• Utgivare: ArenaNet
  • Genre: MMORPG
  • Antal spelare: 1-5000 (PvE) Online | 1-10 (PvP) Online
  • Finns till: OS X | Windows
  • Släpps: 2017-09-22

”Alltså WOW, RAPTOR?! KAN DU HOPPA MED EN KANIN!? JAG ÄLSKAR DET HÄR SPELET!!

Såhär kunde jag sitta och skrika under hela den första natten när jag satt och spelade tillsammans med en god vän. Jag valde att inte titta på några trailers eller på något av allt innehåll som skulle finnas med i Guild Wars 2: Path of Fire utan jag ville bli överraskad men jag hade absolut inte förväntat mig det jag fick uppleva. Det som till en början var planerat att bli en till två timmars speltid under första natten skedde fram till gryning och solen började färga himlen i alla möjliga magiska färger, ja till och med larmet om att jag skulle vakna gick av men jag hade så otroligt svårt att slita mig ifrån ett helt perfekt spel, en helt perfekt expansion.

Pyramider, oändliga sandslätter och exotiska oaser mitt i öknen är bara några av miljöerna vi tar oss igenom

I spelseriens första expansion gavs vi möjligheten att hoppa ifrån höga berg och glidflyga oss sakta men säkert både ned i dalar eller för att upptäcka nya områden. Path of Fire dukar fram helt nya verktyg för spelarna som förhöjer spelupplevelsen markant och drar ifrån sina konkurrenter med hästlängder. Vi fick äntligen rida på Mounts. För den inbitne rollspelaren så är Mounts vardagsmat men det som utvecklarna Arenanet gör så fasansfullt bra är att man lanserar fyra stycken nya mounts där varje mount har en säregen egenskap. Vi kan sväva fram över havet och flytande lava med hjälp av en rocka eller varför inte rida på en livs levande kanin som kan hoppa fasansfullt högt och ta oss till nya delar av Tyria. Raptorn och Jackalen är precis vad Guld Wars behövde, två mounts som är ruskigt snabba och gör hela äventyrandet ännu roligare och mycket mer användarvänligt.

Jag som spenderat säkert över 5000 timmar under hela Guild Wars-spelserien tillbringade många timmar i Crystal Desert i det första spelet. Path of Fire utspelar sig 250 år senare och att äntligen få besöka Crystal Desert där det har hänt massor är en ren fröjd för den nostalgiska jag. Pyramider, oändliga sandslätter och exotiska oaser mitt i öknen är bara några av miljöerna vi tar oss igenom. Det häftigaste med de nya Mountsen är att de går att använda överallt förutom i PvP/WvW, det vill säga där spelarna möter varandra i olika typer av matcher, utöver det finns det inga restriktioner för vart de kan användas. Så vi kan äntligen utföra ”Map Exploration”, utforska en hel karta med bravur och det behöver inte ta 3-4 timmar utan det kan enkelt vara en kvällsuppgift för mig och kompisarna.

Path of Fire utspelar sig 250 år senare och att äntligen få besöka Crystal Desert

Path of Fire har fokuserats mycket på berättelsen i spelet, du som spelare ska ställa dig öga mot öga med eldguden Baltazhar, han som precis uppstått och försöker ta över hela världen som ensam härskare. Genom expansionens gång och att jag långsamt tar mig över slätterna, genom ruinerna och rätt igenom Palawa Joko’s temple (Härskaren över de levande döda) byggs hela känslan av att jag snart kommer försöka stoppa en ivrig härskare. Nytt i expansionen den här gången är 5 massiva områden, så pass stora att de representerar stora delar av grundspelet sett till ytan och uppdrag att ta för mig av. Bounties är ett nytt tillägg där jag tillsammans med en grupp kan ta oss an uppdrag där målet är att dräpa en legendarisk boss. I och med lanseringen av Path of Fire har våra hjältar, fiender och bossarna fått en del nya egenskaper som gör att det inte bara är att springa rätt in och kötta utan det behöver finnas en strategi och teamwork förutsatt att du inte springer runt med en raid på 60 personer för då är allt fortfarande lika enkelt som att stjäla godis från ett stackars barn.

Det bästa med sådana här stora uppdateringar eller expansioner i rollspel i synnerhet är att det nästan alltid kommer en eller två nya klasser eller karaktärer att spela som, Guild Wars 2 slår på stora trumman och ger oss hela 9 nya klasser, samma sak hände vid förra expansionen, Heart of Thorns. Vi har nu alltså möjligheten att spela som 27 olika klasser, alla med sina för och nackdelar. De klasser (Warrior, Ranger, Elementalist etc.) I förra expansionen Heart of Thorns fick vi en offensiv klass och nu i Path of Fire en defensiv/support-klass vilket gör att oavsett karaktär du spelar som finns det alltid någon typ av uppsättning egenskaper du kan använda dig av för att anta den viktiga rollen som gruppmedlem med kompisarna.

Raptorn och Jackalen är precis vad Guld Wars behövde

Äventyren tar mig inte bara igenom den nya ökenområdet och allt som hör sig till utan möjligheten att låsa upp nya legendariska vapen som i sig är ett litet äventyr kan jag nu utforska den redan befintliga världen med mina nyfunna djurvänner. Alla karaktärer på spelkontot får tillgång till samma mounts och den level de befinner sig på vilket även det gör spelandet lättillgängligt inte bara för mig utan för alla. Att leta rätt på världsbossar eller NPC-karaktärer som vandrar runt som gömda uppdrag blir genast mycket mer engagerande och folk anordnar varje dag olika typer av tävlingar med sina mounts.

Vad det är som gör att jag helt försluts i Guild Wars och dess atmosfär tror jag handlar mycket om den episka musiken, spelarbasen och dess sociala aspekt men även möjligheten för mig att själv välja vad jag vill göra. Vill jag spendera några timmar i spelets enda Raid och kämpa mig närmare den legendariska utrustningen eller springa runt i ökenområdet och leta rätt på legendariska bossar. Möjligheten finns alltid att återgå till det tidigare innehållet med Dungeons, världsbossar och liknande. Varje gång jag loggar in finns det säkert hundra saker jag skulle kunna göra och vart jag än befinner mig finns det både spelare och en atmosfär som skapas av dem tillsammans med den orkestrala musiken. Det är väldigt få spel som jag upplever samma känsla i och det är nog likadant för många andra Guild Wars-spelare.

Alla karaktärer på spelkontot får tillgång till samma mounts.

Ett massivt slag och en gud som återuppstått, Guild Wars 2: Path of Fire bjuder in spelarna till spelseriens kanske största förändring någonsin och gör ett redan underhållande MMORPG till något ännu större. Mina ca 2500 timmar spenderade i spelserien kommer definitivt fortsätta växa och säkert dubbleras innan jag känner mig klar.

Guild Wars 2: Path of Fire

Guild Wars 2: Path of Fire
9