• Utvecklare: Ubisoft San Francisco
  • Utgivare: Ubisoft
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-10-17

Killarna från South Park är tillbaka och endast en dag har gått sedan The Stick of Truth (i alla fall i spelvärlden). Mycket känns igen men några saker är helt nya.

Storyn bakom South Park: The Fractured but Whole utspelar sig endast en dag efter händelserna i förra spelet. Killarna byter lek från fantasy till superhjältar/superskurkar och du spelar återigen som Dovahkiin “Douchebag” (The New Kid). Till en början vill inte Cartman ha med dig men efter ett tag kommer du in i gänget igen. Coons and Friends, som de kallar sig, består av: The Coon (Cartman) Kyle Broflovski (Human Kite) Clyde Donovan (Mosquito) Jimmy Valmer (Fastpass) samt Craig Tucker (Super Craig) dina vänner är uppdelade och slåss om vem som ska få det största varumärket och rivaliteten är stor!

Efter ett tag kommer du in i gänget igen

South Park har vuxit till sig i storlek och det finns nu flera platser att utforska, mer hemligheter att hitta samt nya karaktärer att lära känna. Jag personligen är ingen person som följt eller följer South Park-serien som Trey Parker och Matt Stone skapade för hela 20 år sedan, det är helt sjukt när jag tänker på det egentligen; tjugo hela år. Trots att jag inte följer tv-serien har jag ganska bra koll på vilka karaktärer som är vilka, och resterande som en behöver veta är att kiss och bajs och allt som är tabu skojas friskt om i den lilla staden. Humorn finns kvar och istället för Chinpokemons samlar vi nu på Memberberries som har lite mer personlighet. Tv reklamerna och låtarna på olika ställen är nu ersatta och nya.

Animationerna känns mer polerat än i förra spelet och bakgrunderna samt miljöerna är mer detaljerade, ett exempel på detta är när du på en skärm ser till exempel en kista och går in i strid med fiender så syns kistan även i bakgrunden medan striden pågår. Små detaljer som jag uppskattar enormt, för även om South Park inte använder den senaste grafikmotorn ska det kännas som du befinner dig i ett avsnitt och det kräver mycket detaljrikedom. Fans av serien lär inte bli besvikna då både Ubisoft San Francisco och South Park Digital Studios har gjort ett strålande jobb att införskaffa just den känslan till spelaren.

Bakgrunderna samt miljöerna är mer detaljerade

Musiken är ett steg högre upp än föregångaren och det finns faktiskt ett flertal förbannat bra melodier som får mig att stanna upp en liten extra stund och bara digga. Ljudeffekterna passar in där de ska och överanvänds inte. Röstskådespeleriet är den samme som från tv-serien så alla röster känns igen. Det är otroligt många olika karaktärer du stöter på under spelets gång och även om flera delar röstskådespelare känns även detta som en liten detalj som lyfter upp spelet. En annan liten detalj är tv-reklamerna som loopas i spelet, dessa är otroligt roliga att bara ställa sig framför en tv-apparat och lyssna i fem minuter för ett par goda skratt och sedan ge sig ut i staden igen på äventyr.

Rollspelsegmentet i South Park: The Fractured but Whole är otroligt bra och det känns verkligen som att du tar dig framåt konstant, spelet dumförklarar dig aldrig och det känns alltid lagom svårt. Det känns som att Ubisoft tänkt till lite extra då jag tyckte The Stick of Truth var väldigt enkelt och efter en spelgenomgång kändes det som jag hade hittat allt som fanns att hitta (bortsett från alla Trophies). Karaktärsystemet har i detta spel, till skillnad från det förra, olika artifacts som du utrustar för att ändra egenskaper, istället för diverse dräkter och vapen som påverkar dina egenskaper.

Fans av serien lär inte bli besvikna

Som de flesta vet älskar jag turbaserade strider och här blir jag lycklig. Var du positionerar dina karaktärer spelar även det roll då du inte kan utföra kommandon om någon av dina vänner står i vägen för dig. Dina fjärtar fungerar lite annorlunda denna gång och du kan bland annat fisa bort en omgång för motståndaren. En annan förmåga är att stanna tiden i några sekunder vilket låter dig gå runt casual och langa ut några välriktade käftsmällar på dina motståndare.Dock är detta långt ifrån det bästa i spelet då du kan mer eller mindre skräddarsy dina egenskaper mellan de olika klasserna du kan leka som. Klasserna är många och varierande.

Speedster som hörs i namnet är väldigt snabb och har ganska medium skada i sina attacker. Brutalist med extrem hög dps och blaster som är mer distans med ganska låg dps är vad du erbjuds att välja mellan i början av spelet. Sedan låser du gradvis upp flera och kan blanda dessa på ett väldigt smart sätt! Säg till exempel att du tycker väldigt mycket om brutalistens “Wrecking ball” attack men mindre om “Gastro Smash” då går det utmärkt att byta ut Gastro Smash till någon annan egenskap från en av de andra klasserna. Kategorierna för egenskaper och attackerna är olika men vill du kan du forma din karaktär så det enbart är rå styrka som gäller, distans, heals, försvar eller ja blanda hur du vill. Mekaniken fungerar klockrent och det är svinskoj att mixa och testa olika kombinationer för att bli helt nöjd mid sin karaktär. Bortsett från detta så nämnde jag även att spelet använder sig av artefakter som ger dig olika buffar. Artefakterna och dräkter går nämligen att bygga ihop själv denna gång, trots att förklädnaderna inte påverkar dina poäng på något sätt kan du byta färg på dessa och skapa en egen look. Att bygga artefakter och förklädnader kräver självklart olika material och dessa hittar du i kistor, papperskorgar, bankomater och som belöning från fiender efter en lyckad strid.

Du tycker väldigt mycket om brutalistens “Wrecking ball”

South Park: The Fractured but Whole gör många saker rätt men är inte perfekt. Det saknas något. Det kan vara fler platser att besöka förutom den lilla staden i Colorado, kanske är det co-op möjlighet vilket enkelt hade kunnat implementeras under strider. Jag skrattar mig i alla fall igenom det senaste spelet från South Park och funderar på vad nästa steg blir? Blir det ännu ett till spel som är ännu bättre? South Park: The Fractured but Whole är minst lika bra som sin föregångare, skillnaden är att under första turen var allt sprillans nytt nu känns mycket igen.

South Park: The Fractured but Whole

South Park: The Fractured but Whole
8