• Utvecklare: Bungie
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Action-Äventyr | First person Shooter
  • Antal spelare: 1-6 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-11-06

Röster höjdes och det fanns lika många åsikter kring Destiny som det fanns spelare vid lanseringen 2014. Många kände sig svikna då det inte blev det spel som lovades på förhand. Andra uppskattade det fräscha som Destiny ändå var när det kom. Idag finns det inget tvivel om att Destiny blivit ett av de största spelet i branschen. Destinys spelidé är en viktig orsak till varför många (inkluderat mig själv) fastnade för Destiny för 3 år sen. Det är i stort sett en lootskjutare med lätta rpg influenser, paketerat i ett pseudo-mmo. Bungies online shooter har behållit en hälsosam spelarbas tre år efter lanseringen. Bungie har skapat en succé som är på god väg att överskugga spelserien som satte dom på kartan, nämligen Halo serien.

Fyra expansioner, hundratals timmar och ett oändligt antal engrams senare, har spelets efterträdare Destiny 2 äntligen landat i affärshyllorna. Genom att leverera ett mycket förbättrat narrativ, en berättelse vi kan förstå och en rad förbättringar av spelmekaniken, är spelet redan ett av de största spelsläppen 2017. Medan Destiny 2 kan leva upp till vad de inbitna spelarna förväntar sig och egentligen ville ha redan i Destiny, så känns allt som en evolution.

Du som spelare flyger in till Last City, den sista utposten

Vi får en logisk och trovärdig fortsättning. Erfarenheterna från Destiny sammanlänkas naturligt till Destiny 2. Har du inte spelat Destiny så kommer du svårt att följa händelserna i Destiny 2. Destiny 2 startar kort efter händelserna i det första spelet med att du som spelare flyger in till Last City, den sista utposten och trygghet för mänskligheten. Staden är skyddad av The Traveler, en mystisk orb som svävar över staden. The Traveler tjänar som källan till “Light” som ger Guardians styrka och förmågor i strid. Vid ankomsten återfinns staden i ett eldigt tillstånd av kaos, mitt i ett våldsamt övertagande från “Red Legion” fraktionen av rasen Cabal ledd av Dominus Ghaul.

Ghaul tycker att The Traveler valt fel, genom att ge sin gåva till mänskligheten. Fylld av avundsjuka och galet maktbegär befaller han sina styrkor att ta över staden och fånga The Traveler. Oavsett vad du som spelare gör här så kan du inte hindra Ghaul och “Red Legion” från att fånga in och stjäla The Travelers light. Det resulterar i att mänskligheten förlorar sina förmågor och blir dödliga igen. Nu börjar äventyret och “wow”, vi får en story som håller hela vägen.

Karaktärer jag faktiskt kan bry mig om

Destiny 2 öppnar starkt med förmodligen några av de bästa tidiga timmarna av både gameplay och historia som jag någonsin har upplevt från ett fps. Mellan sina filmiska mellansekvenser och gameplay, vackra miljöer och perfekt synkroniserat vapensystem är mitt äventyr i Destiny 2 verkligen minnesvärd. En blandning av tajta strider och karaktärer jag faktiskt kan bry mig om skapar en upplevelse som Bungie lovat sedan första Destiny.

Jag behöver inte längre gå till Bungie’s hemsida för någon form av berättelse. Borta är också fragment av huvudberättelse som inte hänger samman och aktiviteter som inte fyller något syfte. Det finns inga otydliga mål som fanns i Destiny. I Destiny 2 vet du vad som hänt, vem skurken är, varför du slåss och målet med ditt äventyr från början. När jag väl kommit igenom huvudberättelsen och nått nivå 20 med min Hunter ger Strikes, de veckovisa Nightfall och Flashpoints samt Raiden ytterligare utmaningar att ta itu med mina vänner. Mellan de olika utmaningarna ger Patruller och äventyrsuppdrag på de olika planeterna en möjligheten till utforskande av världarna. Enkelt uttryckt är att efter huvudberättelsen och nå nivå 20 så börjar Destiny 2 på riktigt.

Striker klassen är numera uppdaterad

De tre klasserna från förra spelet är tillbaka, Titan, Warlock och Hunter men med lite modifikationer från första spelet. Titanen har en underklass där han i princip blir Captain America, beväpnad med en sköld som han kan antingen slå ner fienden med eller så kastar han den, så skölden studsar mellan fienderna och gör skada på dessa. Warlock får sig ett svärd som kan användas för att skjuta iväg brinnande projektiler. Huntern får sig en stav, som kan kedja ihop långa attack sekvenser. De olika klasserna får förmågor som bidrar till den klassiska mmo “Tank-Healer-Dps” formulan också. Titanen kan placera ut en stor sköld på spelplanen, den kan fungera som ett skydd för andra spelare att gömma sig bakom. Men även Striker klassen är numera uppdaterad och Fist of Havok går att göra enorm skada med.

Warlocken kan frammana en healingcirkel på marken som andra spelare kan fylla på sitt liv i. Medan Huntern får en ducka undan funktion som kan göra honom osynlig samt fyller på magasinet på vapnet. På tal om vapen. Primary, special och Heavy klassificeringen från föregångaren har nu ersatts med Kinetic, Energy och Power. Det betyder i princip att vapen med “vanlig” skada klassas som kinetic. Alla vapen med special skada, som solar, arc eller void blir Energy och Power där är raketer, granatgevär och svärd. Sniper, fusion och shotguns har flyttats till Power, vilket betyder att det är svårare att hitta ammunition till just dem. Nya vapentyper som submachine gun och grenade launcher ha lagts till för att ge mer variation till Destiny 2.

Matcherna i PVP blir tajtare, snabbare och det krävs en del av dig som spelare

PVP är omarbetat. Istället för 6v6 matcherna får vi nu istället köra matcher 4v4 i fem olika former. Det leder till att matcherna i PVP blir tajtare, snabbare och det krävs en del av dig som spelare. Klansystemet är mer utvecklat i Destiny 2 och det är till det bättre. En välkomponerad klan med aktiva medlemmar kan klara av vissa aktiviteter i spelet vilket gynnar alla spelare i klanen. När klanen går upp i nivå så kan alla spelare i den klanen hämta ut belöningar i form av engrams och ju högre nivå klanen är desto mer fördelar ges spelarna i den. Guidade spel har även lagts till. Det innebär att jag tillsammans med klanmedlemmar kan erbjuda guidning genom nightfall, vilken är den svårare versionen av instans i spelet, till ensamma spelare. Samma gäller raiden. Så länge mer än hälften av gruppen består av klanmedlemmar så kan detta nyttjas. Detsamma gäller om du står utan klan. Då kan du i spelet söka efter klaner som erbjuder guidade aktiviteter.

Visuellt är Destiny 2 polerat och med färgglada miljöer. Från det blåa i Titans hav till den gröna himlen på Nessus så är färgpaletten livfull och fylld med detaljer. Även fienderna är mer visuellt detaljerade, som till exempel själarna som verkar fly kropparna när jag skjuter en Fallen eller vex”mjölken” som tillsynes verkar skjutas ut från den exploderande roboten. Det visuella blir särskilt beundransvärt på en 4K tv spelat på PlayStation 4 pro.

Det visuella blir särskilt beundransvärt på en 4K tv

Sammanfattningsvis är Destiny 2 ett vackert spel som höjs ännu ett snäpp av det otroliga ljudet. Destiny 2 är vad Destiny skulle varit men inte vad en regelrätt uppföljare är. Med det sagt så är Destiny 2 riktigt roligt. Destiny 2 tillför mer aktiviteter och fler spelförbättringar som underlättar och förhöjer upplevelsen. En riktig kampanj, lagom mängd med Strikes, omarbetade PVP läget och massor av sidoaktiviteter, men Destiny 2 känns fattig i innehåll för en uppföljare. Det är mer som en betald expansion. De nya världarna är fantastiska och riktigt vackra, men då de befolkas av samma fiender vi slagits emot de tre senaste åren så blir det svårt att riktigt uppskatta det “nya”. Med det sagt, Destiny 2 är skoj, avnjuts bäst ihop med kamrater och jag väntar med spänning vad Bungie kommer erbjuda oss i framtiden!

En Andra åsikt:

Destiny är tillbaka och jag går in lite försiktigare än i första delen. Destiny spelades sönder och det fanns en hel del som önskades inför releasen av del två (du kan läsa mer om det här) Nu har jag tillsammans med vår klan suttit och spelat igenom Nightfall, Public events, story uppdrag och slutligen en Raid som gjorde oss alla lite galna. Trots mer att göra och en mer interaktiv värld så faller även del två med sin frånvaro av End-game innehåll. Det måste finnas mer än Leviathan raiden att göra och de olika strikes som finns närvarande måste få en uppdaterad spellista med svårare innehåll. Sist men inte minst kan jag tycka att Exotics inte känns speciellt exotiska då de var mycket lättare att få fatt i dessa än i föregångaren. Pvp är skoj om du spelar med vänner och trots att jag ogillade 4vs4 först tycker jag numera väldigt mycket om det. Som nämnt önskar jag bara att det hade funnits mer att göra för “hardcore gamers” 8/10 – Studio23

Destiny 2

Destiny 2
8