• Utvecklare: Ubisoft Montreal
  • Utgivare: Ubisoft
  • Genre: Action-Äventyr | Stealth
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-10-27

Förväntan över ett nytt spel i Assassins Creed-serien har för mig alltid varit någon jobbig, lite ångestbetonad, känsla. Bara tanken av att befästa en ny typ av artificiell story, verktyg och sidouppdrag har känts övermäktigt, lägg då till möjligheten att utforska en enda stor gigantisk öken och alla gömda ruiner, pyramider och byar, ångest delux.

Men låt er inte luras av min inledningen för Assassins Creed Origins är en frisk fläkt när det kommer till spelserie n som bjudit på lönnmördande sedan 2007 och jag kan inte annat än älska dess utformning och sättet som spelet flyter på. Som spelare får vi denna gång ta oss an rollen som en Medjay eller rättare sagt en specialtränad polis och ökenbeskyddare vid namn Bayek vars huvudsakliga mål tillsammans med frugan Aya är att få stop på den nuvarande konungen, faraon Ptolemy XIII. Kungariket håller på att falla isär samtidigt som faraons makt ständigt ökar för var dag som fortlöper.

Jag känner mig fri på ett sätt som jag tidigare inte kunnat drömma om i den här delen av spelserien

För mig har spelserien om lönnmördaren och Abstergo-företaget som ligger bakom alla äventyr som vi tidigare fått besöka alltid känns väldigt roliga till en början men som väldigt snabbt utvecklas till att bli en repetitiv historia om att leta upp ett mål som först ska förföljas och sen mördas. I Origins får vi förutom dessa typer av uppdrag även leka detektiv vilket passar bra in på beskrivningen av vad en Medjay, vår karaktärs roll, arbetar som. Inte nog med det så finns det en massa olika sidouppdrag som skiljer sig ifrån tidigare spelserier så som att hjälpa rebeller som blivit tillfångatagna av Ptolemys mannar eller varför inte släppa lös tillfångatagna tigrar som sliter fienderna i stycken. Det finns flera olika lösningar på alla problem och det är helt upp till dig som spelare att lösa dem på just ditt sätt.

Bayek, vår huvudkaraktär, kan erhålla erfarenhetspoäng genom att klara av uppdrag, hitta utkikspunkter som låser upp nya delar av spelvärlden eller flå diverse djur och återanvända deras päls för att uppgradera vår egen utrustning. Alla uppdrag eller sidouppdrag som utförs gör att Bayek får erfarenhet som går att använda i spelets något enformiga och enkelriktade erfarenhetsträd. Det går att specialisera sig i hanteringen av pilbågar, närkampsvapen eller att smyga runt likt en lönnmördare och det gäller att tidigt bestämma sig för det finns en level-cap som gör det omöjligt att kunna låsa upp alla poäng i trädet. Jag valde att gå lönnmördarspåret kombinerat med att använda pilbågar för att på ett så snirkligt sätt som möjligt ta död på fiender som står i min väg till framgång och ära, samtidigt som det tillgängliggör möjligheten att använda sig av strategi och taktik på ett sätt som jag tidigare inte känt varit möjligt i de tidigare spelen.

Det finns flera olika lösningar på alla problem och det är helt upp till dig som spelare att lösa dem på just ditt sätt.

Vägen som utvecklingen Origins har tagit tycker jag personligen känns helt rätt. Den öppna spelvärlden låter mig klättra upp på pyramider, stjäla en kanot och belägra en av rebellernas båt i jakten på värdefull djurpäls eller smyga mig tyst som en mus in i fiendens största fort och dräpa dess ledare gör att jag känner mig fri på ett sätt som jag tidigare inte kunnat drömma om i den här delen av spelserien. Friheten att kunna göra precis det jag själv vill utan att behöva tvingas till att göra uppdrag eller liknande, sedan finns det ju självklart områden som inte går att besöka för att de kanske är en låst dörr eller liknande i vägen, men friheten att kunna sätta igång Origins och göra precis det jag själv vill för stunden för att sedan snabbt kunna stänga av gör att jag ofta kan känna mig tillfreds vid varje spelsession jag tar mig tiden till att få.

Som nämnts flera gånger tidigare så går det att ta vara på pälsen ifrån djur som jagas med pilbåge eller närkampsvapen. Bayek har även en tränad örn som kan skickas upp i luften för att övervaka ett område eller attackera djur och människor för att göra Bayeks jobb något enklare. Men huden och mineraler som snabbt och smärtfritt kan lootas av besegrade fiender används i sin tur till att uppgradera Bayeks utrustning. Uppgraderingen görs enkelt via menyn och möjliggör en större livsmätare eller mer utdelad skada vid varje träff, beroende på hur många uppgraderingar du utfört. Vapen och dödliga verktyg så som giftpilar kan skapas hos en blacksmith eller hittas i skattkistor runt om i öknen där varje enskilt vapen har olika för och nackdelar. Det finns stora tunga yxor som gör att fienderna lider av stora blödningar (Förlorar liv över tid) vid varje träff men som däremot är väldigt långsam att svinga, eller snabba små katanas som gör mindre skada som istället kan göra fienden förvirrad och missa sina attacker mot dig. Det är en ständig balansgång kring vilka vapen som passar i olika situationer och jag har funnit att pilbågen är mitt absolut starkaste vapen tillsammans med det traditionella svärdet och skölden.

Det är en ständig balansgång kring vilka vapen som passar i olika situationer och jag har funnit att pilbågen är mitt absolut starkaste vapen tillsammans med det traditionella svärdet och skölden.

Stridssystemet har även det fått sig en uppgradering. Istället för att fienderna omringar dig och slår mot dig en efter en, kan de nu attackera någorlunda samtidigt och utan att ge dig någon direkt indikation på när du ska trycka på kontrings-knappen utan det gäller att ha koll på vilken typ av attack (Hård eller snabb) fienden gör för att på så sätt kontra med att snabbt hoppa åt sidan eller slå till med skölden och kontra in en dödande stöt. Varje fight blir nu istället väldigt engagerande och oerhört svåra med tanke på att flera fiender kan attackera samtidigt. Ingen är speciellt kaxig om han eller hon springer rätt in i en fiende garrison, det kan jag lova er.

Det musikaliska stycket manövreras fint genom spelet och det kan ibland vara oerhört tyst i den gigantiska öknen vi rider igenom på vår kamel eller häst, men rätt var det är och med en så fin tajmning att det nästan alltid passar in bra till att jag närmar mig ett uppdrag eller blir jagade av krokodiler längst ån. Välkomponerat och bra avvägning av uppdragen gör att jag istället för att ha en överhängande ångestkänsla av den stora spelvärlden och överväldigad av alla uppdrag som går att utföra så finns det nu istället ett gediget intresse och engagemang ifrån min sida att vilja fortsätta framåt, att vilja ta mig till nästa utsiktspunkt eller utforska nästa by och dess marknad i jakten på dyr djurpäls. Ubisoft har gjort ett riktigt bra jobb med att ta Assassins Creed-serien till en ny nivå, en ny nivå som känns fräsch och helt underbar att utforska.

Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins
8