gången kan jag känna att jag blir helt hänförd över hur fantastiskt lite det egentligen krävs för att jag som personligen inte är helt fast vid att spel ska vara grafiskt överlägsna. Till en början springer vi omkring på en till synes öde ö fram tills det att vi träffar på ytterligare en överlevande ifrån vår kapsejsade båt. Allt eftersom att uppdrag slutförs och fler av besättningen räddas börjar vi tillsammans bygga upp ett läger närmare stranden. Återigen finns det en viss charm i att springa runt och samla på sig 40 träbitar för att kunna bygga ett nytt kök till kocken som i sin tur låser upp nya föremål för mig att använda mig av i äventyret. Eller varför inte bygga nya verktyg för smeden som i sin tur kan uppgradera våra vapen. Alltid finns det något att göra och hela tiden belönas jag väl vilket gör att även det minsta lilla uppdraget som att exempelvis samla på sig 5 olika smaragder utsprida på stranden är engagerande.

fienderna som mer eller mindre står i vägen kräver ingen större tankeprocess att ta sig förbi

Enda sedan jag började spela TV-spel back in the days har jag förknippat rollspels-genren med taktiska och turn-baserat combat. Mycket av det strategiska och taktiska återfinns här fast i ett väldigt genomarbetat system. Som nämndes tidigare så har varje karaktär sina för och nackdelar och de måste ständigt arbetas in i nästan alla strider. De vanliga fienderna som mer eller mindre står i vägen kräver ingen större tankeprocess att ta sig förbi, men överallt i världen finns de fiender som kräver det där lilla extra av mig och jag kan inte ignorera faktumet att fienden har en stark sköld eller snabb livsåterhämtning, det måste jag ständigt beakta.

Kartan fyller en stor funktion i Lacrimosa of Dana, det är via den som du tar reda på vart du senast befann dig, vart du ska och alla uppdrag är delvis markerade på kartan. Det är även här du kan teleportera omkring till olika campingplatser eller byn som du bygger upp genom spelets gång för att slippa springa de långa transportsträckorna som det annars skulle vara. På varje liten del av kartan kan du se hur det gått för dig, om du hittat alla skattkistor och hur mycket procent du utforskat, även detta är ett litet uppdrag. För varje gång du utforskar ett område till hundra procent erhåller du olika belöningar som ökar på dina karaktärers statistik, mer hälsa eller skada till exempel.

The Lombardia, kraschar och Adol vaknar upp på en förtrollad strand

Ys VIII: Lacrimosa of Dana bjuder med spelaren på en intressant och engagerande story, fantastisk karaktärsdesign både till utseende och bakgrundshistoria men det som gör att jag fortsätter spendera all min lediga tid i spelet är sättet som jag ständigt belönas oavsett storleken på uppdrag och drivet är ständigt överhängande när det kommer till att utforska och försöka hitta de sista skatterna. Det återstår och se när vi får träffa på Adol nästa gång. Nästa år firar Adol 30 år på spelmarknaden och kanske är det då vi återser vår lilla äventyrare.

Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Ys VIII: Lacrimosa of Dana
8