• Utvecklare: Clap Hanz | SIE Japan Studio
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre: Golf
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2 Online
  • Finns till: PlayStation 4
  • Släpps: 2017-08-30

Jag klev in på en golfklubb en gång och blev bemött med blickar från alla håll och kanter, hade jag kommit rätt? Svaret är självklart, för i Everybody’s Golf är alla välkomna oavsett hur mycket golf du känner till sen tidigare. Det är något alldeles extra speciellt med sportspel som dyker upp lite då och då än de vi får varje år med få till inga uppdateringar.

Everybody’s Golf kickar igång i en rasande takt  där du skapar en karaktär och kastas rätt ned i din egna golf-hub eller sociala hub med NPC karaktärer till en början. Det är här alla dina val kommer att göras och även den platsen dit du kan bjuda in kompisar att hänga längst stranden eller den något dit-klistrade hamn. På förhand blir jag riktigt uppspelt över vart allt det här kommer sluta och rätt snabbt ser jag att min egna karaktär har en nivå-mätare, golfspel med möjligheten att levla upp. När du är i din egna hub går du även upp i level vilket medför att du får möta proffs golfare i NPC form som ska besegras. Vinst över en av dessa belönas med att du tar dig till nästa golf nivå och det som börjar larvigt lätt blir sedan blodigt allvar. Skulle du uppfylla vissa kriterier som exempelvis 50 st eagles dyker det upp en special motståndare som belönar dig med annat än att avancera en nivå upp

Den spelbara karaktären som skapas i början av spelet går att skapa nästan hur du själv vill

Everbody’s Golf tillhör en spelserien som från början hette Hot Shot Golf och lanserades första gången 1997 till Playstation där premissen är den samma nu som då. Med roliga karaktärer som du själv skapar ska du ut på en autentisk golfrunda mot andra spelare. Begrepp som birdie, eagle, hole-in-one är vardagsmat och som jag även tar med mig in i andra spel för så pass beroende blir jag av det här golfspelet. Den spelbara karaktären som skapas i början av spelet går att skapa nästan hur du själv vill. Med hjälp av olika reglage ändras storleken på näsan, munnen eller placeringen och tjockleken på ögonbrynen. Du kan skapa upp till fem stycken olika karaktärer på samma konto och byta när du själv känner för det eller låta en vän spela med en annan karaktär som hen själv skapat. Det finns nästan inga stopp på vad spelarna kan skapa och redan nu springer det runt roliga och knasiga karaktärer av alla dess slag. Även om de är suspekt lika Nintendos Mii figurer.

Genom den sociala hubben går det att komma åt spelets olika spellägen. Klassiska golfmatcher på 3-18 hål, Turf Wars där du i lag med andra spelare tävlar på varje hål om vilka som går vinnande därifrån tillsammans eller det som jag hittills spenderat mest tid i det öppna spelläget. I hubben kan jag helt fritt springa runt på olika banor och välja olika hål att spela på, socialisera med andra spelare genom enkla emotes eller tangentbord samt köra runt med min golfbil vilket är riktigt underhållande. Damer och herrar, att fritt kunna springa runt, visa upp den gudomligt stiliga karaktären jag har skapat eller köra runt i en golfbil och samla på mig pengar eller fiska i den lokala sjön, länge har jag bara kunnat drömma om detta i ett golfspel, faktiskt. Varje gång jag spelat eller tittat på golf har jag tänkt tanken att “Hmm, undrar vilka grejor man kan hitta i sjön” eller bara velat springa runt på greenen och störa andra som står och ska putta, sådan är jag.

I hubben kan jag helt fritt springa runt på olika banor.

Hur som helst så finns det väldigt mycket som lockar med att stå och öva de olika banorna innan du beger dig ut och spelar på nätet mot andra. För det första så erhåller du erfarenhetspoäng och låser upp nya egenskaper till dina golfklubbor, kanske till och med hittar nya klubbor. Beroende på hur duktig du är på att slå långt kommer golfklubborna bli starkare och kunna slå längre, eller varför inte börja skruva slagen så du enklare kan slå slag som skruvar sig runt träden. Allt det här spelar faktiskt roll när du väl tar dig ut i den vida världen och möter andra spelare då dina egna klubborna går att använda där. Jag har hittills stött på massa spelare som är 25+ nivåer högre än mig och slår ett slag direkt till hålet medan det krävs kanske 3 slag i bästa fall ifrån mig att ta mig i närheten av hålet. Så att spela mot andra på nätet krävs dedikation och många speltimmar.

Pengar som erhålls i spelet genom att antingen klara av turneringar offline/online eller hitta gömda pengar i det öppna spellägets golfbanor. Dessa används i sin tur till att köpa olika accessoarer till din karaktär eller olika golfbollarna du använder dig av där vi bland annat hittar bollar som gör sig bra i sandbunker, snurrandes m.m. Självklart går det att köpa spelets pengar för riktiga pengar om du inte känner för att faktiskt spela spelet och låsa upp sakerna. En hel del saker låses även upp allt eftersom att du når de högre nivåerna. I Everybody’s Golf finns det två olika typer av nivåer. En nivå som mer eller mindre representerar hur mycket du spelar och hur långt du kommit i de lokala tävlingarna ifrån din sociala hub, medan den andra nivån som är lite mer intressant när du väl tar ditt spelande ut på nätet och hur bra eller dåligt du har presterat där. Båda nivåerna kommer inom sin tid att låsa upp nya accessoarer och golfbollar du kan använda dig av.

Jag nöjer mig med att skrika “FORE!” i soffan och framkalla en skrattattack.

Vad det är mer konkret som gör att både jag, min son och när Studio23 och jag spelat har så himla kul med att spela Everybody’s Golf är nog att det är så enkelt att komma igång och att det inte behöver finnas en jättestor förförståelse för hur golf faktiskt fungerar. Många av finesserna finns där så som att applicera specifika skruvar så bollen går inåt eller utåt, bakåt eller framåt-skruv och liknande men det är absolut inget krav för att bara ta sig igenom de olika hålen. Det är ofta vi sitter och skrattar i soffan tillsammans över hur den ene försöker störa den andra med irriterande ljud som går att göra med hjälp av styrkorset när det inte är din tur. Däremot finns det de spelarna som tar det mer på allvar och faktiskt måste nyttja de olika typerna av skruvar och golfklubborna för att göra sitt absolut yttersta där varje tävlingen känns som på riktigt, men dit kommer jag nog aldrig nå, jag nöjer mig med att skrika “FORE!” i soffan och framkalla en skrattattack tillsammans med de vänner jag spelar med.

En Andra åsikt:

Everybody’s Golf som tillhör serien “Hot Shot Golf” Tillhör den roliga enkla delen sportspel som jag annars inte är stormförtjust i personligen (Se Fifa 18 m.flera) Men i Everybody’s Golf precis som Virtua Tennis är allt förenklat, roligt och lättsamt. Ett sånt där mysigt spel du kan spela med vem som helst även om du och din vän inte vet ett smack om golf. Jag minns det första spelet som kom ut till PlayStation 1997 och då hette Hot Shot Golf. Viljan att bli bäst på golf fanns där och 20 år senare kommer den tillbaka. Jag har roligt med Everybody’s Golf trots lite lagg i online läget är det ett rätt soft tidsfördriv. Spelet är inte revolutionerande på något sätt men vad spelar det för roll om du har kul? 7/10 – studio23