• Utvecklare: Codemasters
  • Utgivare: Codemasters
  • Genre:  Racing
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-??? Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-06-09

Inför den avslutande etappen där jag leder med ynka hundradelar står publiken med iver i blicken och väntar på att rallybilarna ska susa förbi i hopp om att gå hem vinnande ifrån den strid som pågått i flera dagar. Atmosfären är påtaglig och den kittlande känslan kryper sakta sig på mig i soffan, jag nästan känner hur svettdropparna börjar rinna nedför pannan. De senaste veckorna har jag spenderat nästan 50 timmar tillsammans med Dirt 4, ett spel som jag vid det här laget hatar att jag älskar så mycket.

På sex år har serien återgått till sitt esse och återtar tronen som rallyspel med råge.

Bilspel är en av mina stora passioner när det kommer till spel och jag har riktigt svårt att slita mig ifrån något som engagerar. Det kan handla om hur jag strävar efter att ta en kurva med perfektion, sakta men säkert förbättra mina varvtider eller bara känslan av att det går snabbt och jag känner mig proffsig samtidigt som jag ser gröna etapptider på skärmen framför mig. Dirt 4 handlar egentligen inte bara om att ta sig i mål på snabbast tid oavsett hur det går till utan mer om att lära sig banorna mer eller mindre utantill och när jag ska bromsa in i två hundradelar för att sedan sätta gasen i botten. Det är just känslan av perfektion som driver mig och många andra till att slåss om hundradelar och sänka sin personligt bästa tid på alla banorna. Varje litet gupp i vägen, hur mycket fart jag kan köra i varje kurva och när jag måste använda handbromsen är saker som ständigt rör sig i huvudet vilket gör att min upplevelse med Dirt 4 känns som något alldeles extra.

I karriärsläget får du välja mellan fyra olika typer av race

Det är hela sex år sedan Dirt 3 lanserades och lika hänförd var jag då som nu, men jag tänker att “Nu kan väl ändå inget bli bättre?”. Oavsett vilken bana jag kör som inte rör en rallyarena så arbetar jag tillsammans med en Co-driver. Han eller hennes enda och viktigaste jobb är att hålla koll på banans upplägg åt mig och skrika ut “Three Easy Right into a Hard Left watch Right bumps” som exempel. Det handlar om vilken böj kurvan har och åt vilket håll den går samt att jag bör vara vaksam i den hårda vänstersvängen då det finns gupp på höger sida vilket oftast resulterar i en krasch om jag närmar mig dem i den hastighet jag för min bil framåt. Att lära sig vad Co-drivern ropar ut är en nödvändighet för att lära sig banan och dess svårigheter. Men det som gör Dirt 4 än mer speciellt är de till synes oväntade sakerna som kan ske mitt i banan som varken du eller din kompanjon kan förutsäga. Bilar kan krascha in i bergsväggen och antingen stå i vägen eller lämna bråte som du måste ta hänsyn till, eller när helikopter-kamerateamet flyger över en grusig väg och skvätter gruskorn och damm runt sig vilket försvårar sikten för dig. Bara tanken av att sådana saker kan hända förhöjer spelupplevelsen markant, jag väntar dock fortfarande på att stöta på ett rådjur eller liknande när jag susar fram i de svenska skogarna.

Dirt 4 handlar egentligen inte bara om att ta sig i mål på snabbast tid

Karriärsläget har gjorts om en del sedan sin föregångare och större delen av spelet känns väl genomarbetat och inte bara ännu en del i spelserien. I karriärsläget kör du inte bara rallybil och klarar banor utan styr även ditt helt egna team och dess personal. Inte nog med det går det att tjäna spelpengar i Dirt 4 som används till att köpa nya bilar och utrusta dem och någon timme av mina 50 timmar i spelet har nog gått åt till just att fixa med bilarna. Men efter att bilen är klar, teamet är redo är det dags att ge sig ut på banorna. I karriärsläget får du välja mellan fyra olika typer av race: Rally, Historic Rally, Rallycross och Land Rush. Alla dirt-spel har tidigare fokuserat på just Rally-delen där du ska ta dig ifrån punkt a till punkt b där din co-driver skriker ut vad som komma skall på banan där du även får se etapptider tre gånger under banans gång för att få ett hum om hur du ligger till gentemot motståndarna. Historic Rally är lite samma sak fast med klassiska gamla bilar som entusiasten som följer sporten har större koll på än vad jag har. Rallycross är där du tar din bil till en rallyarena och kör runt på en bana i kamp om att komma i mål först samtidigt som det går att krascha in i motståndarna och få dem att köra av banan. Land Rush utspelas på dirt-banor och är praktiskt taget omöjligt att komma i mål utan att ha blivit smutsig. Här kör du som spelare med Buggies, större rallybilar eller crosskarts.

Det är snyggt, välgjord och skapat med kärleksfulla händer

Av de ovanstående karriärsvalen tycker jag personligen att Land Rush och Historic Rally är de två absolut tråkigaste lägena och låt mig förklara. Land Rush erbjuds du som spelare att köra med väldigt knepiga bilar, jag menar crosskarts eller buggies måste vara spelseriens största skämt som implementerats. De är byggda för att slira och skvätta massa jord överallt men är helt omöjliga att manövrera och erövra. Jag har försökt ett flertal gånger att lära mig köra dessa bilar men det slutar alltid att jag istället nöter bort några hundradelar på en vanlig bana med riktiga rallybilar för det är vad Dirt-serien handlar om för mig. I övrigt tycker jag att Dirt 4 fullbordar de förväntningar jag har gått runt med inför lanseringen och erbjuder mycket mer därtill. De bjuder på en helhets-upplevelse både sett till hur spelet körs, känslan och det faktum att jag faktiskt svettas och känner mig duktig när jag faktiskt övervinner de datorstyrda motståndarna. Bilspel startas alltid av mig på svåraste svårighetsgraden just på grund av utmaningen och i Dirt 4 är den utmaningen mer än välkommen då spelet kommer med allt genomarbetat innehåll och helhetsupplevelsen är näst intill perfekt till.

Flerspelarläget har jag prövat på och det skiljer sig knappt ifrån det som erbjuds för den ensamma spelaren förutom att motståndarna där styrs av en annan människa och inte spelet själv. Det är även i det här läget jag först började märka av det grafiska gränssnittet i Dirt 4. Det är snyggt, välgjord och skapat med kärleksfulla händer däremot har det en bit kvar till att uppnå det som erbjuds rent grafiskt i både Gran Turismo eller Forza Motorsport. Däremot är det absolut inte fult men det märks framför allt vid kollisioner eller när sand eller regn stänker på vindrutan att mycket är “förutbestämt” hur det ska agera och att det är samma texturer som syns på vindrutan oavsett hur vattnet eller jorden kommer dit. Dirt 4 bjuder på en grym upplevelse oavsett om du är en van rallyförare eller ej. Hoppet ifrån Dirt Rally är relativt stor då Dirt 4 tilltalar en större publik med sin någorlunda anpassningsbara svårighetsgrad än en rak rallysimulator som Dirt Rally ändå är. På sex år har serien återgått till sitt esse och återtar tronen som rallyspel med råge.

DiRT 4

DiRT 4
9