• Utvecklare: EA Vancouver | EA Romania
  • Utgivare: EA Sports
  • Genre: Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-22 Online
  • Släpps: 2017-10-29

Fotbollssäsonger kommer och går likaså bjuds vi spelare och kanske främst fotbollsintresserade in till att spöa polare och andra människor på nätet i Ea’s FIFA. Nytt år, nya möjligheter och återigen ett nytt FIFA-spel.

Det är alltid lika spännande både som fotbollsintresserad och lärare där jag enkelt kan dribbla med kunskaper och erfarenheter i fotbollens universum tillsammans med både kompisar, kollegor och elever. Varumärket FIFA är gigantiskt bland dagens kids har jag märkt och jag förstår absolut varför. Världens alla stjärnor samlade på en och samma plats, enkelheten kring utförandet i hur en fotbollsmatch i spelet fortlöper och möjligheten att med hjälp av ren skicklighet kunna vinna över sina motståndare både på ett taktiskt och strategiskt listigt sätt.

Jag njuter även i år att få spela som mitt favoritlag och klå mina motståndare

Förra året slogs mina till synes stadiga ben undan över hur fantastiskt stor skillnad de små finjusteringarna av fysikmotorn, ultimate team och matchtempot gjorde. I år har några av fotbollsvärldens fixstjärnor bjudits in för att spela in sina signaturmoves, allt för att Christiano Ronaldo ska kännas som just Christiano Ronaldo. Inte nog med det så fungerar faktiskt animationerna och fysikmotorn i symbios med varandra och fotbollsmatcherna har ett naturligt flyt som i sin tur förhindrar irriterande moment så som oväntade laddningstider vid byten eller inkast till exempel.

Ultimate Team är fortfarande det spelläge som engagerar mig mest trots att det implementerades först i FIFA 09. Spelläget går ut på att du som spelare ska ta hand om ett helt eget fotbollslag med hjälp av det klassiska upplägget med samlarkort eller spelkort. Det gäller att ha koll på vilka spelare som går bra ihop med vilka, om kontraktet behöver förlängas eller om egenskaperna på en av spelarna bör förbättras för att han ska passa in i det övriga laget. Korten låses upp genom att du sätter in riktiga pengar och köper små kortpaket där slumpen avgör vilka typer av kort du erhåller, eller så kan du spela matcher och fotbollscuper mot andra spelare på nätet eller mot datorn för att få FUT-coins för att köpa kort för.

Jag skulle ju få Alex Hunter att bli världens bästa fotbollsspelare, inte en avdankad fotbollsprofil i USA

I Fifa 17 introducerades vi till ett karriärläge där vi får följa med Alex Hunter som befinner sig i ungdomens år där ditt jobb är att uppfylla Alex Hunters absolut största dröm nämligen bli en stor fotbollsstjärna. Genom karriärens gång måste spelaren ta en del olika beslut, vissa enklare än andra. Årets upplaga av spelet tar oss genom kapitel två av Alex Hunters karriär. Beroende på de beslut du väljer kommer berättelsen att utspelas på olika sätt. Min agent sa till mig att jag skulle kunna spela i de högsta ligorna och nobbade erbjudande efter erbjudande och slutligen gick planet över till USA och LA Galaxy, det var ju inte direkt något jag någonsin önskat mig. Jag skulle ju få Alex Hunter att bli världens bästa fotbollsspelare, inte en avdankad fotbollsprofil i USA utan minsta möjlighet att vinna de stora kupperna eller mästerskapen. Hur som helst är det här ett spelläge som engagerar och ger hela serien en fräsch och energisk knäpp åt rätt riktning.

I övrigt finns det inte mycket nyheter i FIFA 18 som rättfärdigar att EA ska lansera det som ett helt nytt spel. Jag som spelare köper absolut att det krävs mer än en uppdatering över nätet för att tillämpa animationer och spelsystem på sådant sätt som nu gjorts i FIFA men jag hade önskat det lagts till ännu mer innehåll. Varför inte kasta in delar av det gamla “FIFA Street”-spelet, lite futsal eller varför inte fler olika utmaningar där jag kan utmana mina vänner på rättfärdiga uppdrag om löptid, antal rättpassningar eller liknande. Nu görs allt detta återigen i spelets “Skill Games” där vi erbjuds möjligheten att lära oss och nyttja spelets olika delar såsom passningar, skott, dribblingar och tacklingar.

I år har några av fotbollsvärldens fixstjärnor bjudits in för att spela in sina signaturmoves

FIFA 18 är bättre än sin föregångare trots de fåtal nyheterna. Atmosfären sträcker sig hela vägen ut i mitt vardagsrum och jag njuter även i år att få spela som mitt favoritlag och klå mina motståndare vare sig de befinner sig på andra sidan världen över nätet eller polarna hemma i soffan. Jag önskar däremot att det sker en markant förändring inför nästa år för här tycker jag definitivt att de påstådda nyheterna faller kort och att nya animationer och en del finjusteringar inte rättfärdigar lanseringen av spelet som “ett nytt spel i serien”. Tillbaka till ritbordet EA, ge oss något nytt eller bara mer innehåll så det inte känns som ett gammalt spel paketerat som ett nytt. FIFA 18 är absolut inte dåligt, men jag skulle lika gärna kunnat fortsätta spela FIFA 17.

FIFA 18

FIFA 18
9