• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Team Cherry
  • Utgivare: Team Cherry
  • Genre: Action | Äventyr
  • Släpps: 2017-02-24

Hollow knight är den bästa metroidvania upplevelsen jag fått ta del av sen Castlevania Symphony of the Night släpptes! Hollow Knight är ett sidscrollande action/äventyrsspel, ett så kallat metroidvania. Metroidvania är en namn-hopslagning av Metroid och Castlevania och syftar på spel med influenser från dessa två. Generellt så betyder det att spelen har en stor spelvärld att utforska, men det finns hinder i form av dörrar, lås eller liknande i vägen. För att komma förbi dessa hinder så krävs det ofta att spelaren hittat speciella nyckelföremål eller färdigheter. När väl hindret är borta är spelaren fri att röra sig i en sömlös värld.

Huvudkaraktären är en Hollow Knight, en urgullig skalbagge utan namn. Utrustad med sitt trofasta svärd, kallad Nail, vandrar hen omkring i världen för att söka upp och förgöra ondska. Jag börjar Hollow Knight med att komma till den underjordiska staden Dirtmouth i kungariket Hallownest. Där blir jag hälsad av en karaktär som berättar att alla har flytt längre ner i underjorden och staden är helt öde. Han ger en liten ledtråd åt vilket håll jag ska gå. Jag fortsätter min vandring åt det håll han pekar. Nu börjar Hollow knight. Jag är fri att gå vilket håll jag vill.

Nu börjar Hollow knight

Efter att vandrat omkring en stund i Forgotten Crossroads, som det första stället heter, träffar jag på en insekt som sitter och nynnar. Efter en konversation med denne så säljer han en karta till mig. Kartan är till enorm hjälp då områdena är enorma labyrinter. Under äventyrets gång träffar jag på fler karaktärer och alla är unika på sitt sätt. Vissa är försäljare medan andra ger mig kryptisk bakgrundshistoria om vad som hänt, väldigt likt Dark Souls. Sakta men säkert får jag förklarat för mig vad som hänt och varför min karaktär är där. Ju fler insekter jag träffar desto mer levande blir Dirtmouth. Nya butiker öppnar och det börjar dyka upp insekter som ger ledtrådar eller bitar av historia. En favorit är Zote the Mighty, en gammal Hollow Knight som jag gång på gång får rädda från ganska dråpliga situationer. Belöningen för det är förolämpningar och utskällningar.

Kartan är till enorm hjälp då områdena är enorma labyrinter

Det finns ännu en liknelse till just Dark Souls och det är när jag dör så flyr min själ ur kroppen tillsammans med all min “Geo”, valutan i Hollow Knight. Jag får en chans att gå tillbaka till området jag dog på, besegra min själ och få tillbaka min “Geo”. Dör jag en andra gång på väg till min själ så är all “Geo” borta. För den insamlade “Geo” jag har kan jag köpa viktiga föremål, vissa behövs för att komma vidare i äventyret andra för att hjälpa mig bli starkare eller ge olika förmågor. Dessa sistnämnda kallas “Charms” och dom finns i många olika versioner. Till exempel en kompass-Charm som visar var din karaktär är på kartan och en Charm som ger längre räckvidd på vapnet. Det är begränsat hur många Charms karaktären kan ha på sig på en och samma gång.

När jag dör så flyr min själ ur kroppen

Jag spelar Hollow Knight med en Playstation 4 kontroller och det är fantastiskt. Plattformshoppen och pusslen är en fröjd att ta sig igenom. Min karaktär rör sig precis som jag vill och det verkar inte finnas någon fördröjning mellan att jag trycker på en knapp och att karaktären gör det jag vill. Hollow Knight använder sitt svärd och magier för att förgöra sina fiender och det är tillfredsställande. Ljudet och animationen från svärdet när den träffar en fiende är nästintill perfekt. Magierna känns relevanta och gör massor av skada, men magi kostar. Hollow knight har en soul vessel, en sorts bägare som fylls på av fiendens själar när dom blir besegrade. När jag blir träffad så fryser bilden till i någon millisekund och svartnar till. Inte så mycket att jag inte ser men jag förstår att den smällen måste ha känts för karaktären. Det ger en dramatisk effekt. Jag lär mig fler färdigheter under äventyret, såsom att hoppa på väggar, magier som antingen är till för att öppna nya vägar eller förgöra fienden och kanske den viktigaste, dubbelhoppet.

Plattformshoppen och pusslen är en fröjd att ta sig igenom

Då kartan är så öppen som den är blir det mycket besök i områden jag redan varit till och klarat bossarna. Tack vare att jag lär mig nya färdigheter eller får nya föremål upptäcker jag nästan alltid nya skatter eller genvägar i sektioner som varit onåbara tidigare. Det känns inte tråkigt att behöva springa igenom samma ställe gång på gång för det finns nästan alltid något jag missat. Hemligheter och gömda rum finns det gott om! Tycker man att man hittat allt i ett område så finns möjligheten till att snabb resa mellan områdena. Det kräver att jag hittat en tågperrong i området jag vill resa till och betalat en liten avgift så ges möjligheten att få rida på en stor, frustande löpbagge. Det finns ett tiotal olika områden, alla med sin egna stil. Det gäller fiendeinsekterna i områdena också. Det finns ett hundratal olika sorters insektsfiender jag möter under mitt 20 timmar långa äventyr.

Det kräver att jag hittat en tågperrong

Allt i Hollow knight är vackert, från döda insekter till bakgrunder, karaktärer, animationer till små rök och partikeleffekter, allt är ritat för hand. Det får hela världen att se levande ut och det är alltid något som händer på skärmen. Musiken i Hollow Knight är fantastisk men samtidigt väldigt sorglig. Jag förstår att det är något tragiskt som händer i kungariket. I bossfajterna pumpas musiken i gång rejält och jag förstår snabbt varför, bossarna är skoningslösa. Men det finns ett trick. Alla som spelat Metroidvaniaspel vet att om du hittar ett nytt föremål eller en ny färdighet i ett område så kan du vara säker på att den kommer till användning hos just det områdets boss. Det finns så mycket att göra och uppleva i Hollow Knight. Det är en upplevelse med många sidospår, hemligheter och en mörk historia. Jag återvänder gärna till Hallownest.

Hollow Knight

Hollow Knight
9